M Markarbetaren skrev:
Förutsätter att vi har NC-brytare, annars fungerar det inte;)
Jo fast det är de flesta MK's för inbrottslarm :)
Sen blir slingan obalanserad också, men man får försöka väga kostnad mot nytta helt enkelt
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jo jag tänkte att du nog ska kolla lägsta arbetstemperatur för de där trådlösa du tänkt använda i förrådet.

I övrigt skulle jag sätta ett ett ytterligare lås och c-profil på källardörren + galler innanför källarfönstren. Mk ev. kombinerad med stötdetektor och manöverpanel vid källardörren. En rörelsedetektor i källaren, helst kombidetektor eller alt. pir cam, särskilt om du sätter en rökdetektor också.

Bv: Magneter och manöverpanel bara där man kan gå in, pir-cam + rökdetektor där det är lämpligt ur både husdjurs-, rök- och inbrottssynpunkt.
En ytterligare rörelsedetektor någonstans, lämpligen vid uppgång till övervåning eller någon annanstans där man måste passera.

Och så en rökdetektor på övervåning, och en ytterligare kamera- /rörelsedetektor där det är lämpligt.

Finns anslutande garage? Där du kör in? Ytterligare en ingång att fundera över isåfall.

Under alla förutsättningar skulle jag se till att centralenheten inte kan nås utan att passera minst två oberoende detektorer, helst trådbundna sådana och allra bäst om inte heller övervåningen kan nås utan att passera en tråbunden detektor.

Har man svårt få till det med placering med rörelsedetektorer får man tänka fönsterlås+glaskross och magnet på någon innerdörr som alltid är stängd, troligen är dörren ner till källaren mest lämpad. En dold magnet helst.

Nu vet ju inte jag vad du har i källaren eller vardagsrummet eller så, men jag skulle nog säga att tyngdpunkten på larmningen bör ligga mot att kombinera punkter med rök- och kameradetektor, att bevaka centralenheten, att larma övre hall och ut mot vardagsrum o garage.
 
hahalj
flippan83 skrev:
Låter dyrt..
Ja.
 
hahalj
B barfotalasse skrev:
Jo jag tänkte att du nog ska kolla lägsta arbetstemperatur för de där trådlösa du tänkt använda i förrådet.
Exakt, det lutar åt att köra mekaniska MK kopplade till en trådlös modul spec:ad till -25°C.

B barfotalasse skrev:
I övrigt skulle jag sätta ett ett ytterligare lås och c-profil på källardörren + galler innanför källarfönstren. Mk ev. kombinerad med stötdetektor och manöverpanel vid källardörren. En rörelsedetektor i källaren, helst kombidetektor eller alt. pir cam, särskilt om du sätter en rökdetektor också.
Dörren har det fysiska skydd som krävs, källarfönstren har kraftiga plattjärn monterade på insidan. Stötdetektor känns overkill. Manöverpanel likaså, vi går aldrig in i huset den vägen.
Rörelsedetektor - check, rökdetektor - nej.

B barfotalasse skrev:
Bv: Magneter och manöverpanel bara där man kan gå in, pir-cam + rökdetektor där det är lämpligt ur både husdjurs-, rök- och inbrottssynpunkt.
En ytterligare rörelsedetektor någonstans, lämpligen vid uppgång till övervåning eller någon annanstans där man måste passera.
MK och manöverpanel vid entrédörr - check. Rörelsedetektorer - check. Rökdetektor - nej.

B barfotalasse skrev:
Och så en rökdetektor på övervåning, och en ytterligare kamera- /rörelsedetektor där det är lämpligt.
Rörelsedetektor som täcker kritiska delar av övervåningen samt trappan till entrévåning - check. Rökdetektor - nej.

B barfotalasse skrev:
Finns anslutande garage? Där du kör in? Ytterligare en ingång att fundera över isåfall.
Nej

B barfotalasse skrev:
Under alla förutsättningar skulle jag se till att centralenheten inte kan nås utan att passera minst två oberoende detektorer, helst trådbundna sådana och allra bäst om inte heller övervåningen kan nås utan att passera en tråbunden detektor.
Inga trådbundna - finns inte på kartan.

B barfotalasse skrev:
Har man svårt få till det med placering med rörelsedetektorer får man tänka fönsterlås+glaskross och magnet på någon innerdörr som alltid är stängd, troligen är dörren ner till källaren mest lämpad. En dold magnet helst.
Glaskrossdetektorer kommer ingå i systemet, placerade strategiskt.
Dörren till källaren - mja...kanske kunde sätta en MK där också, får se.

B barfotalasse skrev:
Nu vet ju inte jag vad du har i källaren eller vardagsrummet eller så, men jag skulle nog säga att tyngdpunkten på larmningen bör ligga mot att kombinera punkter med rök- och kameradetektor, att bevaka centralenheten, att larma övre hall och ut mot vardagsrum o garage.
Inga rökdetektorer eller kameror är planerade till att börja med. Centralenheten täcks upp av rörelsedetektor.

Angående rökdetektorer så har vi valt bort detta pga att vi dels redan har ett välfungerande separat detektorsystem som kan väcka liv i de döda om uitfall att - ta i trä - någon brand skulle uppstå.
Att ha rökdetektorer för att få en pling i telefonen när det brinner kommer inte hjälpa ett skit, gammalt trähus med spånisolering, gissa hur fort det är övertänt. Betydligt snabbare än brandkåren hinner hit iaf och då kan det lika gärna brinna ner helt.
Så rökdetektorer här gör bara nytta som livräddning.
 
hahalj
Det blir nog nåt sånt här på källarplan, två rörelsedetektorer (gult), en glaskross (röd) och en dörrmagnet (orange).
Eventuelltt blir rörelsedetektorn i rum ovanför TM/TT med kombinerad glaskross. Ritning av källarplan med markeringar för säkerhetsanordningar; rörelsedetektorer, glaskross och dörrmagnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Själv har jag lagt ned lite på den yttre pereferin också. Har 5st HD-kameror som täcker upp stora delar av tomten så det är svårt att närma sig objektet utan att bli upptäckt. Med app i telefonen så kan jag få stillbilder skickat när en kamera detekterar rörelse.
Rörelsedäckare kopplat till fasadbelysningen, har 13 lampor totalt som tänds upp när man kliver in på uppfarten. Dock kopplat på olika däckare så alla tänds inte samtidigt.
Kameror kanske är overkill och har nog mer med teknikintresse att göra.
Vad använder du för system och kameror?
 
M
C crazytok skrev:
Vad använder du för system och kameror?
Jag kör dlinks kameror. My Dlink+ heter appen som jag har i både telefon och iPad. Apparna används enbart för att kolla live eller kolla inspelat material. Alla inställningar gör jag i webgränssnittet (heter det så?)
 
  • Skärmdump av D-Link kamerans webbgränssnitt med menyval för inställningar, motion detection och säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar lite som min källare det där! Dörr men inte ingång. Lås, detektorer, galler och grejer...

Den där akustiska glaskrossdetektorn i källaren kanske inte klarar små rutor med tunna glas =gamla källarfönster... De reagerar säkrast på vanligt fönsterglas som spricker på ett typiskt sätt. Bäst kolla noga vad de klarar alltså. Använder du glaskross så skruva fönstren så att glaset garanterat går sönder ifall man bänder.

Gillar markarbetarens förslag på detektorplacering är bra, förutsatt det funkar med möblering och båda katterna nyklippta och fina hoppandes i trappen... I stora rummet behöver ju inte detektorn nödvändigtvis heller sitta i hörnet, det kan ju vara ett alternativ sätta den en bit in längs långväggen, kl.1 liksom.

Appropå det där med husdjursdetektorer så är de klart mindre känsliga än vanliga detektorer. Och det behövs; katter är experter på att skapa falsklarm. De är notoriska ögontjänare och jagar varandra och hoppar och far omkring. Den där hyllan där de "aldrig" ligger är kanske den verkliga favoritplatsen när de är ensamma.
 
hahalj hahalj skrev:
Tänkte höra vad ni tror om hur jag tänker angående detektorer och placering.

Rörelsedetektorer som täcker hela entrévåningen, placering så de ej syns genom fönster.
Varför vill du inte att rörelsedeckarna ska synas genom fönster?
Jag har satt alla mina i hörn riktade mot fönster. Dels för att slippa magnetkontakt och glaskrossensorer på fönsterna och dels för att tjuven ska se dom om dom kikar in.
Aldrig haft några falsklarm pga solsken eller rörelser utanför fönsterna.
 
tommib
Man undviker att placera IR-detektorer mot fönster just pga risken för falsklarm. De "ser" inte igenom vanligt fönsterglas så rörelse utanför ska inte påverka. Däremot kan solen påverka.

Du kanske har haft tur eller så har du andra förutsättningar (okänsliga detektorer, fönster i skugga) som gör att det inte blir falsklarm.

Mikrovågsdetektorer däremot kan ibland "se" genom både fönster och dörrar. Där gäller det verkligen att tänka till kring placeringen.
 
hahalj
P para skrev:
Varför vill du inte att rörelsedeckarna ska synas genom fönster?
Jag har satt alla mina i hörn riktade mot fönster. Dels för att slippa magnetkontakt och glaskrossensorer på fönsterna och dels för att tjuven ska se dom om dom kikar in.
Aldrig haft några falsklarm pga solsken eller rörelser utanför fönsterna.
Framförallt för att minska risk för falsklarm pga solljus och reflexer, vilket ju också leverantörerna rekommenderar. Bra att det fungerar ändå för dig, det är väl ingen exakt vetenskap detta.
 
hahalj
B barfotalasse skrev:
Den där akustiska glaskrossdetektorn i källaren kanske inte klarar små rutor med tunna glas =gamla källarfönster... De reagerar säkrast på vanligt fönsterglas som spricker på ett typiskt sätt. Bäst kolla noga vad de klarar alltså. Använder du glaskross så skruva fönstren så att glaset garanterat går sönder ifall man bänder.
Det är normala tvåglas-kopplade källarfönster, inga förhistoriska varianter med tunna små glas.
Skruva fönstren? De måste fortfarande gå att öppna om man behöver.
 
Jag tänker såhär då jag också står i begrepp att fixa larm.

1. Det skall vara ett wifi-larm. Inte z-wave eller annat "special". Detta för att det skall vara 100 % kompatibelt med vad jag än får för mig att göra med övriga IT-miljön i huset.

2. Jag var också inne på en massa dörr-/fönstergivare, men sedan slog det mig; om en rörelsedeckare ser dörren och fönstret...vad skall jag då med en fönsterdeckare till? De får gärna öppna fönstret eller dörren, men de kan ju inte gå in för då larmar rörelsedetektorn. Alltså känns det verkligen som utkastade pengar att sätta givare som överlappar andra givare.

3. Det är viktigare att få huset att se levande ut, än att ha en massa deckare överallt. 100:- st på 4-5 wifi-styrda uttag och brytare tror jag är tusenfalt mer rättplacerade pengar och energi, än en massa detektorer. Så länge det finns någon detektor som man inte kan komma runt, så är det så tryggt det kan bli. Likaså att släcka ner alla dioder och annat på detektorerna så att de framstår som atrapper och därmed missas av banditer a, än att de slås sönder av dem.

4. Sirener och annat...nope. En tjyv tömmer ditt hus på det han/hon vill ha på 30 sekunder, så om det börjar tjuta och grannarna ringer, så är bovarna ändå i Danmark innan polisen kommer. Tråkigt men sant i dagens Sverige. Då tror jag det är bättre att de får jobba i vad de tror är lugn och ro, medan jag redan fått ett push i mobilen och ringt polisen efter att snabbt kollat via någon av de välplacerade kamerorna och verifierat att det inte är ett falsklarm.

KISS-principen är min ledstjärna i detta projekt.

That's my $.25.
 
hahalj
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tänker såhär då jag också står i begrepp att fixa larm.

1. Det skall vara ett wifi-larm. Inte z-wave eller annat "special". Detta för att det skall vara 100 % kompatibelt med vad jag än får för mig att göra med övriga IT-miljön i huset.

2. Jag var också inne på en massa dörr-/fönstergivare, men sedan slog det mig; om en rörelsedeckare ser dörren och fönstret...vad skall jag då med en fönsterdeckare till? De får gärna öppna fönstret eller dörren, men de kan ju inte gå in för då larmar rörelsedetektorn. Alltså känns det verkligen som utkastade pengar att sätta givare som överlappar andra givare.

3. Det är viktigare att få huset att se levande ut, än att ha en massa deckare överallt. 100:- st på 4-5 wifi-styrda uttag och brytare tror jag är tusenfalt mer rättplacerade pengar och energi, än en massa detektorer. Så länge det finns någon detektor som man inte kan komma runt, så är det så tryggt det kan bli. Likaså att släcka ner alla dioder och annat på detektorerna så att de framstår som atrapper och därmed missas av banditer a, än att de slås sönder av dem.

4. Sirener och annat...nope. En tjyv tömmer ditt hus på det han/hon vill ha på 30 sekunder, så om det börjar tjuta och grannarna ringer, så är bovarna ändå i Danmark innan polisen kommer. Tråkigt men sant i dagens Sverige. Då tror jag det är bättre att de får jobba i vad de tror är lugn och ro, medan jag redan fått ett push i mobilen och ringt polisen efter att snabbt kollat via någon av de välplacerade kamerorna och verifierat att det inte är ett falsklarm.

KISS-principen är min ledstjärna i detta projekt.

That's my $.25.
Bra funderingar. Några kommentarer:

1. Vad händer om Wifi går ner? Strömmen försvinner och routrar slocknar? Fiber och elkablar kapas? Utmärkt med Wifi för konfiguration och övervakning, men när det behöver larma tänker jag att GSM/SMS är nödvändigt om wifi och internetaccess inte kan garanteras?

2. Jag börjar luta åt samma tankar...men skalskyddet när man är hemma blir ju sämre. Då får man lita på att man vaknar eller märker när de tar sig in. Kanske inte självklart.

3. Styrt via larmet? Vilket larm har wifi-styrda uttag för 100:-/st?

4. Intressant fundering. Så hellre kamera/-or än siréner? Tål att tänkas på ett varv...
 
hahalj hahalj skrev:
Bra funderingar. Några kommentarer:

1. Vad händer om Wifi går ner? Strömmen försvinner och routrar slocknar? Fiber och elkablar kapas? Utmärkt med Wifi för konfiguration och övervakning, men när det behöver larma tänker jag att GSM/SMS är nödvändigt om wifi och internetaccess inte kan garanteras?

2. Jag börjar luta åt samma tankar...men skalskyddet när man är hemma blir ju sämre. Då får man lita på att man vaknar eller märker när de tar sig in. Kanske inte självklart.

3. Styrt via larmet? Vilket larm har wifi-styrda uttag för 100:-/st?

4. Intressant fundering. Så hellre kamera/-or än siréner? Tål att tänkas på ett varv...
1. Man kan inte förhindra att tjuvarna kommer in och stjäl (jmf förr i världen med banker, kassavalv, osv). Strömavbrott kan man avhjälpa genom att koppla uppkopplingshårdvaran till en grenkontakts-UPS som kostar ca en tusing. Kapade kablar kan du få info om med en billig rörelseaktiverad utomhuskamera. Det finns moduler som även har mobilnätsaccess. Dock är det overkill i mina ögon.

2. Nja...det behöver det inte bli. Det är ju inget skalskydd när deckarna sitter inomhus och larmar först när skalet är penetrerat ändå. Eller vad menar du med skalskydd? Annars kan du ju sätta en siren inomhus som är aktiv när ni är hemma, och bortkopplad när ni inte är det. Det är bara att göra olika scenarion i larmet.

3. Nej...men varför skall de vara styrda genom larmet? Vad är vinsten med det annat än en app mindre i luren? Nej, jag är inte intresserad av eller ute efter att hamna i klorna på en enstaka leverantör. Jag är inte märkestrogen...jag är funktionskrävande och snål ;)

4. Det finns teorier om allt. Jag har inte grävt fram statistik på hur tjuvar beter sig i de olika scenarion, utan går lite till mig själv och hur jag tror de flesta hade agerat/reagerat. Det som är ganska säkert är att de flesta skyndar sig med vad de skall och försöker komma bort om ett larm tjuter, och polisen hinner INTE komma dit innan banditerna är långt borta i det scenariot i alla fall, men jag tror att om de inte blir stressade, så tar de sig sin goda tid, vilket kan innebära att jag kanske hinner få dit polisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.