Hej!

Tog in ett företag för 2 månader sedan som skulle byta vindskivor på huset. När jag fick offert på jobbet en vecka innan så var det sagt 11.000:- men nu har jag väntat 2 månader på fakturan och idag kom arbetaren hem till mig och knackade på dörren.
Jag låg och sov då jag jobbar natt men gick upp och pratade med honom. Tydligen så hade företaget bytt namn och dom skulle ta in alla fakturor. Han ville ha 2500 I cash sa han som jag också swishade till honom på plats. Nu I efterhand så känns det dumt gjort men det var för materialet som han inhandlade på byggmax och som jag fått kvitto på. Sen har han en faktura med sig på 13.000:- för jobbet. På den så ville han ha lite uppgifter om fastighetsbeteckning bl.a.så han kunde dra rot. Men när man kommer med en offert så är det väl innan rot som man ger priset? Känns väldigt skumt, hur bör jag gå till väga?
 
Om offerten var innan ROT så ska du väl maximalt betala 11000:- - 2500:-, dvs. 8500:- och sen ROT på arbetskostnaden. Så börja med att kontakta hantverkaren och se om det skett något missförstånd och löser det sig inte så bestrid fakturan med hänvisning till offert + delbetalning. Det kan vara bra att betala in det som ni är överens om så har du fått en specifikation på arbetskostnaden så dra av ROT + inbetalt belopp från det offererade beloppet så är det hantverkaren som får driva det vidare.
 
Du har just nu betalt en del av arbetet Hoppas du fick ett kvitto. Och sen en vals om att ”företaget bytt namn”. Jag anar ugglor i mossen.....
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Okej ingenting sades vid en första koll när jag skulle få offerten om det var innan eller efter rot.har tagit för givet att det alltid är innan rot om man inte får roten godkänd. Här är en bild på fakturan jag fick idag.

Faktura med överstrukna personliga uppgifter och specifikation av mervärdeskatt samt ROT-avdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antar att du har en skriftlig offert. Det står ju samma summa på ROT-avdrag som på slutsumman.
 
Hahaha ja precis därför jag inte förstår det här med roten. Det enda skriftliga jag fick var en summa på en lapp som han räknade ut på plats. Nu är det ju inga stora pengar men hade varit skönt med lite klarhet i vad som gäller. Ringer honom på måndag och frågar lite naturligtvis.

Lägger till smskonversation, dock envägs då han slutade svara. Ringde även en gång men då svarade han inte heller så pratade in meddelande men han ringde aldrig upp så jag sket i det. Var ju han som skulle ha betalt då jobbet var färdigt så kände inte att jag behövde jaga honom.
Skärmbild av SMS-konversation och foto av kvitto relaterat till byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Microkatten
En random kille knackar på din dörr, säger sig vara från ett annat företag än det du anlitade, begär att du genast skall swisha 2500kr, ger inget kvitto, överlämnar en faktura för ett målaruppdrag, fast de egentligen bytte vindskivor, utan uppdelning av material- och arbetskostnader, med samma summa innan rot som efter rot, som är högre än ni kom överens om?

Du kan ju börja med att be företaget som gjorde jobbet att skicka en ordentlig faktura, på summan ni kom överens om, med avdrag för dina swishade pengar.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det var ingen random kille utan byggaren som var här och satte upp skivorna. Det är hans chef som jag inte fått tag i.
Och målaruppdrag vet jag inte vad du menar med men det är ett bygg och måleriföretag.
Killen som byggde la själv ut pengarna för materialet han köpte men det får han ju ta med sin chef isåfall. Tycker det verkar oseriöst och skumt, som om det vore ett svartjobb fast med en faktura som dom vill pumpa ut roten ur staten med.
 
Ser också I mitt sms att jag skrivit att vi tar erbjudandet för att byta vindskivorna Och plåten. Plåten blev dock aldrig bytt utan den gamla sattes tillbaka.
 
S
Efter allt det här och de betalar ändå 2500 kontant åt dem? Du skulle ha hållt inne alla slantar tills arbetet var utfört.
 
Microkatten
messijah messijah skrev:
Det var ingen random kille utan byggaren som var här och satte upp skivorna. Det är hans chef som jag inte fått tag i.
Och målaruppdrag vet jag inte vad du menar med men det är ett bygg och måleriföretag.
Killen som byggde la själv ut pengarna för materialet han köpte men det får han ju ta med sin chef isåfall. Tycker det verkar oseriöst och skumt, som om det vore ett svartjobb fast med en faktura som dom vill pumpa ut roten ur staten med.
Om en kille knackar på dörren två månader efter utfört arbete med en dylik handskriven ”faktura” från ett företag med ett annat namn och begär omedelbar betalning så känns han ganska random, även om han gjorde jobbet en gång i tiden.

Att det var ett målaruppdrag står på fakturan. På fakturan står även att förfallodagen är sju dagar efter utfört arbete. Var inte arbetet klart för två månader sedan?

Och nu menar du att killen, som anställd på företaget, la ut pengarna själv för materialet?

Du verkar ha uppfattat det som om materialet var inkluderat i ”offerten” på 11000kr? Men den gamla plåten återanvändes? Då borde det ju kosta ännu mindre.

Här verkar mycket ha gått fel, även från din sida. Företaget känns inte seriöst. Utfördes arbetet korrekt? Har du kollat upp att de får driva verksamhet? Och du skall givetvis inte stå och swisha pengar på det sätt du gjort.

Som sagt, se till att få en ordentlig faktura som specar utfört arbete, material- och arbetskostnader, moms, rot, korrekt namn på företaget och dess organisationsnummer, avdrag för dina swishade pengar samt ett korrekt förfallodatum. Försök få ordning på vad ni kommit överens om. Om summan till slut blir ett par tusenlappar högre, ta det som lärpengar och gör en bättre upphandling nästa gång.
 
Företaget har F-skatt och har inte hittat några negativa referenser innan jag anlitade dom. Dock så var det inget stort arbete så la ingen större vikt vid det heller. Swishat skulle jag inte gjort, men det gick rätt snabbt plus att jag var nyvaken så tänkte inte så klart.
Ska ringa han som äger företaget på måndag så får vi se vad han säger. Naturligtvis så tänker jag inte betala mer än va vi kom överens om, minus det jag swishat.

För en offert lämnar man väl inte exklusive material? Kan förstå om man räknar med roten i priset, men tycker också det borde nämnas isåfall.
 
.......... låter som ett konstigt tillvägagångssätt från början till slut.
 
Vad blev resultatet?
 
messijah messijah skrev:
Företaget har F-skatt och har inte hittat några negativa referenser innan jag anlitade dom. Dock så var det inget stort arbete så la ingen större vikt vid det heller. Swishat skulle jag inte gjort, men det gick rätt snabbt plus att jag var nyvaken så tänkte inte så klart.
Ska ringa han som äger företaget på måndag så får vi se vad han säger. Naturligtvis så tänker jag inte betala mer än va vi kom överens om, minus det jag swishat.

För en offert lämnar man väl inte exklusive material? Kan förstå om man räknar med roten i priset, men tycker också det borde nämnas isåfall.
Om man inte vill skapa dåliga relationer med kunderna så framgår allt det du skrev med tydlighet... men denna firma verkar ju inte ha riktigt koll på läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.