Någon som har några rekommendationer för en prisvärd luft-luftvärmepump för min kolonistuga? Den behöver inte ha wifi, eller andra fancy-tillbehör, jag önskar bara hålla några graders underhållsvärme i stugan. När jag surfar runt verkar liten betyda uppvärmning för runt 80m2 och nog så dyrt för mig. Sen undrar jag också om köp av pump och installation behöver sitta ihop eller om man normalt kan köpa pump själv och sen köpa enbart installation av firma? De jag hittar lokalt verkar bara ha bestämda märken och pumpar (av villavärmarstorlek) på sina hemsidor. Tack på förhand!
 

Bästa svaret

För den användningen tror jag det blir svårt att få det mer ekonomiskt än direktel. I alla fall om du skall köpa en ny värmepump. Julas billigaste går på 8000. Men det går ju att hitta begagnade till bättre priser. Jag köpte min värmepump begagnad för 1000 kr år 2011. Den håller än. Men visst är det en chansning.

Det går att köpa installation och pump av olika firmor. Men jag har hört talas om att det ibland krävs ett intyg från den tilltänkta installatören för att få köpa värmepumpen i vissa butiker.
 
Dom flesta luftvärmepumpar har en lägsta inställbar temperatur på 8 eller 10 grader.
Har du tänkt dig hålla lägre än så hela tiden och inte hålla ca 20 grader inne långa perioder så är det billigast även i längden med elradiator.
Om den är någorlunda skapligt isolerad så skulle jag tippa på att din stuga behöver ca 60W per kvadratmeter för att hålla 20 grader inomhus vid -15 ute och det borde därmed räcka med 2 elradiatorer på 750W per styck och givetvis mindre effekt om det är varmare ute.

luftvärmepumpen kan du dock använda som ac dom varmaste dagarna som en bonus
 
Frågan är hur isolerad stugan är? När är den byggd och är den eventuellt tilläggsisolerad? Fanns ju regler förr att det inte fick vara vinter-isolerat utan bara skulle vara sommarstuga. Då kan det gå åt en hel del energi för att hålla den uppvärmd. Har själv en LLVP i garaget på 35 kvm då det bara är enkel isolering. Finns de modeller som marknadsförs till Attefallshus. Ett exempel på liten LLVP: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-s25
 
Solvärme kanske kan vara ett alt.
solventilator tillsammans med ett mindre element.

https://www.sunwind.se/product/category/?cap=142

Hade en köpt på Bauhaus i ett tidigare garage och den gav ok underhållsvärme.. inte många plus men det räckte med en byggdläkt för att få en dräglig temp inne. Garage var på ca 30 m2
 
Mitsubishi SF25VEH borde du kunna hitta betydligt billigare , även postorderföretagen brukar ha dom.
För din yta i Kalmar borde ni klara er gott med den effekten den ger ner till ca -10 ute om det inte är riktigt dåligt isolerat då jag antar att Kalmar inte är något riktigt köldhål.
Men har ni tänkt er att bara hålla ett par plusgrader/frostfritt höst/vinter/vår och bara vissa dagar hålla en högre temperatur så kommer pay off tiden bli lång.

Hur många kW förbrukar ni nu ?
 
Flera tänkvärda förslag, tack snälla ni! Jag förbrukar inget i nuläget, stugan brukar vara kallställd på vintern. Jag skulle dock vilja både skona stugan med innehåll genom att hålla den på en 8-10 grader på vintern och också kunna vinterförvara växter där vilket också kräver en temperatur över fryspunkten. Stugan fyller 100 år och är väldigt dåligt isolerad och när jag kollar på element så rekommenderar de mig tre fristående element a ett par tusen spänn styck för att klara av att hålla den underhållstemperaturen utan problem (ett i varje rum, inga dörrar mellan rummen). Det blir ju också en ganska hög kostnad och dessutom mer krångel med att kunna placera dom nånstans (dåligt med fria väggytor) så jag tänkte att en luftvärmepump nog är det både mest praktiskt tilltalande och i längden mest ekonomiska alternativet.

Såg invest living pumpar rekommenderas i en annan tråd, vad tror ni om denna? http://www.investliving.se/produkter/varmepump-luft-luft/invest-living-basic-3/

Är ju betydligt billigare att köpa, men vet inte hur mycket installationen kan tänkas kosta.

Mazen Mazen skrev:
Solvärme kanske kan vara ett alt.
solventilator tillsammans med ett mindre element.

[länk]
Låter som ett intressant alternativ, trodde inte de gav någon värme att tala om när det är minusgrader, men hjälper de till så pass att jag bara behöver ett element i tillägg vore ju det superbra.
 
C Cecilia R skrev:
Flera tänkvärda förslag, tack snälla ni! Jag förbrukar inget i nuläget, stugan brukar vara kallställd på vintern. Jag skulle dock vilja både skona stugan med innehåll genom att hålla den på en 8-10 grader på vintern och också kunna vinterförvara växter där vilket också kräver en temperatur över fryspunkten. Stugan fyller 100 år och är väldigt dåligt isolerad och när jag kollar på element så rekommenderar de mig tre fristående element a ett par tusen spänn styck för att klara av att hålla den underhållstemperaturen utan problem (ett i varje rum, inga dörrar mellan rummen). Det blir ju också en ganska hög kostnad och dessutom mer krångel med att kunna placera dom nånstans (dåligt med fria väggytor) så jag tänkte att en luftvärmepump nog är det både mest praktiskt tilltalande och i längden mest ekonomiska alternativet.

Såg invest living pumpar rekommenderas i en annan tråd, vad tror ni om denna? [länk]

Är ju betydligt billigare att köpa, men vet inte hur mycket installationen kan tänkas kosta.



Låter som ett intressant alternativ, trodde inte de gav någon värme att tala om när det är minusgrader, men hjälper de till så pass att jag bara behöver ett element i tillägg vore ju det superbra.
Ja då finns tyvär ingen förbrukning att gå på angående eventuellt effektbehov.
Svårt att veta hur dålig isolering det är i väggar, tak och typ av fönster så där kan du nog ge lite mer info samt en uppfattning om hur kallt det normalt är vintertid vid stugan.
Frågan är vilken effekt pumpen du länkade till ger när det är kallt ute.
Den hade sämre garantier än vad märkespumpar normalt har.
Vet inte vad den kostar inkl installation men så mycket billigare än SF25VEH lär den väl inte bli.
Ska du komma undan så billigt som möjligt och garantier inte är så viktigt ska du köpa en modell med QC kopplingar från tex Jula då du kan installera själv och öppna kranarna utan att behöva vacumsuga.
Det är dock inte lagligt och garantin från Jula tror jag inte gäller.
 
A
Enligt bygg så mår stugor och inventarier bra av att följa utetemperaturen annars skall man ha minst 16C för att inte åldrandet skall accelerera
 
  • Gilla
Husbuset
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Enligt bygg så mår stugor och inventarier bra av att följa utetemperaturen annars skall man ha minst 16C för att inte åldrandet skall accelerera
Vad menar du med "enligt bygg"?

Och vad är det för "åldrande" som skulle accellerera mellan t.ex. 5°C och 15°C?
 
Jag tror inte den är isolerad alls. Brädväggar utsida och typ thorexskiva insida. Små-spröjsade lika gamla 1 glasfönster. Jag har ett fristående lite mindre oljeelement nästan på max nu och nu då det har hållit sig på temperaturer runt 0-3 grader utomhus så är temperaturen i stugan (i samma rum som elementet står i) ca 6 grader högre. Vet inte om det säger något om behovet. Har ett till oljeelement för vägg som jag skulle kunna skruva upp i allrummet. Skulle dock vara fint med något som kompenserade för utomhustemperaturväxlingarna utan att jag behöver åka dit och vrida på knappar. Tack för alla förslag, ska fundera vidare :)
 
C Cecilia R skrev:
Jag tror inte den är isolerad alls.
Ett hett tips är ju då att isolera och se till att väggar, tak och golv är täta för drag.

Vi har en gammal sommarstuga på samma breddgrad, med 70 mm isolering i väggarna, och det är inga problem att värma upp den hela vintern när behov finns.

Min rekommendation är att du isolerar med 95 - 120 mm mineral/glasull. Så bor du i paradiset sen :)
 
Vet du vad det är för effekt på elementet du har nu? Med förutsättningarna du nu beskriver tar jag tillbaka gissningen att det blir svårt att slå ekonomin i direktel. I stället är jag tveksam till om det alls är en god idé att underhållsvärma. Det finns billiga elradiatorer och fläktar. Du kan ju ställa in en sådan och se vilken förbrukning du får under en månad samt om den räcker till. Räcker den till under ett par kalla veckor så har du lite mer att utgå ifrån sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.