Jag ska renoveringsgipsa tretexväggar och tänkte passa på att lägga in elen i tretexen innan gipset åker upp. Frågan är: får man dra rören (inte kablarna) själv eller måste elektrikern göra också själva grundarbetet?

Tack på förhand!
Christine
 
Om det är rör eller trådar eller rör/slang med trådar i spelar ingen roll det gäller samma oavsett. Reglerna säger i princip att allt som är tänkt att användas till en starkströmsinstallation är behörighetkrävande.
Men ta kontakt med en elektriker så kanske h*n går med på att du gör vissa delar själv, att komma i efterhand och få någon att "fortsätta" kan ibland vara lite knepigare.
 
Mikael_L
Får man tro elsäkerhetsverkets bedömning i denna fråga så får man inte själv dra ens rören. Och då den myndigheten är bemyndigad att själv skriva föreskrifter som sen gäller såsom lag får man nog lita på att deras bedömning har ganska stor tyngd.

Vill du ändå fortfarande dra rören själv är det en stor fördel att snacka med den elektriker som sen ska ta vid.
H*n kan ha en massa olika synpunkter på detta, både ifall h*n tar vid efteråt och om hur du ska dra rören.
 
  • Gilla
CGR
  • Laddar…
L
C CGR skrev:
Jag ska renoveringsgipsa tretexväggar och tänkte passa på att lägga in elen i tretexen innan gipset åker upp. Frågan är: får man dra rören (inte kablarna) själv eller måste elektrikern göra också själva grundarbetet?

Tack på förhand!
Christine
Gör upp med elektrikern att du fräser ur spår som han anvisar var och han lägger in rören
Att fräsa spår i tretex är ett H-V och tar låååmg tid , det fastnar i en cirlkelsåg så den stannar , att hugga med stämjärn är dömt att misslyckas i tidsperspektiv sett
 
Tack för alla svar!
 
Mikael_L
Att göra själva fräsningen är dock på absolut inget sätt behörighetskrävande, så om du fräser spår på bra ställen som elektrikern sen gillar, så bör han utan knot kunna snabbt lägga in rören där.
Detta betyder fortfarande att det är en god idé att snacka med elektrikern lite snabbt innan.

Elektriker är lite som människor i allmänhet, det finns alla sorter.
En del accepterar utan större problem att kunden gör en hel del själv, andra rider på sina höga hästar och är griniga satan.
Det gäller att hitta en som passar en själv.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Att fräsa spår i tretex är ett H-V och tar låååmg tid , det fastnar i en cirlkelsåg så den stannar , att hugga med stämjärn är dömt att misslyckas i tidsperspektiv sett
Jag gjorde så i ett helt hus och kom fram till att det bästa var, att köra två spår med en tigersåg och grovtandat blad. Sen pillar man bort materialet i mitten. Det dammade mycket mindre än med cirkelsåg.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Jag fräste spåren i tretex efter att elektrikern markerat linjerna. Tog åtskilliga timmar som jag är glad att elektrikern slapp debitera mig. Jag använde mest en multitool med träblad att skära med. Gick ganska bra men man fick ständigt kyla ned bladet ed vatten.. typ efter var 5-15 sekund.. blev riktigt varmt så var mycket uppmärksam i arbetet!
 
  • Gilla
CGR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.