haavard skrev:
Vad är det bästa vildsvin vet? (Och som inte så många andra gillar.)
Lägg lite utanför och lite innanför stängslet. Är det tomt utanför och allt kvar på insidan funkar det.
Jag har läst att de lägger ut bageri"avfall" för att lock grisarna till bra platser för prickskytte.

Alltså frossar vildsvinen i wienerbröd, blir feta och får svårt med fortplantningen,
och får hjärtbesvär och diabetes.

Om de inte blir skjutna förstås.
Undrar hur köttet/skinkan smakar då :p
 
Jag skulle inte utmana ödet med foder nära tomten.
Om det inte fungerar så märker man ju det. Förr el senare. Typ i kökslandet...

Vi bor också på landet med vildsvin.
De kommer in i hästhagarna så de går under nedre bandet. Vilket iofs inte är så svårt eftersom det sitter ca 30-40 cm ovan mark. (Funkar bra till att hålla hästar inne, men ändå måste man röja allt högt gräs/ogräs/sly under stängslen några ggr/år, och med uppemot 1 km stängsel så vill man inte röja oftare.)
Peppar peppar, än så länge har de inte vågat sig in på gårdsplan/tomt, trots att där stått ensilagebalar och doftat förföriskt.
Däremot har vi ett par gånger haft grannens tjurar, kalvar och kvigor på besök när de rymt...
 
Färist skulle kanske fungera?
 
Hallåj....
Nu har det gått två år å det hela funkar bra. Vildsvinen har promenixat utanför, grannens hund skällde å grannen tog kikaren mitt i natten. Så det funkar.

Det har bara hänt ett enda missöde. En ung familj med trimmad å sänkt kärra såg inte trådarna å brakade genom i högsta fart. Två trådar gick av å slet av en del av ljudämparen. Det bluddrade härligt när de åkte sedan.

Vi har en "hage" nere vid stranden å bryggan å vi har satt upp elstängsel där . Vanlig spiralfjäder grind. Nu har vi inte sett flera bök-märken efter dem så det funkar där med. Däremot har rådjur hoppat-klivit över men de gör ingen skada där. Trådarna ligger ca 20 resp 40 cm över mark. Jag går med trimmern ett par tre ggr per år.
 
Vad kostar elen till ett elstängsel?
 
Beror på var man handlar. På Granngården kostar den lilla elapparaten jag har ca 1500:-, eltråden ca 500:- samt isolatorer ca 70:- för en påse om 20 styck om jag minns rätt. Stolpar finns olika, jag kör med 8-kantiga tryckade på 170 cm som jag kapar i mitten, samt vita i plast som är ca 60 cm. Kommer inte ihåg priserna på dem Fjädergrind med handtag kostar ca 70:- styck.

Själva färisten kostade bara nån tia för tråden å spiralfjädrarna kommer från tippen från en utrankad studsmatta = gratis. Åsså jobbet förstås.

Med tanke på antalet grisar som drar ikring här så var det värt. Jag trodde knappt mina ögon när jag såg hur stora stenar de har vält runt! Orkar inte gör det själv med spett, måste till en sk "luna" (En sorts hävstång)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Hur mycket el drar stängslet?
 
N Noseone skrev:
Hur mycket el drar stängslet?
Lite !
Ett laddat bilbatteri varar minst ett halvår, men man brukar sätta dit en solceller platta på 25-30 cm fyrkantig då får batteriet laddning så det räcker.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
S Skalman skrev:
Hallåj....
Nu har det gått två år å det hela funkar bra. Vildsvinen har promenixat utanför, grannens hund skällde å grannen tog kikaren mitt i natten. Så det funkar.

Det har bara hänt ett enda missöde. En ung familj med trimmad å sänkt kärra såg inte trådarna å brakade genom i högsta fart. Två trådar gick av å slet av en del av ljudämparen. Det bluddrade härligt när de åkte sedan.

Vi har en "hage" nere vid stranden å bryggan å vi har satt upp elstängsel där . Vanlig spiralfjäder grind. Nu har vi inte sett flera bök-märken efter dem så det funkar där med. Däremot har rådjur hoppat-klivit över men de gör ingen skada där. Trådarna ligger ca 20 resp 40 cm över mark. Jag går med trimmern ett par tre ggr per år.
Jag är också nyfiken på den här lösningen, men hur har ni gjort på vintrarna? Det känns ju som en hel del bök när man ska ploga/skotta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.