Hej,

Jag har nyligen köpt en bostadsrätt i ett hus med byggår 1944. Lägenheten är relativt sliten och jag skall renovera badrum (som är från tidigt 90-tal) samt kök (som är från tidigt 2000 tal).

I vardagsrum ligger ett gammalt trägolv som jag funderar på att slipa. När jag kollade noggrannare på det så såg jag missfärgningar på vissa ställen. Jag märkte även att golvet ligger snett vid ingången (bara något litet, märks knappt utan vattenpass).

Fråga nummer ett 1: Vad tror ni dessa missfärgningar är? Mögel? Fuktskada? Kan tillägga att lägenheten ligger på första våningen med källare under (som delvis är uppvärmd).

Fråga nummer 2: Om det skulle vara något större problem med golvet så som fukt, vad rekommenderar ni för åtgärder?

Bifogar bilder.

Tacksam för svar
/ Gurkan
 
  • Gamla trägolv med synliga missfärgningar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trägolv med missfärgningar och möjliga fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammalt trägolv med missfärgningar, eventuella fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trägolv med synliga missfärgningar och slitage, nära en tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trägolv med synliga missfärgningar som kan tyda på möjlig fuktskada, diskuteras i renoveringsforum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trägolv med möjliga missfärgningar och lutning, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipa! Det kommer bli som nytt.
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Med en gammal nött lack som har spruckit lite kan man få ytliga fuktskador genom att spilla ut vatten.
I ett gammalt hus får man räkna med att väggar inte är raka och att hörn inte är 90 grader och då kan det bli lite småfel när man ska dit med parkett som är rak och rätvinklig. Bodde en gång i en lägenhet från -47 och takhöjden i det lilla köket skilde ett par cm beroende på i vilket hörn man mätte.
 
Jag tycker att det ser alldeles utmärkt ut för att vara 73 år gammalt.
Önskar att jag själv kommer att åldras med samma charm :)

Men som sagt, är du inte nöjd så lite lätt slipning och ny lack.
Men är det verkligen värt besväret?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vilka missfärgningar?
 
T
Ser inte heller några missfärgningar och kan folk sluta ta makrobilder:surprised::thinking:
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Som tidigare inlägg. Ser helt normalt ut. Inget att fästa avseende vid. Ngn ytlig missfärgning pga ngn spilld vätska. Finns inga skador eller problem som inte kommer av normalt slitage.
Vill man ha det annorlunda så är det bara att slipa.

Vattenpass, tumstock och laser ska man inte använda i ett äldre hus. Det är att skapa problem som inte finns. Bara dyrt, tidsödande och dåligt för trivseln/charmen i bostaden.
 
  • Gilla
Höök
  • Laddar…
G Gurkan1 skrev:
Hej,

Jag har nyligen köpt en bostadsrätt i ett hus med byggår 1944. Lägenheten är relativt sliten och jag skall renovera badrum (som är från tidigt 90-tal) samt kök (som är från tidigt 2000 tal).

I vardagsrum ligger ett gammalt trägolv som jag funderar på att slipa. När jag kollade noggrannare på det så såg jag missfärgningar på vissa ställen. Jag märkte även att golvet ligger snett vid ingången (bara något litet, märks knappt utan vattenpass).

Fråga nummer ett 1: Vad tror ni dessa missfärgningar är? Mögel? Fuktskada? Kan tillägga att lägenheten ligger på första våningen med källare under (som delvis är uppvärmd).

Fråga nummer 2: Om det skulle vara något större problem med golvet så som fukt, vad rekommenderar ni för åtgärder?

Bifogar bilder.

Tacksam för svar
/ Gurkan
Bor du i ett hus med sk riskkonstruktion ex krypgrund? är husen inte dränerade?Misstänker du fukt underifrån?mm
kontakta Brf,
om detta beror på fukt underifrån då är det brf som har långtgående ansvar för fukt och mögelskador som beror på fukt som kommer från grunden upp i bostaden, om så är fallet så är det brf ansvar att kontrollera åtgärda och återställa, de ska även följa bla bostadsrättslagen, egenkontrollen, miljöbalken mm.

Om brf inte tar sitt ansvar är det till miljö och hälsoskyddet i kommunen som du kan vända dig för att få stöd och hjälp att få Brf(styrelsen) att ta sitt ansvar(tillsynsmyndighet över kommunens miljö och hälsoskydd är folkhälsomyndigheten, vilket kan vara bra att veta om kommunen inte hjälper dig).

=Du och Brf är emot varandra ang sån skada!(ofta svårt att först förstå för en ny Brf bo).

Du kan få stå för kostnad av koll om det visar sig att det inte beror på något som är Brf
ansvar.

OBS! min dåliga erfarenhet ,tyvärr, av fukt och mögelskador i min HSB Brf, är att BRF försökt mörka till varje pris.
Lycka till och hoppas att du bor i en Brf som tar ev fukt mögelproblem på allvar.
 
Staffans2000
Det är i alla fall inte aktuellt i det här fallet. Det är som sagts, ett fullt normalt parkettgolv med normalt slitage.
 
Fint golv! hade gärna haft det själv.
 
Hej igen alla och tack för alla svar!

Uppskattar verkligen detta forumet och all hjälp en som inte kan själv kan få!

Tack!

/gurkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.