Har ett hus på platta på mark. Golvet är uppreglat och isolerat ovanpå plattan utom i våtrummen, där golven är gjutna direkt på plattan och saknar isolering vilket gör dom iskalla.
Har rivit badrummet och tvättstugan  för att bygga nytt större badrum. Jag har bilat upp golvet så att jag är nere på plattan precis som resten av huset.

Hur ska jag konstruera det nya golvet i badrummet? Min första tanke var att regla upp och isolera precis som resten av huset, men finns det någon bättre lösning? Plattans yta är grov och ojämn.
 
Borde det inte funka med lecablandning+avjämning+värmegolv+spackel? Ett uppreglat badrumsgolv känns inte riktigt bra tycker jag.

Det kanske går att lägga nån sorts isolering under lecan?

/ PJ
 
EPS-cement verkar ju vara kalas. Det går ju en del rör där. Cellplast på den befintliga plattan vet jag inte om det är lämpligt då plattan jag huggit fram måste vara gjuten en fredageftermiddag på 60-talet då groggen plockats fram. Den är så ojämn att för cellplast lär avjämning behövas.

Angående golvvärme kommer det bli elslingor. Har visserligen inte tänkt på det problem som MagnusS beskriver men jag har golvvärme även i köket och hallen intill, så om jag kommer ha det även i badrummet gör nog ingen större skillnad. Jag menar, då skulle jag redan ha problemet. I värsta fall får jag väl stänga golvvärmen. Jag värmer inte upp luften med golvvärmen (har luft-luftvärmepump) utan det är bara för komfort.

Med EPS-cement, hur gör jag med isolering runt vatten och värmerör? behövs den?
 
Okej, du menar att lägga frigolit i "vått" alltså och gjuta in?

Hur gör man intill reglarna/syllarna under väggarna? Behöver man någon rörelsemån, eller kan man lägga med träet som form?
 
Står inför samma frågeställning.
Har platta med ovanliggande isolering(Frigolit) och flytande golv i alla rum, utom badrummet, där man gjutit 5cm på  3cm tjock Frigolit utom runt golvbrunnen där det är gjutet direkt mot plattan.
Har rivit ut allt, står i kast med att bila bort den gamla betongen, funderar på att gjuta med EPS alternativt gjuta på frigolit med vanlig betong. Har för mig att det måste vara minst 5 cm tjockt lager om man gjuter på frigolit, någon som vet?
Hur  tjock bör frigoliten vara ?

Om syllen läggs direkt mot plattan bör man väl kunna använda den(Väggen) som "form" när man gjuter upp golvet.




/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.