Är allt betalt? Tycker ni ska prata med entreprenören om avhjälpande av felen. Har ni ett riktigt entreprenadkontrakt?
 
Tekniska brister och eventuella följder är bara spekulationer. Detta är juridik och ingen riskbedömning. Möjligtvis en ekonomisk förlikning men risken ligger hela tiden hos innehavaren
Försäkringsbolag ger inte bort några pengar utan att branschreglerna är uppfyllda.

Beakta att man i framtiden vill byta försäkringsbolag. Vad är det då värt med ett eventuellt dokument som accepterar avvikelse av nuvarande försäkringsbolag.

Vill ni sälja kommer bristerna fram vid en ny besiktning som den presumtive köparen vill låta utföra. Det påverkar avyttringsvärdet.

Medger att det är tuffa påståenden men det handlar ju okunskap eller dåligt hantverk och till sist om pengar.
 
Sånt badrum med bara ett dörrblad ska ha extra golvlutning mot brunn. Är det bara jag som inte ser nån lutning på golvet ? Det ser väldigt platt ut måste jag säga !
 
R Rörkrökaren skrev:
Håller med.
Det finns många duktiga också, anser mig själv tillhöra den bättre kategorin
Absolut finns det väldigt många duktiga också. Om något borde de duktiga hantverkarna vara minst lika förbannade på alla skojare och slarvare, eftersom hatet mot dem spiller över på de som sköter sig också.
 
S Sezzi skrev:
Spyr faktiskt på alla som ursäktar dessa slarviga hantverkare med att "det funkar ändå".

De ska göra jobbet korrekt - PUNKT. Har de gjort dessa seriösa fel som anmärka på besiktning så ska jobbet göras om, och det 100% korrekt. Blir så jävla förbannad ärligt talat på hur alla dessa slarviga, jäktande hantverkare skor sig på Svenssons som inte orkar bråka. Trots att badrummen kostar 100-300k. Hur jäkla sjukt får det bli?

Ja, vissa lösningar kanske "funkar". Men det är inte ens poängen. Det finns tydliga regler och de ska FÖLJAS. Man ska dessutom utöver detta sätta kakel snyggt, sätta rör snyggt Mm. Det är även en stor estetisk faktor i badrumsbyggande.

Nej, sluta ursäkta slarviga hantverkare så kanske vi en vacker dag lyckas rensa upp denna totalt genomruttna bransch.
Självklart ska allt göras enligt regler.
Men att säga att byggbranchen är totalt genom rutten är bara larvigt och då vet man inte mycket om den branchen.
 
L Lars48 skrev:
Sånt badrum med bara ett dörrblad ska ha extra golvlutning mot brunn. Är det bara jag som inte ser nån lutning på golvet ? Det ser väldigt platt ut måste jag säga !
Nej dörrblad har inget med fallet att göra.
 
T Polos skrev:
Självklart ska allt göras enligt regler.
Men att säga att byggbranchen är totalt genom rutten är bara larvigt och då vet man inte mycket om den branchen.
Alla som jag känner eller bemöt i byggbranschen har så j*vla bråtton. De kan göra ett bra jobb, de kan reglerna men har en sån tidspress på sig så att jobbet ändå blir slarvigt gjort.
Exempelvis TS,s badrum, om handverkarn lagt lite tid på planering då skulle han föreslagit nån annan lösning än att montera handdukstorken intill duschen eller åtminståne dragit rören lite längre bort.
Iofs nu för tiden har de flesta bråttom inom de flesta branscher. Hamnar man på sjukhus då är det bara tur om vänstra armen inte blir opererad istället för den högra!
 
  • Gilla
Sezzi
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inte bara konsumenter som har problem med dåligt hantverk, [länk]
Lite OT, men i det fallet handlar det ju även om mer än lovlig naivitet och dumhet från landstingets och SHPs sida också.
 
K Kane skrev:
Inte bara konsumenter som har problem med dåligt hantverk, [länk]
Det är fel på riktlinjerna. Om GVK säger minst 2 mm lutning är godkänt utanför duschplatsen och minst 7mm mot golvbrunn då kan man förvänta sig 165 badrum med bakfall.
2mm lutning är för gudskull inte ens mättbar.
 
Alla genomföringar e helt fel . den till handdukstorken får inte lov att vara där ens då det ska så fall komma ut två meter över golvet. lika så den genomföringen med t röret so leder kv vv åt två håll är för nära duschen ... har inte avvikelse skrivits och under rättats beställare är detta inte bra. Att gjuta en klack är och förblir tyvär inte godkänt om det inte är till inkommande vatten från tex vatten mätare eller pannan i grovkök.. finns numera speciella genomföringar för golv. Läs säkertvatten. men detta är en rekommendation inte lag . det är fortfarande boverkets regler som gäller.. då detta räknas som renovering och inte ny bygge så är detta lite moment 22 man ansluter på gammla ledningar men drar nya i bad...
 
T Polos skrev:
Självklart ska allt göras enligt regler.
Men att säga att byggbranchen är totalt genom rutten är bara larvigt och då vet man inte mycket om den branchen.
Kanske jobbar du i branschen och har därför den åsikten (du tar åt dig) ?

Men ja,den är rutten. De tre senaste plattsättarna (alla med bra referenser, omdömen och auktoriserade) jag har använt var under all kritik. Elektrikerna jag har använt har varit okej överlag, med vissa missar på sånt som inte hör till själva elkopplandet (estetiska saker som att de inte klarade av att hänga en spegel m/ belysning rakt osv). Snickare också under all kritik i flera fall. Använder folk som inte pratar svenska alls stup i kvarten, och som inte har nån aning om våtrumsregler (försökte skruva upp hyllor i mitt badrum utan att använda silikon i hålen alls tex). Detta är väldigt vanligt.

Har alldeles för många exempel av klåparhantverkare från bekanta för att rada upp här, alla inträffade under de senaste åren.

Gemensamt för många är dock att man "nöjer sig" och "inte orkar bråka". För vet du? Det är JÄVLIGT jobbigt att som privatperson bråka med dryga hantverkare som är vana att spotta och svära i vardagen. De flesta Svenssons fungerar inte på den nivån i vardagen, eller i sitt yrkesliv på kontor mm. På en vanlig konsultfirma löser man inte dispyter genom att skrika högst och argast, men detta är uppenbarligen otroligt vanligt i byggbodarna. Så är det bara. Jag har själv blivit söndersvuren i telefon av en hantverkare som blev förbannad av att jag ringde och frågade var han var, 2 timmar efter den tiden han sa att han skulle komma. Han hade förstås inte besvärat sig med att meddela att han missat tiden och var sen, och det var tydligen alla andras än hans fel.

Så ser det tyvärr ut i hantverkarvärlden idag, särskilt från en privatpersons perspektiv.

Så ja, jag spyr på att folk ursäktar dessa spån som inte kan sköta sig som folk, och heller ej kan följa enkla byggregler och instruktioner.

By the way, i mitt arbete har jag också att göra med entreprenörer varje dag, hela tiden. Skiten finns även här i det professionella, utanför privatpersonernas vardag. Byggare kommer inte i tid, hör inte av sig, levererar inte i tid, försöker lassa över jobb på andra. Hela tiden, varje vecka har jag sådana problem" med svetsare, grävare, isolerare,mm.

Och nej, självklart inte alla. Inte ens majoriteten kanske. Men ALLDELES FÖR MÅNGA.

L Lars48 skrev:
Alla som jag känner eller bemöt i byggbranschen har så j*vla bråtton. De kan göra ett bra jobb, de kan reglerna men har en sån tidspress på sig så att jobbet ändå blir slarvigt gjort.
Exempelvis TS,s badrum, om handverkarn lagt lite tid på planering då skulle han föreslagit nån annan lösning än att montera handdukstorken intill duschen eller åtminståne dragit rören lite längre bort.
Iofs nu för tiden har de flesta bråttom inom de flesta branscher. Hamnar man på sjukhus då är det bara tur om vänstra armen inte blir opererad istället för den högra!
Väldigt mycket så. Men det är ingen ursäkt, de ska själva ansvara för att de tar sig tillräckligt med tid att göra jobbet rätt. Dessutom skulle det totalt sett gå fortare, vet jag från i princip alla renoveringar där jag hyrt in nån hantverkare för olika moment. Plattsättare slarvar så in i helv... För de ska ju på lunch! Fort som fan,smäll dit plattorna och dra. Skit i att kolla om de hamnade rätt och rakt! Att behöva ringa tillbaka en plattsättare för att mosaiken har HALKAT ner halvvägs jmf. med intilliggande plattor, hur sjutton ska det nånsin hända? Tex.

Jag håller inte med om att alla branscher är likadana. Ja, tidspressen är stor inom många. Men inom alla där jag har jobbat så ser man till att göra kunden nöjd om det sker nån miss, och man bråkar INTE. Jag kan vara 100% säker på att sjukhuset opererar på rätt arm ;)
 
  • Gilla
GHP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.