Hej och tack för insläpp!

Anser Ni det lämpligt att installera luft/vatten värmepump i Östersunds kommun/ jämtlands län?
Fastigheten befinner sig ganska nära storsjön.

Mvhcleardot.gif
 
Japp
 
Det beror väl lite på förutsättningarna och alternativen, men det korta svaret är ja.
 
L
Finns VP som klarar sig rätt bra , klart tillskott med el-patron kommer att behövas när det går ner till under ca -18C
Tänk då på att ha en splitt , då finns inget vatten på utsidan som kan frysa , kan gå rätt fort när det är kallt
 
Det är extremt ovanligt att utedelar med vatten fryser sönder, så det tycker jag inte behöver vara en parameter i valet av modell. Det ska vara om det är ett väldigt långvarigt elavbrott och man inte har möjlighet att dränera VP'n eller koppla in cirkpumen på batteri med omvandlare till 230V.
 
L
useless useless skrev:
Det är extremt ovanligt att utedelar med vatten fryser sönder, så det tycker jag inte behöver vara en parameter i valet av modell. Det ska vara om det är ett väldigt långvarigt elavbrott och man inte har möjlighet att dränera VP'n eller koppla in cirkpumen på batteri med omvandlare till 230V.
Då åker lilla familjen bort till släkten över jul och nyår , det inte på rivieran dom bor , det är i den kalla delen av sverige . något händer det blir stopp på allt , även El-patron Cirkpumpen har stannat batteriet slut , huset klarar sig kanske men inte VP med vatten ut
 
Känner du till något fall? Vatten ut har varit standardlösningen på 95% av alla luft/vatten sålda de senaste 25 åren. Det är först de sista åren som tillverkare från Asien, som nästan uteslutande kör med split-modeller, har fått lite volymer i Sverige.

Om det vore ett reellt problem så borde man ha hört talas om det? Jag känner till kanske 2-3 fall de senaste tio åren varav minst en vp fungerade efter upptining.
 
L
useless useless skrev:
Känner du till något fall? Vatten ut har varit standardlösningen på 95% av alla luft/vatten sålda de senaste 25 åren. Det är först de sista åren som tillverkare från Asien, som nästan uteslutande kör med split-modeller, har fått lite volymer i Sverige.

Om det vore ett reellt problem så borde man ha hört talas om det? Jag känner till kanske 2-3 fall de senaste tio åren varav minst en vp fungerade efter upptining.
JaJa alltid är det någon som ska kommentera något och försöka med det ena eller andra ,
Det med frysning ska INTE inträffa om det är möjligt att förebygga , varför kommer då splitten om det inte är för att dom går att använda i kraftigt kyliga miljöer .
Det gäller att vara förutseende och beakta vad som kan hända och inte bara säga
Känner du till något fall och jag vet kanske 2-3 fall som ett försvar
 
Det är asiatiska tillverkare som säljer split-modeller. Anledningen är inte att det är mindre risk att det fryser, utan att dom är vana att jobba med den tekniken från luft/luft-värmepumpar.
 
L
useless useless skrev:
Det är asiatiska tillverkare som säljer split-modeller. Anledningen är inte att det är mindre risk att det fryser, utan att dom är vana att jobba med den tekniken från luft/luft-värmepumpar.
Och felet med det då , när dom stora här säljer dom och framhäver att det inte kan frysa
 
OK, Tack för alla svar! Jag tänkte nu gå vidare och presentera min plan, sedan får Ni agera domare :)
Förutsättningar:
Vi har nu en 2 plans villa, eller 1,5 beroende på hur man ser det, på 170 m2 byggyta, golvvärme i hela nedervåningen och radiatorer i två små rum på övervåningen, resten av övervåningen, golvvärme.
Detta värms med en Solo Plus vedpanna på 30 Kw som jobbar mot 2 st 500 liters acktankar varav den ena är utrustad med en 150 liters vvberedare. Vi förbrukar ca 30 m3s ved per år.

Jag är nu så sjukt less att hålla på med ved så de senare åren har vi köpt ved, ca 20 000:- per år. Vi tog därför in lite offerter på bergvärme, har bara fått svar från en ännu 260 000:- inkl 2*180m energibrunnar.

Plan:
Så min fundering i stället är att koppla in en luft/vatten värmepump i befintligt system, vi kommer alltid att ha ved att elda i köldtopparna + kaminer i alla fall, det faller sig naturligt i verksamheten.
Funderingen var då att kasta ut ackumulatortanken utan vvb, och i dess anslutningar koppla in en värmepump, en sådan med bara utedel (sorry "liteavvarje") tämligen enkelt och okomplicerat

Reflektioner?
Förslag på lämlig pump(Mitsubishi, Panasonic har även kollat på Baxi)?
Jag tycker det är jättesvårt att hitta några tester nyare än 4 år?
Klart är ju att den ska vara anpassad för Nordiskt klimat.
eller kan man tom bli nöjd med en sådan https://outl1.se/luft-vatten-varmepump-12kw

Och i ärlighetens namn, vi har nuförtiden inte mycket strängare vintrar här än i ex Borås, där min bror bor.

Alla kommentarer motages vänligt!

Mvh
Stefan M
 
Jag tror att det är rätt att koppla det mot en ackumulatortank, men jag skulle nog inte ta bort en av de befintliga tankarna för då har ni ju gjort vedsystemet till en krympling (det var inte mycket ackvolym till att börja med). Funderar på liknande lösning själv, skillnaden är att jag i nuläget inte har något värmesystem alls efter att det gamla vattenburna packade ihop...
 
Jag skulle undvika outl1. Det är många som är missnöjda både med värmepumparna och supporten därifrån...
Ställ frågan på varmepumpsforum.com så får du säkert bättre svar kring den tänka lösningen.
Offerten på bergvärme verkar ganska dyr, så du borde försöka få in fler svar. Ni har inte mark nog att lägga ner en markkollektor istället för att borra? Eller köpa borrningen separat och sen köpa och installera värmepumpen själv?
 
L
S SMachnow skrev:
OK, Tack för alla svar! Jag tänkte nu gå vidare och presentera min plan, sedan får Ni agera domare :)
Förutsättningar:
Vi har nu en 2 plans villa, eller 1,5 beroende på hur man ser det, på 170 m2 byggyta, golvvärme i hela nedervåningen och radiatorer i två små rum på övervåningen, resten av övervåningen, golvvärme.
Detta värms med en Solo Plus vedpanna på 30 Kw som jobbar mot 2 st 500 liters acktankar varav den ena är utrustad med en 150 liters vvberedare. Vi förbrukar ca 30 m3s ved per år.

Jag är nu så sjukt less att hålla på med ved så de senare åren har vi köpt ved, ca 20 000:- per år. Vi tog därför in lite offerter på bergvärme, har bara fått svar från en ännu 260 000:- inkl 2*180m energibrunnar.

Plan:
Så min fundering i stället är att koppla in en luft/vatten värmepump i befintligt system, vi kommer alltid att ha ved att elda i köldtopparna + kaminer i alla fall, det faller sig naturligt i verksamheten.
Funderingen var då att kasta ut ackumulatortanken utan vvb, och i dess anslutningar koppla in en värmepump, en sådan med bara utedel (sorry "liteavvarje") tämligen enkelt och okomplicerat

Reflektioner?
Förslag på lämlig pump(Mitsubishi, Panasonic har även kollat på Baxi)?
Jag tycker det är jättesvårt att hitta några tester nyare än 4 år?
Klart är ju att den ska vara anpassad för Nordiskt klimat.
eller kan man tom bli nöjd med en sådan [länk]

Och i ärlighetens namn, vi har nuförtiden inte mycket strängare vintrar här än i ex Borås, där min bror bor.

Alla kommentarer motages vänligt!

Mvh
Stefan M
Har själv en sådan lösning som du vill ha ,men bergvärme och lika i ett annat hus men då med luft/vatten , det var din placering i sverige som gjorde att jag svarade så , det brukar komma en riktig knäpp runt nyår hos er
Som dom säger , det har varit lite turbulens kring det företaget , och det är en ren kinamaskin , ger inte mycket vid -15 , det är den tempen du ska ha koll på , bör gå ner till min -20
 
Ylven:
Vedsystemet är ändå bara tänkt som backup, pannan byts nog ut mot en vattenmantlad braskamin i intill liggande rum. Är det inte så att systemet blir lite reaktionssnabbare med mindre volym?

Useless:
outl1 - Misstänkte det, Tack
Värmepumpsforum - tack för tipset, ska testa det
Jordvärme - Nej, men vi får på grannens, men då krävs servitut
Har funderat på att separara offertarna

Liteavvarje:
Ok, ja visst kan det vara kallt i Januari- Februari, men vi har nästan aldrig strömavbrott..
Precis - outl1s maskiner är ju knappast nordenanpassade..

//Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.