Hej!
Jag skall snart få in fiber i kåken, kedjehus i 2 plan + källare från 50talet och fibern kommer dras in i källaren.

Jag vill ju få upp kablar till mellanvåningen för att placera wifi-ap samt kunna ansluta TV box mm trådat. När jag kollat lite på eldosorna så verkar det som att det ifrån rummet där fibern kommer in finns en dosa med ett ledigt rör (el i det andra) som mynnar ut på ungefär rätt ställe.

Är det tillåtet för el och datanät att gå i samma dosa, men olika rör?

Hur lämpligt/olämpligt är det att koppla så? Ett annat alternativ vore ju röret som telekopparn går i, men det går upp från andra änden av källaren och annars blir väl det tredje alternativet att på något vis ta upp nya hål genom bjälklagret?
 
Jag är inte elektriker, men jag vet att man får absolut inte blanda in någon annat än eltrådar el. -kablar i elsystemet. Man brukar förlägga rör och dosor parallellt med elsystemet där man vill dra fram ett annat nätverk.
 
Som jag tolkar reglerna så nej. Du får aldrig dra en kabel med lägre isoleringsspänning i samma rör eller dosa som starkström.

dvs det skulle krävas en 230/400v godkänd tpkabel och sådanna finns mig veterligen inte.

tele eller tv rör är däremot ok.
 
Det var ju det jag misstänkte.. men hoppet är det sista som dör... Då känns det som att borra i golvet i vardagsrummet blir det vettigaste alternativet för min del.

Jag har sett här på forumet att folk räknar med att få i runt 2 cat6-kablar i 20mm VP/flex-slang. Kan man få in fler om det är ganska korta avstånd/snälla böjar eller är det vad man skall räkna med?

Jag tänkte egentligen bara koppla in ett dubbeluttag bakom TVn i första läget, men känns som när jag ändå håller på lika gärna kan dra några kablar till som kan ligga hoprullade under golvet eller innanför väggen för framtida behov..
 
2 cat i ett 20 rör/slang är en tumregel som tar hänsyn till lite längre sträckor, flera böjar osv.
Ska du bara dra en kort bit och helst också med rör (oftast lite större invändigt än slang) så kan man få i fyra tunna cat6 utp.

inga garderober eller så i området som du kan dölja dragningen i?
beroende på hur golv och taklister ser ut så kan man ibland gömma sig bakom dem med
 
Som sagt, kravet är att du skall ha dubbel isolation mellan el och klenspänning. Nätverkskabeln räknas som beröringsbar, i någon ände är kopparen åtkomlig. Därmed måset det finnas två isolationsbarriärer mellan nätverkskabeln och 230V. Isolationen i en normal nätverkskabel är inte tillräcklig för 230V.

Det man ev. kan göra om det bara gäller en passage genom en dosa är att sätta på en bit PVC slang på nätverkskabeln, där den passerar igenom dosan. Det är i så fall en nödlösning som inte är jättelämplig
 
Slaeggan Slaeggan skrev:
Hej!
När jag kollat lite på eldosorna så verkar det som att det ifrån rummet där fibern kommer in finns en dosa med ett ledigt rör (el i det andra) som mynnar ut på ungefär rätt ställe.

Är det tillåtet för el och datanät att gå i samma dosa, men olika rör?


Finns ledigt rör som kommer upp rätt på bottenvåningen? Kan du inte använda det sedan borra upp och sätta senildosa (dosa för eftermontage) bredvid bef el? Sen sätt en 2 facksram?
 
Mikael_L
Om det är elkabel (vit med separata isolerade ledare i dvs t.ex. EKK) så är det faktiskt inte förbjudet att låta nätverkskabeln dela rör och dosor.
Men kabeln får dock inte vara skalad i samma utrymme som nätverkskabeln.

Sen är det ju inte vare sig snyggt eller bra.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det är elkabel (vit med separata isolerade ledare i dvs t.ex. EKK) så är det faktiskt inte förbjudet att låta nätverkskabeln dela rör och dosor.
Men kabeln får dock inte vara skalad i samma utrymme som nätverkskabeln.

Sen är det ju inte vare sig snyggt eller bra.
Vill tillägga att kabel i VP-rör hör till ovanligheterna i en normalinstallation. Även om Mikal_L har rätt i sak att det då är dubbelisolerat och därmed godkänt.
Oftast är det fk/fq man drar i rör och dessa är bara enkelisolerade. Då räcker inte kat-kabelns isolation till. Satsa på det gamla tele/svagströmsröret så blir det korrekt gjort.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det är bara enkelledare som skarvas I dosan (i något slags vettiga kopplingarna, inte vanliga sockerbitar).
I källaren så blir borrhålen vid en garderob, så där kommer de knappt synas, ovanför, i vardagsrummet kan jag förhoppningsvis lyfta på parketten och därmed gömma det på det sättet.
 
richardtenggren
Du har inga gamla rör för tele eller antenn?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du har inga gamla rör för tele eller antenn?
Jag har hittat ett för den gamla telefonen, men den är i andra ändan av källaren, så då får jag dra TP över hela källaren, inklusive minst 2 genomföringar i betong, för att komma till ett telerör där jag nog bara får igenom en CAT6a, för det är ett ganska tunt litet rör, och sedan så skulle det bli en del kabeldragning för att få fram det till TV-bänken också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.