Vilket rörsystem är bäst att installera i en ny villa? LK eller Uponor?

Husleverantören vill installera LK i vårt hus.
 
Spelar ingen roll, båda är godkända system. Det som installatören är van att jobba med (y)
 
Jag själv har Uponor men hade lite problem att få ner slangen på övervåningen i de plåtar och och spårade golvstpånskivor (skivorna ingick i husleverans) då det verkade skilja på ytterdiametern på slang från olika leverantörer och att de spårade skivorna var gjorde för lite mindre slang än uponor men gick att tvinga ner slangen.

Kan vara värt att kolla upp detta så att all utrustning matchar. Ska du bara gjuta in slingorna spelar det nog ingen roll.
 
M ola.eriksson skrev:
Jag själv har Uponor men hade lite problem att få ner slangen på övervåningen i de plåtar och och spårade golvstpånskivor (skivorna ingick i husleverans) då det verkade skilja på ytterdiametern på slang från olika leverantörer och att de spårade skivorna var gjorde för lite mindre slang än uponor men gick att tvinga ner slangen.

Kan vara värt att kolla upp detta så att all utrustning matchar. Ska du bara gjuta in slingorna spelar det nog ingen roll.
Så länge man håller koll på systemen så fungerar det lika bra med båda. Själv har jag använt Uponor av gammal vana. LK kör med 16 mm och Uponor med 17 mm.

Sen gäller det att ha koll på leverantör av golvspån och plåtar också. Trots att golvspån är gjorda för 17 mm slang så kan plåtarna diffa lite beroende på golvspån (infästningen "klicket" är lite olika på olika spån och plåtar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.