Hej!
Taket skall göras om till nästa sommar, och det skall i samband med det också tilläggsisoleras på våran kallvind. Planering pågår..

Tyvärr så är ångspärren = plasten som sitter mellan undertaket och isoleringen på vinden trasig på många ställen. Orsakerna är många.. Ren utmattning, slarv vid tidigare efterinstallationer och möss....

Ångspärren sitter mellan takstolarna och den glespanel som innertaket sedan är fäst i.

Vad kan man göra åt detta?

Någon som använt någon annorlunda metod framgångsrikt?

 
Är det bara jag som har problem med detta?
 
Är det mindre punkteringshål så skulle jag använda tejp (för byggplast). För större hål skulle jag försöka tejpa över med bitar av ny byggplast.

I övrigt skulle jag satsa på att se till att ventilationen i takfot och nock är tillräcklig för att motverka fuktproblem. Försäkrar man sig om det så är mindre punkteringar inga problem. Helt tätt är ju ändå sällan ångspärren pga genomföringar av t ex elrör.

Ge mig på nåt mer drastiskt som att riva ned glespanelen och innertaket skulle jag bara göra om det var riktigt illa ställt med ångspärren eller att den helt saknades.


 
Ett alternativ skulle kunna vara att skära bort all plast.
Och isolera med cellulosaisolering ("träfiber")...
....oj, nu låter jag som en försäljare igen.....

/Thrax (ThermoCellat hus)
 
Nja, med cellulosaisolering måste man ju fortfarande förhindra konvektion vilket kräver vindskydd eller plastfolie. Att bara skära bort plastfolien utan att ersätta den med något nytt konvektionsbrytande skikt låter i mina öron inte som en bra lösning.

En trasig plastfolie är dock inte heller konvektionsbrytande.

 
Jag är helt borta på detta igentligen, men en tanke flög upp i huvudet:
Vad händer om man låter det va och sedan lägger plast på ovansidan av takbjälkarna, efter isoleringen... man kan ju tänka sig att man ska lägga råspont på plasten sen så man får ett vidsgolv att förvara grejer på... é det väldigt stor risk att isoleringen inte får tillräcklig ventilation på detta sätt???
 
Bosen:

Om du lägger plasten på ovansidan av isoleringen hamnar ju plasten på den kalla sidan. Varm fuktig luft som kan hålla mycket fukt stiger upp genom isoleringen, avkyls mot plasten och vattnet fälls ut som kondens. Kondensvattnet droppar sedan ner på ditt innetak, orsakar mögel och röta mm.

Ångspärren (ångbromsen) skall vara på den varma sidan!

/Ingenjören
 
Om jag förstod rätt skulle du då ha:

ny isolering
ångspärr
gammal isolering mellan takbjälkarna
gammal punkterad ångspärr

Är den nya isoleringen är tillräckligt tjock (så nya ångspärren fortfarande hamnar på varma sidan) skulle risken för kondens möjligen vara liten men det låter som en obeprövad lösning. Och dubbla ångspärrar brukar man vilja undvika, extra viktigt i detta fall då dina bärande takbjälkar skulle inneslutas i detta, i värsta fall fuktansamlande, utrymme. Nej denna variant skulle jag inte satsa på.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.