Hej!

Befintlig isolering i gäststugan är mineralull. Vindpapp->mineralull->innerväggsbeklädnad. Inga luftspalter, inga ångspärrar.

När det är varmt ute luktar det väldigt speciellt och jag har tagit prover som visar att det sannolikt är mineral-ullen som avger lukten.

Lukten sätter sig i allt som är där inne så jag tänker göra något åt saken.
Förra ägarna hade ett barn boendes i stugan i flera år och då fanns ingen lukt. Jag gissar att det beror på att stugan ventilerades bättre tack vare att ytterdörren öppnades flera gånger per dag.

Stugan står idag oanvänd för det mesta och därmed ouppvärmd.

Det rimliga hade varit att isolera om med cellulosa eller liknande för att efterlikna gamla världens spånisolering - men det är så jäkla dyrt.

Är det helt uppåt väggarna dumt att köra: Ytterpanel->vindpapp->minerallull->ångbroms->innerväggsbeklädnad?
Skillnaden mot nu är alltså att montera ångbroms - inte ångspärr.
Jag kan också tänka mig att simulera förra ägarnas ventilation genom att köra en PAX med grunddrag hela tiden.

Vad tror ni? Är det ok eller ska jag kosta på 200% mot mineralullen på att isolera med naturmaterial som efterliknar gamla världens spånisolering??
 
Har du tänkt riva den invändiga beklädnaden i vilket fall eller skulle det vara bara för att byta isolering i så fall? I så fall hade jag börjat med att se över ventilationen av stugan, saknas de så bör det ju komma på plats i villet fall.

I övrigt så är jag stark förespråkare av cellulosa, lin och andra hygroskopiska isoleringsmaterial.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Har du tänkt riva den invändiga beklädnaden i vilket fall eller skulle det vara bara för att byta isolering i så fall? I så fall hade jag börjat med att se över ventilationen av stugan, saknas de så bör det ju komma på plats i villet fall.

I övrigt så är jag stark förespråkare av cellulosa, lin och andra hygroskopiska isoleringsmaterial.
Japp, allt ska ner. Luktprover ger att isolering luktar märkligt och den verkar ha "smittat" invändig beklädnad.
Ventilation ska ses över precis som jag skrev nån rad om i originalinlägget.
 
Om det saknas luftspalt och du redan har upplevt problem med mineralull så hade jag satsat på cellulosa eller liknande precis som du är inne på.
 
Ok, antar det. MEN, jag läste nyligen att luftspalten är till för att vädra ytterpanelen, och den har jag ju inget problem med.
 
Mycket intressant, jag har samma problem: en friggebod på tomten som förra ägarna låtit stå kall och därför numera luktar jord. Tänkte börja med att riva insidan och montera upp en ventil, och låta den vädras ur under sommaren. Har inte kritiskt behov av den, så vi får se om jag isolerar om eller bara river skiten och bygger en attefallare istället.

Följer med spänning!
 
A Acer767 skrev:
Ok, antar det. MEN, jag läste nyligen att luftspalten är till för att vädra ytterpanelen, och den har jag ju inget problem med.
Jo men om panelens baksida är lite fuktig nu så blir ju även isoleringen det om den ligger dikt an tänker jag.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jo men om panelens baksida är lite fuktig nu så blir ju även isoleringen det om den ligger dikt an tänker jag.
Håller med.
 
jonmo jonmo skrev:
Mycket intressant, jag har samma problem: en friggebod på tomten som förra ägarna låtit stå kall och därför numera luktar jord. Tänkte börja med att riva insidan och montera upp en ventil, och låta den vädras ur under sommaren. Har inte kritiskt behov av den, så vi får se om jag isolerar om eller bara river skiten och bygger en attefallare istället.

Följer med spänning!
Håll inte andan så att säga. Min stuga är ventilerad under ett helt år utan skillnad.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Jo men om panelens baksida är lite fuktig nu så blir ju även isoleringen det om den ligger dikt an tänker jag.
nimhed nimhed skrev:
Håller med.
Smart tänkt! Tack för tips.
 
Varför vill du inte ha ångspärr? Nog för att jag kan tänka mig många svar på den frågan iofs, men är det inte frånvaron av en sådan som är problemet?
 
A Acer767 skrev:
Håll inte andan så att säga. Min stuga är ventilerad under ett helt år utan skillnad.
Men du hade inte rivit ut innanmätet än va? Tänker mig att merparten av lukten borde sitta där. Men det blir intressant att se!
 
ricebridge ricebridge skrev:
Varför vill du inte ha ångspärr? Nog för att jag kan tänka mig många svar på den frågan iofs, men är det inte frånvaron av en sådan som är problemet?
Av min extra begränsade erfarenhet så är ångspärr något för nya hus med balanserad ventilation. Luftspärr och ångbroms är något för äldre hus där fukten vandrar genom väggarna. Befintlig isolering har ju som bra sida att inte ta emot fukt, vilket betyder att fukten blir kvar i väggen istället.. Men ta inte detta som fakta. Jag är ingen expert.

jonmo jonmo skrev:
Men du hade inte rivit ut innanmätet än va? Tänker mig att merparten av lukten borde sitta där. Men det blir intressant att se!
Jag TROR att mycket av lukten sitter kvar i befintlig isolering, ska försöka komma ihåg att återkomma när jag fått tummen ur att riva. Men inte heller här är det värt att hålla andan i väntan. Jag är ganska långsam. ;)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Ok, så sakteliga går det framåt.
Jag kan kasta i träfiberskivor för 17000:- plus frakt eller mineralull från Bmax för 6000:- och då hämtar jag själv.
Det är en vansinnig skillnad... jag förstår att jag kan kallställa huset och inte bry mig särskilt om jag går på det mycket dyrare alternativet.
Om jag går på det billigare alternativet behöver jag ha stugan varm och välventilerad året om eller hur?
Finns det någon med erfarenheter från verkligheten som kan guida här?
 
Vad är väggar och golv byggda av?
Har rivit ut luktande spån golv och väggar ur både en gäststuga och ett förråd. Ersatte med härligt doftande råspont.
 
Jag tog beslutet att köpa träfiberskivor. Inte billigt men bra.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.