Hej på Er,

Har beställt fläkt tillsammans med köket från IKEA. Det åker med en "TUB 120" flexslang. Vad bör jag sätta för rör genom väggen?
 
Ring sotaren i din kommun så får du rätt svar. :)
 
Tänk på att Du kan få problem med kondensvatten som rinner ner längs ytterväggen om Du drar ut röret genom väggen.

 
Tal med din sotare eller en ventilationsexpert kanske din lokala plåtslagare är haj på ventilation.
 
Jag har fått en instruktion av sotarn hur det skall se ut. Jag är mest frågande angående det flexrör som följer med IKEAs fläkt som heter "TUB 120". Finns inga spirorör som är 120mm.
 
Jomenvisst finns det spirorör som är 120 mm, det finns på de flesta byggmarknader, jag har själv använt ett sådant när jag drog ut min köksfläkt genom fasaden...

Skulle du vilja vara snäll och berätta om de instruktioner du fått av sotaren?

Det enda besked jag fått är att man ska använda ett spirorör med 30 mm brandskyddad isolering kring vid genomföringen i fasaden. Har du fått andra tips/anvisningar?

 
Har för mig att dewt finns krav på att röret skall gå ut en viss sträcka genom väggen. Dessutom så får det inte finnas något nära ovanför (mått??) typ takfot eller så.

Båda kraven handlar om att en ev. flamma ut genom rörmynningen inte skall kunna antända fasad eller tak. Så jag anta att om man ex. har puts på fasaden så blir det enklare krav.
 
Röret skall vinklas 90gr upp för att minska påverkan av vindtryck.
25cm från väggen. A-klassad skiva eller strålingsskydd på väggen, skall sluta min. 30cm ovan regnhatt.

Har fått en fin teckning också, men har ingen scanner :D
 
Ingen scanner... :(

Det var ju synd, hade gärna sett din skiss.

Vad innebär en A-klassad/strålningsskyddad skiva, är det plåt som gäller eller?
 
Plåt är väl bra. Har du puts behövs inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.