hahalj
Tänkte höra vad ni tror om hur jag tänker angående detektorer och placering.

Tänker mig ett trådlöst larmsystem på 868 MHz-bandet.
Centralenhet med inbyggd sirén placeras dolt på övervåningen
Knappsats direkt innanför ytterdörren på entrévåningen.
Magnetdetektorer på samtliga fönster och ytterdörr på entrévåning, i källaren på samtliga fönster och källardörr, på övervåningen i balkongdörr och fönster ovanför altantak.
Rörelsedetektorer som täcker hela entrévåningen, placering så de ej syns genom fönster.
Rörelsedetektor som täcker övervåningen där centralenheten placeras.
Extra inomhussirén på entrévåning
Extra utomhussirén under takfot på > 4 meters höjd

Dessutom tre magnetdetektorer i friggeboden med två fönster och dörr.

Summa 33 st magnetdetektorer, 3 st rörelsedetektorer.

Verkar det rimligt?
 
Det enda jag funderade på var nyttan av magnetsensorer på fönstren?

Jag gissar att en inbrottstjuv som kommer den vägen slår sönder rutan, lägger en jacka/handduk över det värsta glaskrosset och rullar in?

I sådana fall kanske du kan skippa magnetsensorer på fönstren och istället ha en glaskross-sensor eller kanske enbart förlita dig på rörelsesensorerna?
 
Huja, det var en rejäl drös med magnetkontakter.
Det brukar finnas en begränsning på hur många enheter man kan ha i ett trådlöst system. Är du säker på att du kan ha så här många?
Tänk sedan när det är dags att byta batteri.

Jag hade satt magnetkontakter på "svaga" dörrar (balkongdörr och på friggebod), ej på fönster.

Sirenen i centralenheten bör du stänga av.
 
hahalj
Bra! Tack, precis den feedbacken jag ville ha, jag tycker själv det är helt orimligt med att säkra varenda fönsterbåge med en egen magnetsensor. Fick nämligen det rådet av en självutnämnd "expert" att varje fönster måste säkras för att det ska vara säkert, men det går ju kringgå som sagt. Och batterikostnaden...absolut inte försumbart.
Vad gäller skalskydd när man är hemma så räcker väl det ändå? Jag menar, om nån krossar ett fönster så lär man ju vakna.
Eventuellt komplettera med glaskrossdetektor som ingår i skalskyddet, hur stor yta kan en sådan täcka upp?

Tycker nog att det är mer rimligt att ge varje ytterdörr, balkongdörr och förrådsdörr en magnetkontakt. Det skulle bli summa 4 st.

Sen vad gäller rörelsesensorerna tänker jag att det räcker att täcka upp där dels centralenheten placeras, dels de ytor där inga dörrar med magneter finns. Kanske det behövs någon eller ett par till, totalt 4-5 st för att det ska bli heltäckande.

Stänga av centralenhetens sirén för att undvika upptäckt av den när det larmar? Ok, rimligt.

Då blir det så här:
Centralenhet med avstängd sirén placeras dolt på övervåningen
Knappsats direkt innanför ytterdörren på entrévåningen.
Magnetdetektorer på ytterdörr på entrévåning, källardörr, på övervåningen i balkongdörr samt förrådsdörr på friggebod.
Rörelsedetektorer som täcker hela entrévåningen, placering så de ej syns genom fönster.
Rörelsedetektor som täcker övervåningen där centralenheten placeras.
Rörelsedetektor i källarens tvättstuga.
Glaskrossdetektor på entrévåning.
Extra inomhussirén på entrévåning
Extra utomhussirén under takfot på > 4 meters höjd

Summa 4 st magnetsensorer, 4 st rörelsesensorer
 
Enda fördelen jag ser med magnetbrytare på alla fönster är att man kan se om man glömt låsa något.
 
hahalj
Precis. Och det är inte värt merkostnaden för mig iaf.
 
Jag sitter själv och funderar på att byta larm nämligen, har idag 15 magnetbrytare (förra ägarna har på alla fönster på ovanvåningen).
Men tänker ungefär som du, nöja sig med de på dörrarna.
 
Jag har precis fått hem mitt trådlösa kit. Så här ser min konfig ut.
Entrevåning: Magnetkontakter på entré, altandörr, köksingång, sovrumsfönster, kontorsfönster, 2 rörelsedetektorer med kamera, rökdeckare, manöverpanel.
Övervåning: Rörelsedetektor med kamera täckande centraldelen, rökdeckare
Garage: 2 magnetkontakter.
Fasad: Utesiren med blixtljus.
Har inte bestämt placering av central än.
 
tommib
13th Marine 13th Marine skrev:
Enda fördelen jag ser med magnetbrytare på alla fönster är att man kan se om man glömt låsa något.
En liten korrigering, man ser om man glömt att stänga något. För att se om man glömt att låsa krävs mikrobrytare i låskistan.

Själv har jag magnetkontakt på alla öppningsbara fönster men jag har trådat larm så det blir inte så dyrt. Man behöver inte heller byta magnetkontakterna om man skulle vilja byta centralapparat...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Eventuellt komplettera med glaskrossdetektor som ingår i skalskyddet, hur stor yta kan en sådan täcka upp?
Ajax anger att deras kan detektera upp till 9m.
Personligen skippar jag magnetdetektor i varje fönster. Kör nog med rörelsedetektor kombinerad med glaskrossdetektor.
Tänk på att inte glömma ovanvåning så att det inte blir fritt där uppe. Men det verkar du tänkt på.
 
tommib: Det gick nog lite snabbt där för mig =)
Hade gärna haft trådade MK, men det är lite knepigare att få till i efterhand.
 
Ett tips om du nu vill ha lite fler magnetkontakter är att de trådlösa magnetkontaktssändarna brukar ha en plint för anslutning av en trådad magnetkontakt. Här kan du dra ut en slinga och koppla in de önskade traditionella magnetkontakterna.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
hahalj
E etompau skrev:
Ett tips om du nu vill ha lite fler magnetkontakter är att de trådlösa magnetkontaktssändarna brukar ha en plint för anslutning av en trådad magnetkontakt. Här kan du dra ut en slinga och koppla in de önskade traditionella magnetkontakterna.
Ja, en del fabrikat har det. Långt ifrån alla. Har inte landat i vilket larm jag ska ha ännu.
 
hahalj
Shakula Shakula skrev:
Tänk på att inte glömma ovanvåning så att det inte blir fritt där uppe. Men det verkar du tänkt på.
Jag tänker att man inte behöver täcka hela övervåningen, bara där centralenheten sitter. Att någon skulle klättra upp på stege 5 meter, ta sig in genom ett fönster, plocka på sig nåt och sen ut genom fönstret och nerför stegen igen, det känns lite för omständigt. Som tjuv borde man väl ta sig ner till entrévåningen och då löser larmet ut.
Eller tänker jag fel? Jag kanske borde stoppa in fler rörelsedetektorer på övervåningen också?
 
hahalj
K Kane skrev:
Jag har precis fått hem mitt trådlösa kit. Så här ser min konfig ut.
Entrevåning: Magnetkontakter på entré, altandörr, köksingång, sovrumsfönster, kontorsfönster, 2 rörelsedetektorer med kamera, rökdeckare, manöverpanel.
Övervåning: Rörelsedetektor med kamera täckande centraldelen, rökdeckare
Garage: 2 magnetkontakter.
Fasad: Utesiren med blixtljus.
Har inte bestämt placering av central än.
Vad blev det för nåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.