S smurfen72 skrev:
Jag kör också med förvärmning i slinga i tanken året om och eldar jag behövs ingen eftervärme.
Hur ser ditt system ut? Använder du vp sommartid eller kopplar du förbi den?
 
Använder vp i stort sett alltid men de gånger jag eldar så känner vp det genom att den gemensamma tanken blir varm och vp stoppar och shunten som står öppen vid vp drift börjar reglera framledningen. Har en 25 meter slinga genom acktanken som vid vp drift förvärmer vv och vv slutvärms sen i den inbyggda beredaren i vp om jag eldar blir det så varmt vv så det behöver inte slutvärmas. Vedpannan är inkopplad med laddomat 21 vp går direkt mot tanken som arbetstanks inkoppling med helt flytande kondensering.
 
Så du har ställt så att shunten som reglerar värmen är helt öppen när endast vp går och då går den direkt ut på värmesystemet? När det sedan det kommer extra värme från tanken så börjar shunten strypa?
 
Japp
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Reglerar vp sin produktion efter behovet från endast rumsgivare och returtemperatur?
Sommartid tänker jag koppla bort vp helt och låta solfångaren sköta vv. Hålet får då vila helt. Då jag även planerar att utnyttja frikyla så laddar jag till och med borrhålet med några kwh.
 
Redigerat:
Vp regleras i första hand efter ute givaren och den värme kurvan som är angivet i styren men den har även en inne givare som kan kompensera för ev felaktigheter. Jag återvinner vent luften till att värme brine och det ger nån grad högre brine temp men att ladda på sommaren för att få högre brine temp till vintern tror jag ger väldigt lite men nu antar jag att det inte är huvud syftet med frikylan heller. VP drar runt 100 kwh per månad för vv och vi är 4 pers så vi skulle inte spara så mycket på sol.
 
S smurfen72 skrev:
VP drar runt 100 kwh per månad för vv och vi är 4 pers så vi skulle inte spara så mycket på sol.
Oj, det var lite...
Om det stämmer så är ju investeringen i solfångare "pengarna i sjön".
 
Du kan ju spara några kwh på värmen också men räkna inte med att spara några stora pengar solfångare när man har vp får nog tas på nöjes kontot. Jag skulle satsat på solpaneler för el i stället.
 
Har haft solfångare i det nuvarande huset i ca 20 år och det är alltid med stor tillfredsställelse vi konstatera att de försörjt oss med varmvatten en sommar till
Den känslan är värt en del den också

Får kanske tänka om och använda ytan till solceller...
 
Om du redan har grejerna är det ju en annan grej då kostar dom inget och ger vad dom ger och sen har du det med känslan.
 
S smurfen72 skrev:
Japp
Det skulle vara intressant att ta del av hur ditt system är uppbyggt med shunten osv.
 
Shunten är gamla grejer som sätt där sen ved eldningen och när jag tröttnade på att elda blev det bergvärme dockad mot tanken för bra drift av vp. Trodde inte det skulle funka bra med autoreglering av shunten men det gör det fast ofta drar jag ur strömmen till den för den tickar lite när den står fullt öppen och jag ändå inte tänker elda men det gäller att stoppa i strömmen vid eldning.
 
Hur är vp dockad mot tanken?
 
Ut från vp går till toppen på tanken retur till vp tas från botten på tanken. Rad returen går via ett stående stratifierings rör som börjar i botten på tanken. På toppen av tanken går utgående rad röret och där sitter en extern framledningsgivare (BT25) som känner framlednings tempen och om jag eldar blir tempen hög och vp stoppar. Är shunten helt stängd och ingen cirk sker där givaren sitter känner den tempen genom att koppar och vatten leder värme bra. Tanken är på 500 liter men är parallell kopplad mot 2 st 750 liters tankar med kranar emellan så jag kan stänga bort dom om jag vill men det är alltid fullt öppet.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.