Hej. Jag är på väg att köpa en begagnad spis. Det är en dubbelugn och induktion. Den har 4 stift och vad jag förmodar är jord i mitten. Min gamla spis har en perilexkontakt med 3 stift och jord i mitten (?). Så vitt jag förstår så kommer jag behöva den femte kontakten som finns på den "nya" spisen. Jag antar att den kallas nolla?

Jag har skruvat upp uttaget och det ser ut som på bilderna. Jord i mitten, svart, vit och brun antar jag är 3 faser?? Den sista uppe till vänster ser ut att vara inkopplad, är detta då nollan?
Har hört talas om blindledare eller något sådant, vad är risken att denna kontakt ej är kopplad någonstans?
Är det ett måste att mäta upp eller kan jag vara rätt säker på att den nya går att koppla in.
Har läst spisbibeln men vågar inte chansa.

Jag bor i en villa byggd 1989.

Den nya spisen är en Electrolux Insight EKD60760X från typ 2008 eller liknande, en "lyxmodell" på den tiden. Är den omkopplingsbar?
Om någon vet något om den spisen så, flipp eller flopp? ca 3k får jag ge för den..
 
  • Elektriskt vägguttag med öppen perilexkontakt som visar färgkodade kablar och terminaler för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen eluttag med flera kopplade ledningar och terminaler för anslutning av spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan aldrig vara säker utan att mäta. Mellan nollan och respektive fas ska det vara ca 230V och mellan faserna ca 400V om allt är inkopplat i kontakten.
 
Det ser rätt ut på bilderna men som useless skriver ovan så måste man mäta för att veta säkert
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har en multimeter men är inte direkt någon elektriker. Jag förmodar att jag ska välja den symbol som visar v~. Sen kan jag välja 200 eller 600. Sen är det 4 olika hål, 10A står på en av dem där jag antar att den svarta kabeln ska vara. Sen 3 till för röda.
Hur bär jag mig åt för att ta reda på om det är 230v mellan fas och nolla?

Har denna https://www.clasohlson.com/se/Multi...T8Ct4NLwK5VTMEic6KRoCiBIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Nej. Ena proben ska sitta i mitten, COM, den andra uppe till höger där det står V. Sen ställer du in den på 600V ~.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för er hjälp. Jag fick fram 236-241 mellan nolla och faserna och mellan ca 400-413 mellan de olika faserna. Good to go med andra ord :)
 
Yes!
Bara tuta och köra.
Lycka till med nya spisen.
 
Det visar sig att det inte var så lätt att tuta och köra.
Provkörde alla funktioner innan jag köpte, allt fungerade bra.
Kommer hem, kopplar in den och ugnarna fungerar som de ska men när jag ska slå på plattorna så blinkar det bara till och inget startas. har kollat så det inte är barnlåset. En gång fick jag upp E8 som verkar ha med strömförsörjningen att göra. Har öppnat upp och mätt på upp samma siffror som i uttaget, faserna sitter där de ska och nolla och jord också. Jag fattar ingenting. Idéer?
 
  • Öppen bakpanel på en spis som visar en komplex samling av kablar och elektriska komponenter, med vissa tecken på bränning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Surt. Ser inget fel på bild. Om spisen fungerade vid hämtning kan man ju hoppas på glappkontakt som uppstått vid transporten. Det är inte ovanligt att kabelskor i vitvaror med hög effekt börjar glappa.
 
jag har försökt kolla alla kabelskor men inget verkar ge någon effekt. Det som händer när jag kopplar in strömmen är att det tar ca 4 sek sen kommer ett pip. Jag håller in "strömknappen" för plattorna och då piper det till och alla 4 indikationsdisplayer blinkar till och slocknar igen. Någon mer E8 har jag inte fått upp.

Någon fler idé förutom glappkontakt? Om "power board"/matningskortsats skulle vara trasigt, skulle ugnarna fungera då?
 
Har du ställt in klockan? Om det finns en sådan.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja många spisar vägrar gå om inte klockan är inställd.

Kolla också att ingen säkring har löst ut i centralen, nu hade du ju visserligen spänningar på alla tre faserna, men kolla ändå.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Skall kanske passa på att påpeka att kopplingen för 10A som nämndes högre upp i tråden skulle varit väldigt dålig att använda. Den är avsedd för att mäta ström, och blir en total kortslutning om man mäter spänning som här. Billigare instrument kan explodera vid en sådan felkoppling.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Klockan är inställd, utan att göra det fungerar ingenting som ni säger, inte heller ugnarna. Inga säkringar har löst ut och har ström som ni säger.
Vad menar du med att kopplingen för 10A är dålig att använda? Har det med mätningen och instrumentet att göra eller något med matningen av ström till spisen och ev. fel att göra?
 
Jag menade 10A på mätinstrumentet. (Om någon undrar över den okristliga tiden för mina inlägg nu, jag är förnärvarande utomlands -9h).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.