Hm, nu vet jag inte säkert hur du menar, men iaf... schaktar du, lägger duk, Huvudavloppsstam dras lämpligt nu så den mynnar upp vid kanten av tilltänkt grund, lägg dränering och sen återfylle. Packar detta med tex vält.

Sen lägger man oftast ett finare lager överst, kanske 10-20 cm tjock av tex 8-16 makadam. Paddar.
Efter detta kan man skotta upp och lägga avlopp, väga av och se till att få rätt fall på allt.
En förutsättning är ju så klart att man satt ut grunden bra med profiler och mäter noggrant vart allt ska komma upp då...

Så gjorde jag iallafall :) finns säkert fler sätt.

Edit lägger du avlopp först och sen paddar finns det ju risk att du rör avloppet så fall blir åt fel håll osv...
 
  • Gilla
kubota
  • Laddar…
Jag satte grunden med kantblock och lade första lagret isolering. I det andra lagret isolering sparade jag 'rännor' där jag lade 110 markrör och gick upp på de ställen jag skulle ha Wc, bad etc. För att få lutningen så pallade jag upp rören i bakkant med lite extra frigolit på första lagret. Sedan på med de återstående lagren frigolit + golvvärme och armeringsmatta. Och efter det kommer gjut-frossan smygande... :)

 
Snailman
Någon mera som kan tala om hur det är vanligast att göra?

Tror jag läste nått om frostfritt djup någonstans, men det kanske är vid kanten av plattan det behövs?
 
Mikael_L
På det här bygget har dom lagt rören under cellplasten iaf.
På ett rör som går långt bort åt vänster, utanför bild, så kom röret slutligen så högt att dom vart tvungen att jacka ut ca 5 cm under understa cellplastblocket.

Jag vet inte om det är vanligast att dra det i isoleringen eller under, men de få grunder jag sett anläggas har alla haft rören lagda i makadamen under isoleringen.

Det största problemet som jag kan se med det, är att lyckas kompaktera bärlagret tillräckligt bra. Man kanske först gör bärlagret klart, sen gräver ut lite bara för rören och sist av allt kompakterar lite till just kring rören igen.
Är det någon som vet exakt hur det är bäst att gå tillväga ? :-?
 
  • Bild10_avlopp_2_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ähh, jag ser att moken beskriver i princip så som jag kunde tänka mig att göra själv, men det kanske finns ännu fler förslag?

Sen kan jag visa en bild på en annan sak som jag tyckte var ganska fiffig.
När cellplasten var lagd så har dom fyllt med fogskum, så det håller lite bättre styr på rören medan man gjuter och isoleringen blir väl bättre med.

Hoppas det syns på bilden!
 
  • Skum-avlopp.JPG
Hej

Fogskum använde jag för att betongen inte skulle hitta ner mellan frigolitblocken och lyfta upp blocken!

Avlopp drog jag i sättgruset efter att kantelementen var på plats, sen på med frigolitblocken som jag på vissa ställen
fick fräsa ur spår i så dom inte red på avloppet.

 
Mikael_L
extruder skrev:
Avlopp drog jag i sättgruset efter att kantelementen var på plats, sen på med frigolitblocken som jag på vissa ställen
fick fräsa ur spår i så dom inte red på avloppet.
Hade du kompakterat hela din grus/makadam-bädd innan?
Dvs först gjort helt slätt + kompakterat, sen kantelement, sen gräva upp igen där rören skulle ligga.
Och isåfall, hur kompakterade du igen, efter att rören kommit på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.