Hej alla proffs!

Jag fick en idé om att bygg ett matbord där man får själva "ådrorna" av träet uppåt. Så jag tänkte först bygga med hjälp av vanliga reglar som sågades i 2,5 cm tjocka bitar o sen limmas ihop på typ en OSB skiva. Nu hittade jag istället limträ av furu som då redan har små stavar ihoplimmade (tyvärr många hål) och virket är torkat så slipper förhoppningsvis sprickor senare.

Mina tankar:
OSB skiva 897x2390x11
Limträbalk 8x8 cm sågad i 2,5cm tjocka bitar
Limma ihop bitarna både åt sidorna samt neråt

Nu till frågorna:
-Vilket lim borde jag använda?
-Kan man fylla i hålen med kemiskt trä?
-Hur får jag skivan plan efter att ha limmat fast alla bitar? Jag har sågat med kapsåg som inte har nåt stopp för så kort som 2,5cm så bitarna är lite olika tjocka.
-Fungerar hyvel med så många kanter?
-Finns det någon bra slip som lite snabbt kan slipa ner ca 5mm?

Detta kanske är världens sämsta idé men tycker att det blir ganska snyggt nu när jag lagt upp de första bitarna, synd bara på alla hål men kan nog bli snyggt till slut ändå. Mkt mer jobb än jag tänkte från början dock, går t.ex åt ca 340 bitar :)
 
  • Matbord under konstruktion med ihoplimmade träbitar med synliga ådror och hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg en film på Facebook för ett tag sen då de tog stockar som de kapade och monterade på en skiva som de målat svart. Sedan fyllde de alla hålrum med genomskinlig epoxi (eller annan plast). Kanske kan vara nått för dig och då bygga en ram runt ochbsedan fylla upp över kanten på din tjockaste bit för att då en jämn skiva men med ”djup” i.
 
Det där går kanske få ihop men med alla de där hålen är det inget jag hade försökt mig på.

Hade jag gjort det där hade jag limmat ihop flera längre bitar av limträt sida mot sida innan jag sågade upp i 25mm tjocka längder. På så vis behöver du bara presstryck i en riktning åt gången. Vanligt trälim är det du ska använda. Gör du det bra behöver du ingen OSB skiva under.

Var noga med att såga i rät vinkel och att alla bitarna är exakt 25mm då det är väldigt jobbigt att slipa ändträ.
 
V vectrex skrev:
Det där går kanske få ihop men med alla de där hålen är det inget jag hade försökt mig på.

Hade jag gjort det där hade jag limmat ihop flera längre bitar av limträt sida mot sida innan jag sågade upp i 25mm tjocka längder. På så vis behöver du bara presstryck i en riktning åt gången. Vanligt trälim är det du ska använda. Gör du det bra behöver du ingen OSB skiva under.

Var noga med att såga i rät vinkel och att alla bitarna är exakt 25mm då det är väldigt jobbigt att slipa ändträ.
Bra idé tyvärr har jag ingen tillräckligt bra såg...har en kapsåg som bara tar 70x270 så redan nu har jag problem med höjden o får vända balken för att såga sista cm :( Därav att det bli ojämt! Hålen får jag leva med om jag ska använda en färdiglimmad balk då dom har använt lite "sämre" stavar i mitten av limträet. Men vanligt trälim håller alltså? Du vet inget bra verktyg för att slipa ner ändträ?
 
C chrille-gäddan skrev:
Såg en film på Facebook för ett tag sen då de tog stockar som de kapade och monterade på en skiva som de målat svart. Sedan fyllde de alla hålrum med genomskinlig epoxi (eller annan plast). Kanske kan vara nått för dig och då bygga en ram runt ochbsedan fylla upp över kanten på din tjockaste bit för att då en jämn skiva men med ”djup” i.
Jag har också sett den filmen :) Det blir riktigt snyggt men eftersom det är ett matbord vill jag ha känslan av trä. Däremot till typ ett vardagsrumsbord vore det riktigt sjyst :) Såg även nån film där dom la mynt som golv o hade epoxi över. Jäkla jobb med att lägga mynt för mynt men blev också riktigt coolt!
 
En bredbandsputs! Men det är nog inget man köper lite hursomhelst.

Annars är det väl en bandslip du får använda dig av. Inte helt enkelt att få ett helt plant resultat dock.
 
Tror att Vectrex har bästa lösningen när han föreslår bredbandsputs.
I ditt ställe skulle jag testa att ringa runt bland lokala snickerier för att höra om någon har lämplig maskin och tid att hjälpa dig.

Försök inte betala med en påse bullar bara som ibland föreslås här på forumet — även om det kanske går rätt fort är det ett avbrott i arbetet med ett betalt uppdrag med en deadline. Då finns det säkert andra sätt att visa att man undervärderar deras arbetstid om man nu vill det...

Lycka till med bygget och fortsätt posta om hur det framskrider.
//Ronnie
 
Överhandsfräs på släde? (Överkurs kanske) Kan du inte låna en bättre kapsåg eller åminstone försöka få till ett stopp. Limma dit ett med limpistol?

Jag skulle inte använda bitar med så stora hål heller. Blir nog inte bra hur du än gör...
 
Alt 1.
Du kan ju välja att blunda för att bitarna är olika långa . Så limmat du allt i stavar enligt tidigare tips med en plan referens.

Sen limmar du ihop stavarna.

Då bör du ha en plan och en ojämn yta. Vänd den plana uppåt
Tillverka st underligare som du schimsar i nivå.

Under dessa placerar du rustik benbockar göra i svart stål.

Så struntar du i hålen och går en ruffare känsla tänk Berlin och hipp resturang

Allt 2.
Vi kallar den slaktar looken

Strunta i att de är ojämna mem ta bort alla bitar med hål i och ersätt med nya.

Limma ihop på samma sätt som ovan men du gör en fris runt bordet för att ram in och dölja den ojämna undersidan.

Några tankar.

Mitt största råd ör iaf att full följa din vision.
Känns det övermäktigt skala ned och gör ett Side board. Men få det klart.

Det kommer göra att du vägar gör flera saker!
 
  • Gilla
Lumineer och 1 till
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Tror den här länken är vad du egentligen letar efter utifrån den kan du gå många vägar.

Så får väll säga kör hårt och köp dig en fräs.

[länk]
Jäklar så snyggt! lite tungt som ett matbord som är 2400 långt men det där måste jag ju göra o ha i ett hörn nånstans :) Hmm men fräs alltså :)
 
Hedens Hedens skrev:
Alt 1.
Du kan ju välja att blunda för att bitarna är olika långa . Så limmat du allt i stavar enligt tidigare tips med en plan referens.

Sen limmar du ihop stavarna.

Då bör du ha en plan och en ojämn yta. Vänd den plana uppåt
Tillverka st underligare som du schimsar i nivå.

Under dessa placerar du rustik benbockar göra i svart stål.

Så struntar du i hålen och går en ruffare känsla tänk Berlin och hipp resturang

Allt 2.
Vi kallar den slaktar looken

Strunta i att de är ojämna mem ta bort alla bitar med hål i och ersätt med nya.

Limma ihop på samma sätt som ovan men du gör en fris runt bordet för att ram in och dölja den ojämna undersidan.

Några tankar.

Mitt största råd ör iaf att full följa din vision.
Känns det övermäktigt skala ned och gör ett Side board. Men få det klart.

Det kommer göra att du vägar gör flera saker!
"Berlin och hipp resturang" är ju mitt i prick på hur idén ser ut i huvudet :) Jag har faktiskt bestämt mig för att göra en lite mindre modell typ hyllplan först bara för att se hur det blir med att fylla i hålen. Plus att se hur mkt jobb det blir :) Planen var att bli klar till julafton men får nog bli julen 2018 för matbordet haha. Riktigt bra tips! Videon var kanon! Men en handfräs borde funka då? Tack för alla svar :)
 
L Lumineer skrev:
"Berlin och hipp resturang" är ju mitt i prick på hur idén ser ut i huvudet :) Jag har faktiskt bestämt mig för att göra en lite mindre modell typ hyllplan först bara för att se hur det blir med att fylla i hålen. Plus att se hur mkt jobb det blir :) Planen var att bli klar till julafton men får nog bli julen 2018 för matbordet haha. Riktigt bra tips! Videon var kanon! Men en handfräs borde funka då? Tack för alla svar :)
Ja det kommer funka med en fräs!
Går att hitt vettiga maskiner till rätt pris på blocket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.