Funderar på att montera något mot depression i träningsrummet. Någon armatur? Lampa?
Hade varit kul att få D vitamin under tiden man tränar. Frågan är bara vad?

Måste det vara kvicksilverlampa? Har Ingen aning.

Lysrör? Vanliga?

Någon som vet?
 
Har också tänkt på det men inte gjort det för jag undrar vad grannarna skall tro, skall nog försöka komma över det. Vitt ljus vilket som helst. Köp tex 5-10 st LED byggstrålkastare. Välj de med mycket lumen per krona. Billigast i drift.
 
Är det inte UVB lampor som behövs?
 
"Att tända fler lampor inomhus räcker inte för att motverka störningen. För att inomhusljus ska ha en behandlande effekt måste det vara minst tre gånger starkare än normala glödlampor eller lysrör. Förutom att ha rätt styrka, så ska ljuset också ha rätt våglängd och vara jämnt spritt."

Men tyvärr verkar det inte klarlagt att det faktiskt hjälper. Se länk

http://www.sbu.se/sv/publikationer/...ovrig-behandling-av-arstidsbunden-depression/
 
Jag skulle nog satsa på ett gäng lysrörsarmaturer med dagsljusrör.
 
Hej,

Spontant så skulle jag säga att ett ljus med hög färgtemperatur 5500k eller mer samt att det är en stor lysande yta (inte en strålkastare med en liten bländande ljuspunkt som ljuskälla). Alternativt en armatur som ger mycket uppljus som lyser upp ett helt tak.

Det finns också varianter med reglerbar färgtemperatur kallade tunable White eller human centric light. Vad man nu vill kalla det. Dessa kan programmeras att variera färgtemperatur likt dagsljus som är varmt morgon och kväll och mycket kallt dagtid.

Men jag skulle inte stirra mig blind på bara ljuset. Mycket gröna färger i omgivningen har ju visat sig ha positiv effekt mot depression. Vi är gjorda för att vistas ute i naturen bland mycket grönt...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Atom skrev:
Funderar på att montera något mot depression i träningsrummet. Någon armatur? Lampa?
I ett träningsrum klarar ingen lampa i världen att hålla undan depressionen. Jag föreslår något liknande denna:
Kylskåp fyllt med ett brett sortiment av ölflaskor och burkar i olika märken och storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chaly och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I ett träningsrum klarar ingen lampa i världen att hålla undan depressionen. Jag föreslår något liknande denna:
[bild]
Drar inte de mer el än LED?
 
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Drar inte de mer el än LED?
Det är det värt! :cool:
 
Fyll taket med dagsljuslysrör. Det ska vara enorma mängder med ljus.

Avsluta passet med en öl eller två. Som vi alla vet så är det roligt att träna, efteråt.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jäkla bra tips.

4 lysrör och 40 öl.
 
  • Haha
Müssli
  • Laddar…
Antagligen lika effektivt att bara ta D-vitaminkapslar. Finns inga riktiga studier som visar att ljusterapi hjälper. iaf inte mer än just äta d-vitamin

Sen kanske det är mysigare med ljus men ljusterapilampor är förbannat kall-vita.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Antagligen lika effektivt att bara ta D-vitaminkapslar. Finns inga riktiga studier som visar att ljusterapi hjälper. iaf inte mer än just äta d-vitamin

Sen kanske det är mysigare med ljus men ljusterapilampor är förbannat kall-vita.
Där har vi det!
D-vitamin :oops:
Kreatin :strong:
Ryssfemmor :sick:
Komplettera gärna med
Blåa tabletter :devilish:
Glada tabletter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.