Har konstaterat att taket inte varit helt tätt på mitt sommartorp. På några ställen hade dom rätt gamla pannorna inte legat helt i fas/perfekt passning. Det har droppat/stänkt in regn på pappen (som dock ”bara” är 3 år gammal) lite här och varstans. Troligen under ganska lång tid. (2-3 år.) När snickaren som gjorde en del av jobbet, bl a taket, var klar sa han att pappen skulle tåla regn mm i ca 2 månader innan teglet lades på.

Men frågan är hur länge pappen tål lite läckage/dropp innan råsponten mm under börjar ta skada? Planen är att så fort som möjligt ta bort teglet och lägga på plåttak. Men kanske jag behöver byta läkt, papp och ev spont också?
 
Det är UV som pappen tar skada av och inte vatten.
 
Menar du att det läcker in i huset eller bara läcker in under pannorna?

Angående pappens tålighet så handlar det främst om exponering av solen som gör att den åldras fort och blir dålig. Så är det bara läckage ner under pannor så kan du ta det lugnt.
 
OK. Nej, inget läckage in huset. Det här ”pågick” nog redan innan isolering OSB gips mm var på plats på insidan. Och nåt läckage på insidan såg jag aldrig. Så det handlar troligen bara om läckage på/mot pappen. (Fast vi får se, jag har inte kollat under alla pannor än.)

Ja, jag kollade upp igen. Snickaren syftade på både sol och regn när det gällde dom där två månaderna. Kanske pappen håller längre om det bara handlar om regn?
 
Staffans2000
Generellt håller den betydligt längre än två månader. Min underlagspapp låg bar i nio månader ungefär, utan att ta skada, åtminstone inte som jag kunde se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.