Har ett hus byggt -72 med källare.
Om man lägger sig på golvet och sniffar utmed golvlisten känns en liten källarlukt.
Källaren är delvis inredd, precis så som det inte ska vara, med reglar mot yttervägg och spån på det.
Tvättstugan och pannrummet har putsade väggar och målat golv.
Väggarna ser fina ut och även golven, ingen synlig fukt någonstans.
Badrummet har plastmatta på yttervägg och inte den minsta bubbla.

Den enda synliga fukten jag sett är under en lucka i golvet, där man kommer åt för att rensa avloppet.
ca 2.5meter från yttervägg (mitten på väggen)
Där var det blött i sanden/gruset, och den träramen som prydde kanterna längs ner är blöt.

Var kommer lukten ifrån, kanske är det bara lukt från instängd luft mellan muren och spånskivorna?
Hade jag inte känt doften utmed golvlisten när jag skulle plocka upp en sak hade jag inte börjat fundera på detta.

Att det är blött under locket i golvet tyder ju på att markfukten går upp?
Golven i källaren är även dem delvis inredda, med ingjutna reglar och spån på det, sedan laminat
När jag lade nytt golv för ca 3år sedan tog jag upp några hål för att kolla, men allt såg torrt ut och drog man fingret övar bottenplattan blev det torrt damm på fingret.
I 2st småförråd har jag lagt ut plastmattor och lyfter man på dem finns inga spår av fukt efter 5år.

Som det syns på bilden är träramen rutten och sur i nerkant, men denna har ju haft kontakt med mark sen huset byggdes.
Inkommande vattenslang ligger bredvid avloppsröret och på den såg man att det var blött.
Det kan väl inte vara kondens som gör att det blir så blött?
 
  • Skadad träram och fuktigt grus under en lucka i ett källargolv, med tydliga tecken på röta och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
förmodligen är allt golv förstört.
 
henke_benke skrev:
förmodligen är allt golv förstört.
Ja visst är det så.
Hela huset måste rivas, vatten upp till knäna i källaren nu
 
H
K karlsson-peter skrev:
Ja visst är det så.
Hela huset måste rivas, vatten upp till knäna i källaren nu
skärp dig. vill du få bort lukten?
det är du som ligger på golvet och sniffar
 
Källare av den typ som du har har som regel inga fuktproblem om temperaturen hålls på ca 16 grader. Höjer du temperaturen och börjar placera organiskt material mot betongen kommer problemen som ett brev på posten (tyvärr dålig liknelse numera). Den mesta fukt som finns i källare kommer inifrån genom att vattenånga i varm luft har kondenserat i den kalla betongen. Att placera trä i grunden som framgår av din bild måste ha varit fel även 1972. Om det återfinns på flera ställen har du allvarliga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.