I kommoden i vårt blivande badrum skulle vi vilja ha ett vägguttag i en utdragbar låda. Kan vara bra till tandborstladdare, hårfön etc. som är bekvämt att ha anslutet hela tiden men ogärna ligga framme.

Elektrikerns förslag är ett rörsläpp med anslutningsdosa på väggen. Sen en gummikabel med bra slack till dosa på lådans bakstycke (på baksidan). På insidan av bakstycket monteras sen ett utanpåliggande uttag mitt för dosan.

Tycker att det låter ganska vettigt men undrar ändå om någon har ett bättre förslag?
 
L
Den varianten har de flesta av tillverkare av badrumsmöbler med vägguttag , det som kan vara ett aber är placeringen , så ni inte behöver ligga på knä för att jacka i en stickpropp ,
Brukar sitta i bakkant på lådan och den går inte ända ut , se med elektrikern om det går att
sätta det på sidan längre fram
 
  • Gilla
Karotchi
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Den varianten har de flesta av tillverkare av badrumsmöbler med vägguttag , det som kan vara ett aber är placeringen , så ni inte behöver ligga på knä för att jacka i en stickpropp ,
Brukar sitta i bakkant på lådan och den går inte ända ut , se med elektrikern om det går att
sätta det på sidan längre fram
Aha, visste inte att det fanns i de färdiga möblerna. Låter bygga en egen så har inte grottat ned mig så mycket.

Bra poäng om placeringen. Men det är tight mot stommen i sidled så gissar att dosan måste sitta på bakstycket i vilket fall. Så då får man väga hur lätt det är att komma åt uttget mot att ha synlig kabeldragning i lådan. Sätter nog uttaget i bakstycket, grejorna ska sitta där ganska så permanent och har dessutom fullutdrag på lådan.
 
Googlade lite och alla uttag jag hittar som marknadsförs för ändamålet ser infällda ut. Hur ser det ut på baksidan?

De verkar även vara IP44, det behövs väl inte? Om det behövdes skulle man väl inte få sätta ett uttag där alls så som reglerna ser ut?

Exempel:
Infällt vägguttag med en inkopplad vit strömkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan ju gå att sätta ett utanpåliggande uttag på sidan i lådan. Då gäller det bara att hålla koll på om skivarna går igenom sidan. Ibland är ju sidan av plåt.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
L
Det med infällt , grannen har nytt hus och färdig handfatskommod , i bakkant på lådan
ska ett dubbelt VK sitta . och där är två hål i bakstycket och bakom ska det sitta en träbit som det är hål i och bli tätt mot yttervärlden på baksidan
Så VK blir som ett vanligt i en vägg , träbiten ska ersätta dosan , det går ju även att limma ett VK på sidan , om det är en hel bottenplatta på det
Går även att limma ett kapslat , så behöver du inte något på baksidan om bakstycket , bara en dragavlastning för mjukkabeln
 
”Trädosa” på baksidan låter ju lite kontroversiellt :)

Behöver det vara IP44 på uttaget?
 
  • Gilla
Karotchi
  • Laddar…
L
Trädosa tja !
Jag tror det var lock på grannens , men är det IP44 då med trä som dosa ??
Om du limmar ett kapslat uttag på bakstycket är du hemma med allt vad IP heter , och behöver inte tänka på hål eller annat heller .
 
Anledningen till att jag undrar om kapslingsklassen är att jag skulle vilja sätta ett Renova-uttag som i resten av huset. Jag vet, man kommer sällan att se det men det är detaljerna som räknas. Hela lådan är av trä så inga problem att skruva i. Jag skulle vilja sätta en förhöjningsram som på bilden nedan, låta gummikabeln gå genom bakstycket och dragavlasta den i ramen (exempelvis med en bygel som skruvas in i bakstycket), sen ett vanligt ”infällt” uttag. Vad tycks om denna lösning? Vore skönt att slippa dosa på baksidan, både med tanke på utrymme och montering.

Vit plastförhöjningsram för eluttag mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Det är nog OK , vad ska hända ? läckande kopplingar som dränker uttaget , vad händer då .
JFB löser direkt ( förhoppningsvis har du en sån )
Skvalp uppifrån som rinner ner och in i uttag kan du nog utelämna
 
Är mest ute efter om det finns någon formell anledning till ökad kapslingsklass. Allt vatten finns bakom lådstapeln bredvid så en läcka påverkar inte. Sitter uttaget på bakstycket får man ju fylla lådan med vatten för att det ska gå snett (och då hjälper knappast IP44 med kontakt dessutom ständigt i) så jag är inte det minsta orolig i praktiken. Får se om elektrikern är på samma bana.

Jordfelsbrytare finns förstås.

Tack för all input!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Nej, det är lugnt. Du vill helt enkelt inte ha ett uttag på en plats som kräver IP44.

Det innebär först och främst ett visst avstånd från dusch och sekundärt på att det är torrt på platsen. Uppfyller du dessa krav så krävs ingen speciell kapslingsklass (IP21).
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Mikael_L
Bernieberg Bernieberg skrev:
Behöver det vara IP44 på uttaget?
Inne i kommoden?
Nej, absolut inte. IP20 räcker.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inne i kommoden?
Nej, absolut inte. IP20 räcker.
Ja, inne i kommoden. Min uppfattning var att det inte skulle behövas enligt Bos resonemang att behövs det så får det inte sitta något uttag, men blev osäker då alla uttag som säljs av möbeltilverkarna är IP44.
 
  • Gilla
Karotchi
  • Laddar…
Vi kan väl dra slutsatsen att möbeltillverkare inte är så bra på elinstallationsreglerna för badrum. Sanningen kan du istället söka på detta forum :)

Det är i och för sig inte fel med IP44 ifall det skulle vara blött, och det kan du ju vara i ett badrum även på platser som ligger utanför de områden som definieras i reglerna. Men då finns ett annat problem, och det är att de allra flesta uttag håller IPX4 endast med locket stängt. Det finns inget krav i standarden att de ska hålla tätt med stickpropp i, eller klara av vatten i den omfattningen som IPX4 motsvarar. Ett uttag som inte kan användas är ju urfånigt, det inser de flesta, så man åker rejält i diket om man tror att IPX4 skulle lösa några problem med vatten. Det krävs en ordentlig informationsoffensiv att få folk att dra ur stickproppen till eltandborsen när den laddat färdigt och att inte "använda" badrummet när den laddar. Så det behöver vara torrt på platsen för uttag, det är enklare att uppnå.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.