Ajax.
Otroligt enkelt att installera med högkvalitativa komponenter.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
F Erica Wyse skrev:
Vilket märke av larm har ni och är ni nöjda? Dags för oss att införskaffa ett system men vill helst inte betala en fast månadsavgift
Verisure fast jag har ingen fast månadsavgift
 
Hur kom du undan den? :)

Har också Verisure, fast MED månadsavgift! :(
Visst kostar det en slant i månaden, var också inne på att köpa och montera själv först. Men jag orkade hel enkelt inte engagera mig i det, det får kosta en peng i månaden för att jag ska slippa bry mig så har dom koll på att allt fungerar istället!
Och måste ändå säga att jag är väldigt nöjd. Dom har STENKOLL på att allt lirar! Det har hänt att något gått sönder, eller att centralenheten inte fått ström (utan gått på sin batteribackup) pga att just den säkringen hade gått. Och dom har ringt och påtalat detta omedelbart så att vi kunnat lösa problemen!
Sedan är deras app otroligt genomarbetad och funktionell.
Så man betalar ju för den tjänsten också! :)

Men visst blir det en slant om man räknar det på 10år! :/ Men man får ge fan i att räkna ist. :D
 
C crazytok skrev:
Hur kom du undan den? :)

Har också Verisure, fast MED månadsavgift! :(
Visst kostar det en slant i månaden, var också inne på att köpa och montera själv först. Men jag orkade hel enkelt inte engagera mig i det, det får kosta en peng i månaden för att jag ska slippa bry mig så har dom koll på att allt fungerar istället!
Och måste ändå säga att jag är väldigt nöjd. Dom har STENKOLL på att allt lirar! Det har hänt att något gått sönder, eller att centralenheten inte fått ström (utan gått på sin batteribackup) pga att just den säkringen hade gått. Och dom har ringt och påtalat detta omedelbart så att vi kunnat lösa problemen!
Sedan är deras app otroligt genomarbetad och funktionell.
Så man betalar ju för den tjänsten också! :)

Men visst blir det en slant om man räknar det på 10år! :/ Men man får ge fan i att räkna ist. :D
Har jobbat som tekniker på Verisure så har lite koll på deras larm, man kan ha larmet utan månadskostnad om man köper allt privat eller om du säger upp larmet och de låter sakerna sitta kvar. Dock så tar de simkortet eller hela Vboxen så du måste ha en Vbox mini som "huvudcentral". Sedan så installerar du allt via deras app/hemsida. Nackdelarna är att du enbart har det kopplat på internet samt har ingen batteribackup ifall strömmen skulle gå. CAM blir IR, tappar länkning mellan CAM och Rök. Annars fungerar det som tidigare.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
hahalj
P Plj skrev:
Tyvärr så skriver ofta tillverkarna att de ska klara en viss vikt. Men i praktiken fungerar det som så att detektorn ignorerar det som händer vid golvet och hoppar t ex en katt upp och hamnar nära detektorn, då kommer det larma.
M Mr9 skrev:
Ja det blir ofta missuppfattning med pet safe detektorer. Precis som är beskrivit tidigare så höjs bara strålarna på Pet safe detektorer så det blir imunt vid golvet. Då är det också viktigt att detektorn inte har fri sikt på över 7-9m eller däröver eftersom detektorns strålar är dalande och skulle isåfall nå det immuna området på så långt håll. Ser detektorn en trappa och husdjuret springer där så larmar den då husdjuret lämnat det immuna området. När man väljer kg nivå så är det stråles höjd och avståndet mellan strålarna som oftast ställs in.
Sen finns det många andra faktorer att ta hänsyn till för att undvika falsklarm, luftintag, luftvärmepumpar och solljus är ofta källor till falsklarm.
Ok. Får nog tänka till om rörelsedetektorerna då. Vad rekommenderar ni för alternativ istället? För katterna ingår i familjen och kommer inte flytta bara för att vi installerar larm.

M Mr9 skrev:
Läste att du skulle täcka undervåningen med en detektor..hur stort är det? Låter lite lite.
Tanken var två detektorer på undervåningen. Självklart kan det inte täcka hela ytan, men bryter man sig ljudlöst in genom valfritt fönster för att stjäla något av värde så kommer man hamna i synfältet för minst av dessa.
 
M
Jag har Visonics larm och är nöjd med det. Positivt att man kan komplettera med hyffsat många tillbehör och bygga ut allteftersom. Bra support från Protexus. Nackdelen är att det är väldigt krångligtmenysystem när man ska ändra på något. Kanske för avancerat för en vanlig villaägare.
Vi har katt och husdjursdäckare, men dom verkar väldigt toleranta för dom reagerar inte på minsta sonen som är typ 1m och 17kg. Får hoppas att ingen dvärg gör inbrott:)

Jag kan inte heller se syftet med magnetbrytare på alla fönster. En rörelsedäckare i ett hörn täcker ju rummet gott o väl. Okej man kan bryta skalskyddet men så fort tjuven klättrar in så larmar ju däckaren. Har kompletterat mitt larm med gsm-enhet då teleplinten som står utanför tomtgränsen ganska enkelt kan öppnas av en sofistikerad tjuv. Batteribackup också, men det kanske är standard? Skruva ur säkringarna på yttre fasadmätarskåpet är ju ingen vetenskap:rolleyes:
Brandvarnare och extern blixtsiren.

Själv har jag lagt ned lite på den yttre pereferin också. Har 5st HD-kameror som täcker upp stora delar av tomten så det är svårt att närma sig objektet utan att bli upptäckt. Med app i telefonen så kan jag få stillbilder skickat när en kamera detekterar rörelse.
Rörelsedäckare kopplat till fasadbelysningen, har 13 lampor totalt som tänds upp när man kliver in på uppfarten. Dock kopplat på olika däckare så alla tänds inte samtidigt.
Kameror kanske är overkill och har nog mer med teknikintresse att göra.
 
hahalj
Har en fundering på vilken nytta rörelsedetektorer i källaren skulle göra i mitt fall? Se bilden nedan, möjliga placeringar 1-5 kanske? För att undvika att torktumlaren TT hamnar i synfältet kanske 2,3 eller 5 är de bästa placeringarna. Men de två källarfönstren är i söderläge och solen kan titta in så frågan är om någon av placeringarna egentligen duger?
Vad tror ni?

Planritning över källare med markerade potentiella placeringspunkter 1-5 för rörelsedetektorer och torktumlarens position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Jag hade valt nummer 5, då täcker den till viss del trappan också. Rummet nere till höger hade jag satt en klockan 2. Då täcker den entren och om nån klättrar in i tvättstugan och öppnar innerdörren.
 
Testa när du har grejorna hemma. Det är ju det fina med trådlösa system.
Bäst känslighet fås när man rör sig förbi detektorlinsen och inte emot den.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
A
hahalj hahalj skrev:
Tänkte höra vad ni tror om hur jag tänker angående detektorer och placering.

Tänker mig ett trådlöst larmsystem på 868 MHz-bandet.
Centralenhet med inbyggd sirén placeras dolt på övervåningen
Knappsats direkt innanför ytterdörren på entrévåningen.
Magnetdetektorer på samtliga fönster och ytterdörr på entrévåning, i källaren på samtliga fönster och källardörr, på övervåningen i balkongdörr och fönster ovanför altantak.
Rörelsedetektorer som täcker hela entrévåningen, placering så de ej syns genom fönster.
Rörelsedetektor som täcker övervåningen där centralenheten placeras.
Extra inomhussirén på entrévåning
Extra utomhussirén under takfot på > 4 meters höjd

Dessutom tre magnetdetektorer i friggeboden med två fönster och dörr.

Summa 33 st magnetdetektorer, 3 st rörelsedetektorer.

Verkar det rimligt?
Låter dyrt..
 
Tvättmaskin och torktumlare skall du ej ha igång när du inte är hemma för brandsäkerhet och vattenläkage risk så tänker du på att rörelse kan larma för detta så bör du tänka om.

Hörn är oftast bästa placeringar då de täcker mer än om du sätter direkt på väggen. Räckna bara att det täcker det rum den sitter i, allt annat är bara bonus. Speciellt om det är husdjursanpassat så är det mindre chans att det tar genom en dörröppning. Skall du ha en deckare i källaren så hade jag nog valt placering 4.
 
Många system har en "trådad" ingång på sina trådlösa magnetkontakter.

Har nyligen monterat ett Ajax system där kunden hade 4 st fönsterpartier med 6 öppningsbara fönster i varje parti. Där borrade vi in infällda magneter i slinga på vardera fönsterparti. Så istället för 24 st trådlösa MK blev det 4 st snyggt dolda under fönsterbrädorna.

Ang rörelsedetektorer är det synd att de ofta kallas "pet immune" då de snarare är mer eller mindre toleranta mot husdjur.

Kör själv Ajax just nu med 3 katter och det fungerar bra, men fick flytta en detektorer då den tog köksbordet vilket resulterade i några falsklarm när de hoppade upp/ned. Efter det har de inte löst ut nått larm på totalt 7 st rörelsedetektorer.
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Har nyligen monterat ett Ajax system där kunden hade 4 st fönsterpartier med 6 öppningsbara fönster i varje parti. Där borrade vi in infällda magneter i slinga på vardera fönsterparti. Så istället för 24 st trådlösa MK blev det 4 st snyggt dolda under fönsterbrädorna.
Låter intressant. Har du mer info hur en sådan lösning görs?
 
K Kane skrev:
Låter intressant. Har du mer info hur en sådan lösning görs?
Väldigt enkelt, varje trådad MK har två trådar, tänk in och ut. Den trådlösa MK'n har också två anslutningar.

Så man kör en tråd ut från den trådlösa MK'n till "in" på första MK, sedan "ut" från MK till "in" på nästa osv tills man avslutar med en tråd från "ut" på sista MK raka vägen tillbaka till den andra anslutningen på den trådlösa MK'n

Lät rörigt o hade nog varit lättare med en skiss, men jag hoppas du förstår :D
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
M
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Väldigt enkelt, varje trådad MK har två trådar, tänk in och ut. Den trådlösa MK'n har också två anslutningar.

Så man kör en tråd ut från den trådlösa MK'n till "in" på första MK, sedan "ut" från MK till "in" på nästa osv tills man avslutar med en tråd från "ut" på sista MK raka vägen tillbaka till den andra anslutningen på den trådlösa MK'n

Lät rörigt o hade nog varit lättare med en skiss, men jag hoppas du förstår :D
Förutsätter att vi har NC-brytare, annars fungerar det inte;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.