P Pagno skrev:
Ha,ha, ja jäklar vad fel det kan bli.
Jag såg inte att det var möbelsnickeridelen du skrivit under.
Min första tanke var att vilka jobbiga kunder du måste ha som hantverkare.
Jag backar, rejält, ber om ursäkt att jag som vanlig spikknackare inte förstod att jag villat in mig under helt fel forumdel.
Men då förstår jag.

Mvh P-A
Ja problemet kan klart uppstå när kunden vill ha en "köksbench med sån livekant som ska vara fjärilad så den inte delar sig och så ska den ha sånna glidande laxar under till för benen..."
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag är nog lite splittrad i frågan.

När du säger ”kollegor” och ”snickare”, vad menar du då? Det är nog inte många snickare som vet vad friloglyfer, fleuroner, kannelyler och godronner är för något. Kanske inte ens en möbelsnickare som gör mer moderna möbler vet? En konsthistoriker är kanske bättre på dessa termer?

Samtidigt är det förstås viktigt att ha ett gemensamt språk. Och att man känner till, eller åtminstone är öppen för att diskutera och lära sig, relevanta facktermer inom sin egen nisch. Ett problem som nämnts i tråden är att det finns flera sätt att uttrycka samma sak, beroende på dialektala, historiska, utländsk påverkan och ren okunskap.

remdrivet remdrivet skrev:
Anledningen till att din dialekt har andra ord beror på att du pratar gammalsvenska där, i sverige bytte vi under 1800-talet ut Långyvel mot tyskans Rauhbank (Rubank), Flathyvel mot tyskans Putzhobel (Putshyvel), Natlist mot tyskans Gradt (Gradlist), mfl. det beror på att Tyska vart på modet och tyska hantverkare invandrade och tog över. :)
Det kan ju till och med vara så att vi befinner oss i en ny brytningstid och att engelskan tar över snickeritermer, så att även du kan anses tala gammelsvenska nuförtiden. :D
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag tror tyvärr du är ute och cyklar här @remdrivet. Nu är jag inte professionell möbelsnickare, långt ifrån. Men dessa uttryck har jag aldrig hört talas om:
friloglyfer, fleuroner, kannelyler, godronner. Menar du att det är vedertagna begrepp inom svenskt möbelsnickeri?

Man får t.ex. en enda träff på det första begreppet på google, och det är denna tråden.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Jag är nog lite splittrad i frågan.

När du säger ”kollegor” och ”snickare”, vad menar du då? Det är nog inte många snickare som vet vad friloglyfer, fleuroner, kannelyler och godronner är för något. Kanske inte ens en möbelsnickare som gör mer moderna möbler vet? En konsthistoriker är kanske bättre på dessa termer?

Samtidigt är det förstås viktigt att ha ett gemensamt språk. Och att man känner till, eller åtminstone är öppen för att diskutera och lära sig, relevanta facktermer inom sin egen nisch. Ett problem som nämnts i tråden är att det finns flera sätt att uttrycka samma sak, beroende på dialektala, historiska, utländsk påverkan och ren okunskap.



Det kan ju till och med vara så att vi befinner oss i en ny brytningstid och att engelskan tar över snickeritermer, så att även du kan anses tala gammelsvenska nuförtiden. :D
Som möbelsnickare är mina kollegor möbelsnickare och kort snickare. (där finns nog en och annan renoverare också)
Jag håller med om att allt fler utbildade snickare (möbelsnickare då) inte får lära sig dessa termer då dom är stiltypiska, men det tillverkas än många Rokokomöbler och gustavianska möbler så dessa ord borde leva kvar inom yrket. Speciellt när hobbysnickare och amatörer börjar intressera sig för mer för sådant också.

Ja, det vore ju kul om vi fick en reform, det kanske skulle behövas! :D
 
V vectrex skrev:
Nej, jag tror tyvärr du är ute och cyklar här @remdrivet. Nu är jag inte professionell möbelsnickare, långt ifrån. Men dessa uttryck har jag aldrig hört talas om:
friloglyfer, fleuroner, kannelyler, godronner. Menar du att det är vedertagna begrepp inom svenskt möbelsnickeri?

Man får t.ex. en enda träff på det första begreppet på google, och det är denna tråden.
Ja det är ju just det som är problemet. Det är mycket vedertagna begrepp om du ska ha en trilglyf så finns det bara det namnet, men efter som vi är så få som använder ordet idag (ingen skriver om det på internet tydligen) så är det ju på utdöende.
 
V vectrex skrev:
friloglyfer.
Jag såg att min dator har felrättat ordet. Triglyfer skrev jag, vart tydligen Friloglyfer.. Skumt men helt min ouppmärksamhets fel.
 
remdrivet remdrivet skrev:
Ja det är ju just det som är problemet. Det är mycket vedertagna begrepp om du ska ha en trilglyf så finns det bara det namnet, men efter som vi är så få som använder ordet idag (ingen skriver om det på internet tydligen) så är det ju på utdöende.
Ok, oavsett så känns det som ett specialvokabulär från en väldigt gammal era. Inte direkt moderna möbler. Håller med om att det är något en konsthistoriker och en antikhandlare bör kunna, inte nödvändigtvis en möbelsnickare.
 
V vectrex skrev:
Ok, oavsett så känns det som ett specialvokabulär från en väldigt gammal era. Inte direkt moderna möbler. Håller med om att det är något en konsthistoriker och en antikhandlare bör kunna, inte nödvändigtvis en möbelsnickare.
Fast just triglyfer är ju extremt vanligt än idag inom design :rolleyes: Jag skulle våga påstå att en stor majoritet av möbler är uppdelade efter triglyfer.
 
Triglyf fanns på Wikipedia :)

"I antik och klassiserande arkitektur består triglyfen av en fyrsidig (rektangulär) platta delad i tre lika stora delar av två lodräta räfflor, och placerad mellan metoperna i en dorisk fris. Triglyfer anses av vissa forskare vara reminiscenser av bjälkändar i äldre grekisk träarkitektur."
 
  • Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Triglyf fanns på Wikipedia :)

"I antik och klassiserande arkitektur består triglyfen av en fyrsidig (rektangulär) platta delad i tre lika stora delar av två lodräta räfflor, och placerad mellan metoperna i en dorisk fris. Triglyfer anses av vissa forskare vara reminiscenser av bjälkändar i äldre grekisk träarkitektur."
Ja, det syftar, inom möbeldesign även på tredelade möbelfronter som vart populära under 1700-talets klassicism och framförallt i samband med fleuroner så är det dekorativa beslag på hörn, ben, friser och kanter.

tex denna av George Haupt. :)
Detalj av klassiskt möbelhörn med dekorativt beslag och inristat mönster, inspirerat av 1700-talets design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
remdrivet remdrivet skrev:
Ja, det syftar, inom möbeldesign även på tredelade möbelfronter som vart populära under 1700-talets klassicism och framförallt i samband med fleuroner så är det dekorativa beslag på hörn, ben, friser och kanter.

tex denna av George Haupt. :)
[bild]
Jaha!
Nu har jag fastnat för denna tråd, otroligt användbara begrepp....:thinking:
Eller kanske inte riktigt i mitt arbete, men alltid kul med nya kunskaper, orden alltså, inte momenten, de övergår mitt förstånd!

Mvh P-A
 
remdrivet remdrivet skrev:
Ja det är din rätt att tycka. Messerschmidt, det var en flygplanstillverkare va? Som designade en ascool bil. Tar det som att du tycker att diskussionen är ascool :D (y)(y)(y)
Nej. Han syftar på en omskrivning för Besserwisser som görs i dagligt tal.
Besserwisser kan du läsa mer om här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Besserwisser

Kul att tråden både lär andra snickeriuttryck och att du får lära dig om hur uttrycket messerschmitt kan vara ersättning för besserwisser, som ett skämt.
 
M maglag skrev:
Nej. Han syftar på en omskrivning för Besserwisser som görs i dagligt tal.
Besserwisser kan du läsa mer om här.
[länk]

Kul att tråden både lär andra snickeriuttryck och att du får lära dig om hur uttrycket messerschmitt kan vara ersättning för besserwisser, som ett skämt.
Hahahaha nästan lika undebart som om jag skrivit ”Det heter faktiskt besserwisser”
Välkommen till tråden, alltid kul att lära ut saker.
Men det är ju bra att du rättar till det, helt enligt messerschmidtens anda.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.