Jag bor i ett JM-hus med knarrande click-golv från Tarkett och nu har JM återkommit och vill ta upp befintligt golv för att sen limma det när de lägger samma golv igen.

Är det en okej åtgärd? Är det någon som har erfarenhet av liknande tillvägagångssätt för att slippa knarrande golv?

Hur påverkas möjligheterna att slipa golvet senare?
 
Inga problem med det, varken med limningen eller att senare slipa golvet.
 
  • Gilla
JBa
  • Laddar…
Slipning beror på om det är ett slipbart golv som man lagt, men limning påverkar inte generellt slipmöjligheten.
Knarr beror på om t.ex. undergolvet är för ojämnt, så jag skulle nu be om en förklaring varför knarrandet uppstår.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
L
Var knarrar det ? sov kök, allrum , hall , vet du om det flytande golv ,
då det är torr sand under som kan ha satt sig genom att sjunka
 
L Liteavvarje skrev:
Var knarrar det ? sov kök, allrum , hall , vet du om det flytande golv ,
då det är torr sand under som kan ha satt sig genom att sjunka
Knarrar gör det på de flesta transportytor i alla rum i huset men varierar självklart med årstid och luftfuktighet. Just nu nästan tyst överallt lagom till JM får ur tummen.

Betongplatta nere och träbjälklag uppe. Jag vet från grannar i området att plattan kan vara något ojämn och dåligt slipad.

Golvet är flytande och huset ett år men knarret har varit med större delen av tiden. Förra huset vi byggde var golvet helt stumt men då bättre kvalitet på allt i huset.

Det verkar iaf som att limma golvet inte är fel även om det inte är helt rätt med ett klickgolv.
 
L
Om golvet är flytande som du säger , då ska det vara sand under mot betongen sanden kan ha flyttat på sig , då kan det gunga lite här och där med knarr ,hjälper nog inte med att limma om inte underlaget är stumt
Kan var så att övergolvet inte är jämt utan lite skevt , då knarrar det nog i klicken när det rör sig
vet inte om det slutar när det limmas i klicken och mot underlag
 
Sand? Var väl på 60 talet ?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Knarr beror på om t.ex. undergolvet är för ojämnt, så jag skulle nu be om en förklaring varför knarrandet uppstår.
Vissa klickgolv har en benägenhet att knarra även med bra underlag. Varför vet jag inte men även golv av bra kvalité gör det ibland.
 
L Liteavvarje skrev:
Om golvet är flytande som du säger , då ska det vara sand under mot betongen sanden kan ha flyttat på sig
Man lägger väl inte sand mellan betongplattan och golvet i en vanlig "villa". Låter väldigt märkligt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS
Men om golvet bara knarrar under den fuktiga sommaren och inte under den torra vintern kanske det inte är lagt med tillräckliga springor längs alla väggar etc.?
Det borde väl inte bero på ojämnt underlag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men om golvet bara knarrar under den fuktiga sommaren och inte under den torra vintern kanske det inte är lagt med tillräckliga springor längs alla väggar etc.?
Det borde väl inte bero på ojämnt underlag?
Grejen är att man inte felsökt mer än varit där en sväng i juni för att filma och lyssna på knarr. Anledningen till knarret har man inte utrett och nu kommer man med ett färdigt förslag. Jag har inte rivit bort socklar för att kolla utan bara konstaterat att jag har mindre knarr senaste veckorna.
 
L Liteavvarje skrev:
Om golvet är flytande som du säger , då ska det vara sand under mot betongen sanden kan ha flyttat på sig , då kan det gunga lite här och där med knarr ,hjälper nog inte med att limma om inte underlaget är stumt
Kan var så att övergolvet inte är jämt utan lite skevt , då knarrar det nog i klicken när det rör sig
vet inte om det slutar när det limmas i klicken och mot underlag
Utveckla gärna :thinking:
 
L
Utveckla gärna

Om du har

I lägenheter och även i standardhus , så brukar det vara nästan som standard att ha sand under golvbeläggning mot betongen för att få det jämt , gjutningen varierar lite upp och ner , då kan golvet knarra
Klart beror det på underlag i golvet och hur noga dom varit när dom lagt bjälklag och skivor
är det lite ,om skivorna är nerdragna mot regelverket så kan skivorna bli lite buckliga , då ligger
golvet inte an överallt
 
I min erfarenhet är sandavjämning något man slutade med på 70-80-tal till förmån för flytspackel när avjämning behövs.

Det i sig har ju inget med det flytande förläggningssättet av golvet att göra. Det kan vara flytande på betong, spån, eller valfri form av avjämning. Poängen är att det inte är fäst i underlaget.

Till TS: knarr beror på röresle trä mot trä. Kan bero på svikt, ojämnhet, eller låsning av flytande golv (då blir det värre på spmmaren jmf vintern).
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Men idag används diverse andra underlag, exempelvis foam av olika slag, istället. Samma uppgift som sanden men nåot smidigare att hantera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.