Här fortsätter vår artikelserie om det svenska elsystemet.

Du kan läsa artikeln här: Det svenska elsystemet: Systemjordning och skyddsjordning

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
ricebridge och 7 till
  • Laddar…
Tack Bo för andra kapitlet. Lika välskrivet och pedagogiskt som vanligt när du skriver.

När jag får frågan om hur en jordfelsbrytare fungerar brukar jag lite förenklat beskriva funktionen som en gungbräda i balans (i våg) vilken tippar över åt ena eller andra sidan och löser ut när den känner av en felström.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mycket lärorikt! Precis en sån här text har jag väntat på efter att ha läst alla diskussioner om TN och PEN hit och dit.

Hur (o)vanligt är egentligen bortfall av PEN?
 
A
Möjligtvis en dum fråga om jordfelsbrytare. Om man har en sådan installerad i sin villa, fungerar den endast ihop med jordade eluttag eller även med ojordade?
 
richardtenggren
A Antouan skrev:
Möjligtvis en dum fråga om jordfelsbrytare. Om man har en sådan installerad i sin villa, fungerar den endast ihop med jordade eluttag eller även med ojordade?
Läste du ens texten? ;)
Lite kortfattat:
JFBn mäter ström in genom fas, och ut genom nolla, är differensen större än 30mA så bryter den.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
A Antouan skrev:
Möjligtvis en dum fråga om jordfelsbrytare. Om man har en sådan installerad i sin villa, fungerar den endast ihop med jordade eluttag eller även med ojordade?
Gungbrädan jag skrev om i #2 mäter mellan fas och nolla. Blir det en för stor differens emellan dessa vickar gungan ner i ena änden och jordfelsbrytaren löser ut.

Med andra ord har det inget med skyddsjord att göra, det fungerar utmärkt även för ojordade uttag.

Det finns dock ett utbrett missförstånd om att jordfelsbrytare bara skyddar skyddsjordade uttag.
Detta är fel!
 
Redigerat:
  • Gilla
Mark0 och 2 till
  • Laddar…
hsd
A Antouan skrev:
Möjligtvis en dum fråga om jordfelsbrytare. Om man har en sådan installerad i sin villa, fungerar den endast ihop med jordade eluttag eller även med ojordade?
Fungerar även på ojordade uttag
 
  • Gilla
Antouan
  • Laddar…
Ännu mer distinkt och kondenserat än första delen riktigt bra i ett spretande och för många luddigt avsnitt av eltekniken. Kanske du kan få audiens hos företrädarna för förståndet och hjälpa stackarna reda ut lite mer än styckenas kommatering. :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Läste du ens texten? ;)
Lite kortfattat:
JFBn mäter ström in genom fas, och ut genom nolla, är differensen större än 30mA så bryter den.
jodå men tappade bort mig lite i alla begrepp..
 
siggebo siggebo skrev:
Mycket lärorikt! Precis en sån här text har jag väntat på efter att ha läst alla diskussioner om TN och PEN hit och dit.

Hur (o)vanligt är egentligen bortfall av PEN?
Jag har ingen statistik men vill nog hävda att det är mycket sällsynt. Man hör ju desto mer om de få fall som faktiskt inträffar pga av effekterna.
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
A Antouan skrev:
Möjligtvis en dum fråga om jordfelsbrytare. Om man har en sådan installerad i sin villa, fungerar den endast ihop med jordade eluttag eller även med ojordade?
Det är ingen dum fråga och artikeln innehåller inget tydligt och specifikt svar, utan man får lista ut svaret genom att titta på bilden på sid 7 som beskriver fallet med avbrott i skyddsjorden.

Ett kort svar på frågan har du fått: Ja

Ett lite längre svar är: Ja, om det finns något i rummet som har kontakt med jord.

Ojordade uttag innebär ju att rummet ska vara helt isolerat från jord och därmed ska det inte kunna gå att lösa ut en JFB. Verkligheten är dock inte alltid så, och det är lätt att "förstöra" den isolerade miljön t.ex genom att dra fram en skarvsladd från ett annat rum. Så tveklöst är en JFB motiverad.

Ett ännu längre svar är: Ja, tveklöst, men den fungerar bättre med jordade uttag.

Det vanligaste felet, när det blir ett fel, är kortslutning mellan fas och höljet på en jordad apparat.

  • Sitter apparaten i ett jordat uttag kommer både säkring och JFB att lösa direkt.

  • Sitter apparaten däremot i ett ojordat uttag så händer ingenting - apparaten kommer att fungera utmärkt. Först när någon tar i höljet och samtidigt tar i något som har kontakt med jord kommer JFBn att lösa, kanske. Detta gör rejält ont säger de som provat, så många tror att JFBn inte fungerade när den inte löste för de fick en sådan smäll att den borde ha löst, tycker de. En JFB för personskydd löser vid en felström på 15 mA och uppåt, och vid denna ström får man kramp. Strömmen är sannolikt dödlig, och man räddas av att JFBn löser tillräckligt snabbt.

Till sist en liten utveckling av frågan om rum som kanske inte är så isolerade längre. Man får inte ersätta ojordade uttag med en JFB. Jag menar, om man inser att rummet inte är isolerat och helt fritt från jord, då ska uttagen jordas (givetvis samtidigt med installation av JFB).
 
  • Gilla
Antouan och 1 till
  • Laddar…
Hej Bo
Förklara gärna vad förkortningen betyder
TN-C. (Terra neutral combined)
 
Jag tror din gissning är god nog.
 
Är det okej med en fråga om skyddsjord i lampor?

Diskuterade nyligen med en elektriker om en gammal bordslampa med hölje i mässing.
Den hade en ojordad stickpropp (klass 0).
Önskemål var att kunna använda lampan i rum med både jordade och ojordade uttag.
Mitt förslag var att ta en jordad sladd/stickpropp och ansluta jorden till höljet.
Elektrikern dömde ut det och förordade en europakontakt (klass 2).

Har läst att lampor som är dubbelisolerade (FI-märkt, "dubbel fyrkant") inte FÅR jordas.
Denna lampa var antik och saknade troligen sådan märkning men kan likväl vara dubbelisolerad.

Vill någon ge en kommentar på detta?
 
Det är en svår fråga att svara generellt på. En bild kan underlätta. Din elektriker har som jag förstår det sett armaturen och bedömt att det är möjligt att tråda om den med dubbelisolerad kabel. Om det utförs rätt och lampsockeln är av isolermatrial är det en möjlig väg att gå.

Ett annat alternativ är att armaturen ansluts via en skyddstransformator i befintligt utförande.

Ett tredje alternativ är att den byggs om till lågvoltsutförande med ett SELVdrivdon.

Det fjärde och kanske svåraste är att skyddsjorda armaturen. Men det kan vara besvärligt att säkerställa att alla utsatta delar har fullgod skyddsjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.