Vi har haft en byggkonsult som räknat på vad vi kan ersätta nuvarande hanbjälkar med i samband med renovering av vår ovanvåning. Ska öppna upp i nock och vill ha snyggare hanbjälkar då dessa blir synliga.

Byggkonsulten har i sina rekommendationer angivit att nuvarande bjälke kan ersättas med "gammalt virke" 100 x 125 mm.
Vad menas med "gammalt virke"? Och var köper man sådant. Och var hittar jag dimensionen?
Eller beställs detta smidigast på en brädgård, så löser de mitt problem?

Är det dyra saker vi pratar om?
 
L
Kanske dim på det , nu är det 95X125 förr var virket råsågat och var lite grövre
 
H
Lättast är att fråga byggkonsulten och uppdatera tråden med svaret :)
 
Sannolikt menar han virke från ett rivet/nedplockat 1800-talshus. Priserna är normalt sett ganska låga, om man inte letar i srorstaden.
 
A AG A skrev:
Sannolikt menar han virke från ett rivet/nedplockat 1800-talshus. Priserna är normalt sett ganska låga, om man inte letar i srorstaden.
Var tusan hittar man sådant virke?
 
M Metroid skrev:
Var tusan hittar man sådant virke?
På landet. Hos nån bonde med egen såg.
 
Jag köpte 80*120 virke till mina balkar o stödben av lokala sågverket (de kör mkt socklar, panel mm mm) Billigt var det!
Tror jag betalade typ 500kr för material till 7 takstolar (hanbalk o stödben)
Fint med grovsågat virke(y)
 
F Finndjävel skrev:
På landet. Hos nån bonde med egen såg.
Äh, så du hittar alltså virke från ett 1800-talshus hos en bonde med egen såg?
 
Jag tror han menar riktigt kärnvirke, som man hade förr till bärande. Antingen gammalt välbevarat eller nytt från en såg. Kan kosta allt från lika mycket som snabbvuxet till absurt mkt. Beroende på vilken såg du går till.
 
Om det är en byggkonsult värd namnet så är enda rimliga tolkningen att han syftar på gamla dimensioner. Förr var 4x5 tum lika med 100x125 mm, inte 95x120 som idag.

Kärnfur är en fantastisk tillgång när det gäller motståndskraft mot röta mm, men knappast när det gäller hållfasthetsegenskaper. Där gäller nog snarare tätvuxenhet, parallellitet, frihet från kvistar och liknande.
 
Jag känner iaf inte ngn som sågar ner 200 åriga tallar för bjälkar oxh liknande som inte är tätvuxna :)
 
Allt riktigt gammalt virke är överlägset mycket som finns idag. Förekomsten av kvist är dock oberoende av åldern. Kärnfur behöver heller inte vara tätvuxen. Själv har jag ett lager sågat drygt 100-åriga furplank, tätvuxet och med stort innehåll av kärna, som jag använder till mycket. Men att TS:s byggkonsult med uttrycket "gammalt" skulle syfta på virkeskvaliteten vore enligt min åsikt rätt oproffsigt.
 
Härligt! Har själv haft ett litet lager av gammalt och nytt gott. Slut nu, så funderar starkt på att skaffa en logosol till skogen.
Jag tror nog också att syftningen var gammaldags tum storlekar.
 
Hade jag haft en logosol skulle jag sågat upp en enorm ekstock som jag har liggande och som ingen har orkat lyfta för att köra till sågen...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja det vore sådär proffsigt att utöver de befintliga hållfasthetsklasserna lägga till varianten ”gammalt virke” :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.