phl phl skrev:
Troligtvis tillhör du inte samma kategori som jag gör när det kommer till hur vi definierar och uppfattar hur prisvärd en vara är. Notera min "ansvarsskrivning" i ingressen. Det kan ju även vara så att även om du precis som jag definierar prisvärt som något med bra prestanda (för paramter X/Y/Z) i förhållande till priset, så har du ett lägre krav på den absoluta prestandan eller det absoluta priset.
Åter igen bra verktyg och bra tips på bra saker vi hemma fixare behöver,men att skriva dom tio mest prisvärda verktygen som finns där ute är en stor överdrift.
Bättre att ändra rubriken till tio bra verktyg du kan behöva hemma till ett bra pris.
 
T Polos skrev:
Åter igen bra verktyg och bra tips på bra saker vi hemma fixare behöver,men att skriva dom tio mest prisvärda verktygen som finns där ute är en stor överdrift.
Bättre att ändra rubriken till tio bra verktyg du kan behöva hemma till ett bra pris.
Är det inte bättre du lägger in några verktyg du saknar i listan här istället och skriver motiven till varför du tycker dessa är (mer) prisvärda?
 
  • Gilla
remdrivet och 5 till
  • Laddar…
henke_benke skrev:
betalar hellre för att slippa ta såna hål
Beror ju på vad för hål & hur många ?

Jobbar man 40h i veckorna kan det va gutt och hyra på fredagen,
fixa det på helgen o lämna innan jobbet måndag.
Annars behöver man vara hemma för att en hantverkare skall borra 1 hål hemma,
Lite bökigt kan jag tycka :)

Nått enstaka, självklart gutt o slippa (y)
 
H
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Beror ju på vad för hål & hur många ?

Jobbar man 40h i veckorna kan det va gutt och hyra på fredagen,
fixa det på helgen o lämna innan jobbet måndag.
Annars behöver man vara hemma för att en hantverkare skall borra 1 hål hemma,
Lite bökigt kan jag tycka :)

Nått enstaka, självklart gutt o slippa (y)
behöver vara hemma?? varför?
märk vart hålen skall vara och diameter.
hålen klar när du kommer hem
 
henke_benke skrev:
behöver vara hemma?? varför?
märk vart hålen skall vara och diameter.
hålen klar när du kommer hem
Och har man jättetur (modell storvinst på lotto) har man fått rätt antal hål med korrekt diameter och dessutom på rätt plats...
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
henke_benke skrev:
behöver vara hemma?? varför?
märk vart hålen skall vara och diameter.
hålen klar när du kommer hem
Jaa ok då, det är sant.
Men jag har dålig erfarenhet att släppa lös hantverkare jag inte jobbat med innan på egen hand.
Är nog bara kontrollfreaken i mig som talar.
Generellt släpper nog folk in hantverkare i sina hem utan uppsyn.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Jaa ok då, det är sant.
Men jag har dålig erfarenhet att släppa lös hantverkare jag inte jobbat med innan på egen hand.
Är nog bara kontrollfreaken i mig som talar.
Generellt släpper nog folk in hantverkare i sina hem utan uppsyn.
jaha.
är vanligt i yrket att privatpersoner är hemma. tyvärr finns många dåliga hantverkare.
klara ritningar och att vara på god vän med kund är viktigt.
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Tack för en bra artikel, verkligen läsvärd när man är ny husägare och får massor med dyra råd!

Har haft hus i 1.5 år, och fick ifrån en annan logisk person rådet om Bachosågen, och jag bara håller med efter att ha använt. Senare passat på att köpa två elektriska sågar, men håller helt med, såga med fogsvans räcker mer än väl i många fall.

Kör med en riktigt bra Bacho för när jag skall såga rakt och snyggt, i virke som skall vara rakt.Sedan rensar jag trädgården, eller fixar enkelt träs med en sliten begagnad men fixad så den är skarp till sådant det inte gör något att den inte sågar likar rakt. Trädgårdssågar behövs inte , har bara fem träd att ta hand om på tomten.

En bra kofot är KANON, kör hultafors. Har även deras minsta lilla modell, och det är underbart vad mycket man kan lösa med en välgjord variant. Den lågprisvariant jag köpte, har jag dock skänkt vidare.

skulle även lägga till ett bågfilsblad av bra kvalité. Köpte en billig bågfil, och bytte bladet till en riktigt dyr men bra. Elektriska maskiner får ursäkta, men bågfilen har hittills använts på flest olika ställen i huset.

Tycker även min multimaskin fungerar mycket bra, hindrat mig att köpa en massa andra elektriska maskiner, men önskar nu att jag kanske inte köpt Ryobi, som duger, utan väntat in att hitta en begagnad av dyrare märke. Oavsett, skall man bara göra småsaker hela tiden, så räcker de mer än väl till.

Är också klart förvånad över hur mycket min enkla Einhell vinkelslip för 399 kr med en Dronco diamantskiva kunnat slipa av och fixa betonggolv osv, men det är nog mest tur :)
 
nanowire nanowire skrev:
Är det inte bättre du lägger in några verktyg du saknar i listan här istället och skriver motiven till varför du tycker dessa är (mer) prisvärda?
Har inte sagt att jag saknar några verktyg,utan jag skrev att det inte är särskilt prisvärda verktyg.
 
Jag ser att ingen skrutit upp Bahco-sågen här i tråden. Jag fick tag i den för under hundralappen får några år sedan och kan konstatera att den är överlägsen alla andra fogsvansar som jag provat. Den är väl värd att vara med på denna listan. Den är så bra att jag ofta använder den istället för elverktygen, då det blir bättre resultat med fogsvansen och det går lika snabbt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
T Polos skrev:
Har inte sagt att jag saknar några verktyg,utan jag skrev att det inte är särskilt prisvärda verktyg.
Precis det jag menar; ge exempel på verktyg du tycker är prisvärdare.
 
Kul att kärnborrmaskin kom med på listan.
Hålmetodik i Luleå tog 1500:- per hål för 10 år sedan.
Lyckligtvis har en kompis en kina maskin att låna.
Har varit ovärderlig i källaren för ventilation och golvvärmen.Lägger med lite bilder på när jag borrade 45gr genom kakel och Biltemas garageklinker.
Kärnborrmaskin monterad på en träkonstruktion i en källare med värmesystem i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål borrade i en rad där kakel möter garageklinker, troligen för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Är också nöjd över att IKEA Samla är på listan. Jag har allt mitt småplock (elektronik, datordelar, skruvar mm) i sådana lådor numera för att slippa leta. Jag noterar också att lådorna är märkta med en Dymo, precis som mina. :)

Dymon skall definitivt in på listan som #11. Hela vårt hus blev bättre organiserat efter att jag gav en sådan till frugan. Framförallt barnens saker, även om skafferi, förråd och garage inte skall föraktas. Inte heller frugans scrapbooking-grejer i kontoret!
 
Vi hyrde en maskin för håltagning för ventilation (200mm hål) genom betong/tegel. Maskinen i fråga var en Husqvarna men till skillnad mot den som rekommenderas i artikeln så ingick stativ också. I vårt fall var det ett justerbart stativ man smäller upp på väggen med betongexpander och sen ställer man in eventuella vinklar, ansluter vatten och börjar borra.
Det fanns även stativ som spänns upp mellan golv och tak.
Hursomhaver så vill jag minnas att vi fick betala 1100 per dygn + straffavgift för sliten krona som mättes i millimeter (påverkades en hel del av typ av betong).
Priset är säkert också utan moms då det var företaget som hyrde den, oavsett så var det inte billigt. Jag tror dock inte att jag skulle kunna ha nytta av en sådan maskin hemma privat för något som inte kan göras med en borrhammare och femtioelva småhål.

Jag har dock tagit upp hål i betongen hemma med hålsåg, men då var det med en sådan: https://www.jula.se/catalog/verktyg...alsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189050/ och den fixade både klinkers, med snyggare resultat än "pilarna", och betonghålstenarna som mina källarväggar består av. :)
 
Bosch borrmaskin i kampanj med texten 'Weihnacht mit Bosch', prisinformation och procentuell rabatt visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nanowire nanowire skrev:
Precis det jag menar; ge exempel på verktyg du tycker är prisvärdare.
Denna tycket jag är prisvärd från proffsmagasinet
 
  • Gilla
Murkenlurk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.