Jag skulle vilja ha lite bättre koll på läget i stugan och då främst temperaturen vintertid. Vi har inget internet eller telefon där så det är mobilt som gäller. Jag skulle vilja ha temp info från några olika ställen.

Surfade runt lite och hittade bl a denna på aliexpress:
GSM-Temperature-data-Logger

Den har ju även reläutgångar ifall man skulle vilja kunna styra något.

Nån som har erfarenhet av den, eller idé om andra (billiga) lösningar?
 
Frågan har nog varit uppe flera gången, lär finns en del trådar i forumet omkring detta.
Enheten du länkar till är säkert bra, dock är det lite oklart hur den presenterar mätvärde.

En enkel lösning är Telldus Net. För en tusenlapp får du själva kontrollenheten. Köp så många temp.givare du behöver. Ligger på ca 150-200 kr/st.
En router för mobilt bredband tillkommer.

Håll koll på temp.värde i app och få push om inställda temp.gränser passeras.
Styr elutrustning via plug in-mottagare.
 
E etompau skrev:
Frågan har nog varit uppe flera gången, lär finns en del trådar i forumet omkring detta.
Enheten du länkar till är säkert bra, dock är det lite oklart hur den presenterar mätvärde.

En enkel lösning är Telldus Net. För en tusenlapp får du själva kontrollenheten. Köp så många temp.givare du behöver. Ligger på ca 150-200 kr/st.
En router för mobilt bredband tillkommer.

Håll koll på temp.värde i app och få push om inställda temp.gränser passeras.
Styr elutrustning via plug in-mottagare.
Jag kör telldus hemma med en RPI, men till stugan vill jag i första hand få till en lösning där jag slipper skaffa abb för mobilt bredband. Du har en bra poäng där med hur man får tillgång till mätvärdena, det får ju inte vara för krångligt.
 
OK, då är jag med. Du vill i princip ringa upp/SMS:a en enhet och få mätvärden upplästa eller skickade via SMS?
Kolla på Ontech dom verkar har prylar som kan skicka över temp.värde.
 
E etompau skrev:
OK, då är jag med. Du vill i princip ringa upp/SMS:a en enhet och få mätvärden upplästa eller skickade via SMS?
Kolla på Ontech dom verkar har prylar som kan skicka över temp.värde.
Jo, har spanat en hel del på den. Det är väl det enklaste alternativet - plugga in å kör. Fast ibland är det ju roligt att krångla till det och lura ut egna lösningar :). Sen är det ändå ganska kostsamt, det enda sättet att mäta temp på flera ställen (vad jag hittat) är att köpa deras trådlösa magnetkontakt med inbyggd tempsensor - såklart stort plus för att den är trådlös - men priset är 700 per sensor...
 
kör mobilt bredband
då kan du även ha kamera och kolla runt lite med
tror det är billigare med !
nån 100 i månaden för surfen samt 400- för en kamera med mörkerseende samt notiser om nån rör sig inom området alt ljud
kör med detta själv o det funkar bra
och bara en app på telefonen
 
Många bra svar, tack!

Mobilt bredband á 100kr/mån går bort, jag letar efter något med låg kostnad och helst utan abb.

Skulle vilja mäta temp på tre ställen (ute, källare, bostadsplan) är osäker på om yoyo-kameran har extra ingångar för temp.

Kamera förresten - hur intressant är det för sommarstugan? För mig känns det lågprio. Däremot kan det vara bra att ha utgångar av någon typ så att man skulle kunna slå på värmen när man ska ut.
 
Jag har en Ontech för att slå på och av värmen i min snickarbod (en mil hemifrån) via SMS. Den har en inbyggd temperatursensor som man kan läsa av via ett annat SMS. Går också att ansluta separata tempsensorer. Har haft i ett antal år. Funkar perfekt. 1599:- på Kjell. Kontantkort för att skicka/ta emot SMS så är man igång.
 
Ett Ajax larmsystem kanske. Går bra att köra enbart över GSM-nätet till en kostnad av 10-15 öre/dygn med ett kontantkort.
Tempsensor i alla detektorer o sirener. Inte bara inbrott, finns brand o vattenläckage detektorer också. Samt 230V-relä för fjärrstyrning.

Busenkelt att dra igång o allt styrs/kollas enkelt via app
 
Ontech har ju också den fördelen att man får larm vid strömavbrott och meddelande när strömmen är tillbaka.
 
Det kanske får bli ontech ändå, det verkar ju gå att få ihop ett vettigt och billigt system med deras prylar.
 
Jag kör med Ontech master + slave sedan många år tillbaka främst för att kunna slå på värmen i förväg. Det går även att kolla temperaturen. SMS-kommando går att använda men nu är det appen som gäller. Jag har Telia kontantkort.
 
  • Gilla
händige harry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.