Vår Panasonic verkar ha gett upp. Den är från 2005, så det är utbyte som gäller.
Någon som har någon att rekommendera? (Märke/modell)

Bifogar bild på märkskylten på nuvarande, som har funkat bra hittills:
Bild på märkskylt för en Panasonic luftkonditioneringsenhet, modell och tekniska detaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Byte till annat uppvärmningssystem är inte aktuellt, så den diskuissonen kan ni ta i någon annans tråd om ni känner behov av det.)
 
Jag skulle köpt en mitsubishi fh35 som man numera kan hitta riktigt billigt hos vissa återförsäljare. Jag gillar mitsubishi fd,fh seriens kapacitet när det blir riktigt kallt ute, då man verkligen vill att pumpen levererar bra med värme så elementen behöver jobba så lite som möjligt.
Har sett priser på knappt 15000:- inkl installation
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Drygt 20 000 hos vår stora leverantör.

Har lite krav på innedelens höjd också, då den måste sitta över ytterdörren.
 
Vi tänkte köpa Mitsubishi men det blev Canvac på rekommendation av säljaren som sålde båda. Ca 17000 med installation och wifi. Är mycket nöjda. En viktig anledning till valet är en funktion som gör att den kan mäta temperaturen i fjärren och på så sätt styras. Vi har den i stugan och den funktionen ör faktiskt värdefull.
Pär
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Höjd innerdel:
Caldo X35 283 mm
FH35 305 mm

Dock väldigt bra maskiner båda två!

Finns säkert också mindre innerdelar på kanske samma märken eller något annat känt märke.

Kolla i er närhet bland montörerna vad dom har för alternativ. Mät hur mycket ni har att spela på så får dom ta fram modeller som passar det måttet.
 
  • Gilla
Cygor6 och 1 till
  • Laddar…
Alternativ till de vanliga modellerna är ju golvmodeller. Fick för 2v sedan en Daikin Nexura X installerad, fantastiskt nöjd med komforten, ljudnivå både inne och ute.

Hade tidigare en äldre Mitsubishi monterad i trappen, vilket var helt värdelös placering.
 
Är det inte krångligt att kliva över den när man ska in i huset?

Om jag inte sett fel är vår nuvarande ca 31 cm, större än så går inte (har fått karva på dörrfodret lite), så de flesta funkar faktiskt.
 
Vår Mitsubishi -25 någonting har gått som en klocka i snart fem år nu.
Men den behöver ju bara gå okt - mars förstås.
Men när den är igång går den ljudlöst, alltid på lägsta, tystaste läget.
 
J
Installerade en Panasonic hz9rke-1 i höstas, byte från någon äldre Electrolux som lät som fn från typ 2007. Panasonicen är oändligt mkt tystare än den gamla. Det som hörs är främst "luftljud", och inte kompressor etc, men flåsar man på ordentligt med fläkt är det klart att den hörs. Helt inställd på autovärme, så justerar liksom den förra hastigheten automatiskt. Upplever det som att det behövs lägre hastighet än på den gamla för att värma lika mycket eller mer, vilket innebär att denna är mer effektiv. Plastigare innedel än den gamla, vilket förvånade lite, men lite mer smäcker.

Bra värden och ljudtryck i dB avgjorde för mig.

Om du kollar samma, observera -1 som är en nyare och mer effektiv version av den som är utan -1.
 
Hur mycket, många kvadrat, ska den värma upp och hur öppen är planlösningen? :)
 
Panasonic har ju nya modeller nu med marknadens lägsta innerdelar, LZ har jag för mig modellen heter. Nya köldmediet och ganska vassa i värmeeffekten.
 
Jag har tre Panasonic (samtliga på 6-6,5 kw, olika årsmodeller och ingen aning om exakta modellbeteckningar) som är vansinnigt nöjd med, en Samsung (svart, 5 kw), jag är ok nöjd med den, men inte som med Panasonic:arna, samt en Invest Living (minsta för < 80 kvml, som jag är vansinnigt imponerad av. Invest Living:en kostade 9995:- inklusive installation. Inställd på 16 grader håller den 17 grader (hela källaren) i en oisolerad källare med två stora rum avdelade med en murad hjärtvägg. Källaren är på ca 80 kvm med 190 takhöjd. Garantierna på pumpen är 3 års totalgaranti och 5 års kompressorgaranti. När någon av mina pumpar skall bytas kommer jag definitivt kika även på investpumparna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag rekomenderar dig att gå in på sajten ”bäst i test” där får du alltid senaste info om vad som är bäst oavsett vad du söker efter.
Topp tre på luft/luftpumpar är iaf Mitsubishi, Lg och Panasonic, själva kör vi med Panasonic och har tre st, varav den senaste installerades för 2 veckor sedan i stugan.
Vi är grymt nöjda både med komforten och att dom är i stort sett ljudlösa och utomhusdelen är det ingen risk att grannarna ska störas av heller.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hur mycket, många kvadrat, ska den värma upp och hur öppen är planlösningen? :)
Samma förutsättningar som för den förra, som funkar utmärkt :)
(160 kvm, två plan, innedelen sitter över ytterdörren i hallen, planlösningen på BV ser du om du tar fram min profil)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.