Okunnig fråga från vinkällarbyggare. Hur skruvar fast fäste i mix av grov- och glasfiberbetong? Måste man förborra? Plugga? Massa? Eller bara skruva direkt i betongen? Vilken sorts skruv? OBS: Luckan väger ca 80 kg. Motorn är fäst i arm som löper över luckan och med tre skruvar upp i betongtaket.

Se foto nedan
 
  • Öppen vinkällarlucka med synlig motor och spiraltrappa som leder ner till källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallfäste med skruvar i betongvägg för viktbärande konstruktion av vinkällarlucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallarm fäst i betongtak för vinkällarlucka, med synlig skruv och kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Expressexpander i förborrat hål så håller det garanterat. Finns även betongskruv men även då måste det borras och expanderbult har bättre hållfasthet.

Edit/
Avundsjuk på vinkällaren!
 
Som sagt novis... är det expanderspik? När jag googla bilder på expressexpander får jag inte några träffar.
Vinkällaren har varit ett långt projekt men nu ska den bli klar. Ta en titt här vet ja http://husplaner.se/category/vinkallare/
Ha det gott! Lajla
 
Redigerat:
Jag har lite svårt att tyda bilderna, men tror jag förstår. Det kommer ju bli ganska stor kraft där, och fästet är nära kanten på betongen. Jag hade satsat på att försiktigt borra hål och sen använda ankarmassa. Att dra i en expanderbult eller liknande ett par centimeter från kanten låter farligt, risken är ju att du spräcker av kanten.

Så mitt tips, borra försiktigt med borrhammare. Ankarmassa av välkänt märke och en stump gängstång med mutter.
 
Bra poäng om att det är nära kanten. Såg nu bilderna högupplöst. TS bör borra om fästet så hålen kommer så långt från kanten som möjligt.
Kemankare är nog enda möjligheten när det är såpass nära kanten. Det är tyvärr lite besvärligare och mera omständligt än expanderbult. Kemankare finns hos välsorterade bygghandlare, järnaffärer och på nätet.
 
Här är bättre bild.
 
  • Metallkonsoler monterade på en vägg med en rörkonstruktion i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något jag kan göra själv eller ska jag anlita expert typ Hålgruppen eller Håltagning AB?
Värt att notera är kanske att det sitter en rostfrimetallram som fästet vilar mot i lucköppningen.
Tack för hjälpen! Lajla
 
Lite svårt att förstå hur kraften verkar på snedsträvan. Fästet med 2 hål vid kanten är det som oroar. Strävan är inget problem att fästa med en expander.
Expressexpander betyder bara att den är tillräckligt smal för att kunna borras och knackas in genom fästet på plats medans vissa vanliga expandrar måste borras och fästas innan man sätter dit det som ska fästas över den monterade bulten.

Detta kan du göra själv om du är någorlunda normalhändig. Känner du dig alltför osäker kan en snickare hjälpa till. Att anlita en betonghåltagningsfirma behövs inte. Allt som behövs är en borrmaskin för betong av normalstorlek.

Edit/
Har du frågat smeden som byggt konstruktionen? De kan säkert montera, det gör ofta de smeder jag anlitar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.