K Kojak skrev:
Utan det ni kan göra är att begära ett prisavdrag. Om ni väljer att ta det till juridisk instans så kommer det att sluta med att det döms ev till ett prisavdrag, då det är orimligt att riva hela badrummet. Så sov gott och dis
Vad är ett rimligt prisavdrag om problem uppstår redan nästa år? Några tusen nu för att stå ensam med någon annans dåligt utförda arbete. Själv tycker jag det låter som en dålig affär. Varför tror du att en tvist skulle resultera i prisavdrag (mindre än kostnaden att göra om arbetet)?
 
Jag tycker mig se en skruv i kortsidan på brunnen. Förmodligen är brunnen satt då pga sned vägg, försök få en ordentlig genomgång av inblandade hantverkare så blir ni lite klokare och förhoppningvis går det att leva med detta.
 
K Kojak skrev:
Ta inte och lyssna på ”drevet” många är skadeglada och finner nöje i att skapa oro för frågeställare. Vi har konstaterat att rören inte är ett problem och vi kan konstatera att brunnen medför en minimal förhöjd risk. Den utsätts inte för belastning då jag antar att ni inte står så nära väggen när ni duschar. Det är inte rimligt att riva och göra om badrummet för detta. Utan det ni kan göra är att begära ett prisavdrag. Om ni väljer att ta det till juridisk instans så kommer det att sluta med att det döms ev till ett prisavdrag, då det är orimligt att riva hela badrummet. Så sov gott och diskutera imorgon med hantverkaren om ett prisavdrag. Kom ihåg att forum alltid är fulla med folk som har förberett sig för världskrig.
Om du läser TS första inlägg ser du att hantverkaren själv erbjuder sig att göra om badrummet så det är väl ingen tvist. Jag kan inte se att TS skulle neka till det utan en väldigt bra kompensation.
 
C Cijsie skrev:
Men är det verkligen formaliafel om det skulle uppstå problem i tätskiktet under?

Här kommer en bild på golvbrunnen vid installation. På vänster kant ligger brunnen inte dikt an mot väggen och utan fästskruv. De täckte den delen med silikonet du ser på bilden, som sprack efter någon dag.

[bild]
Redan här skulle varningsklockor ringa.... Men om firman är beredd att göra garantijobb.. skulle jag göra det och ha en utomståde med vattrumspaper att se over arbetet gradvis... sen är alla parter nöjd efter det.. byggfriman,du,föräkb.
 
Branschreglerna är framtagna för att reducera risken för vattenskada.
Vid en eventuell vattenskada är innehavaren/ägaren inte mer skyddad för att det upprättats en avvikelserapport. En undertecknad avvikelse av entreprenör och beställare skyddar entreprenören och inte beställaren. Entreprenören kan ju hävda att ni tillsamman kommit överens om avvikelserna. Samt att entreprenören har fått pengarna och behåller dem.
Ni har haft en bra besiktningsman.

Händer inget spelar det ingen roll men vi skada reducerar försäkringsgivaren ersättningsbeloppet. Ersättningsbeloppet kan från vissa försäkringsbolag helt utebli.

Undertecknad har egen erfarenhet av felaktigt utfört badrum.
Nyttjade ett stort nätverk och studerade mycket ingående branschreglerna samt olika försäkringsvilkor och insåg att utförande var felaktigt.
Kontaktnätet omfattade flera besiktningsmän, entreprenörer och GVK-kontrollanter.
Påtryckningsmedlet mot entreprenören var att inte betala. Resultat "nytt badrum".

I vårt aktuella fall kan man konstatera att totalentreprenör, projektör VVS-entreprenör, kakelentreprenör samt anlitat besiktningsman (SITAC certifierad) inte hjälpte. Det var en nybyggnation på västkusten. Hela kedjan var okunnig eller kanske korrupt.

DET ÄR ENBART NI SOM TAR RISKEN OM BADRUMMET EJ GÖRS OM. TYVÄRR
 
  • Gilla
Leifur och 2 till
  • Laddar…
Vad har firman för försäkringsbolag?
Kontakta dom, brukar finnas nån som håller på med förebyggande av vattenskador, maila över bilder och protokoll.
 
S singemoller skrev:
Troligen sitter den snett för att den rider på kanten på brunnen som inte sitter dikt an mot väggen
Ja, precis så tror jag också att det är.
 
Gör om.

Får en fuktskada om 5 eller 10 år så är det ni som sitter med Svarte Petter om ni inte gör det.
 
C Cijsie skrev:
- Bomljud förekommer lokalt på golv och väggar. Bomljud på väggplatta till vänster om golvbrunn, beställaren uppvisar foto på felaktigt installerad golvbrunn där fläns saknar infästning mot väggkonstruktion.

- Otillåten rörgenomföring i golv, avskrivning saknas, ej upptaget i Kvalitetsdokument eller Säker Vatten-intyg.

- Avsättning tvättställ Avsättning spillvatten tvättställ placerad <60 mm från tätskikt vägg, avskrivning saknas, ej upptaget i Kvalitetsdokument eller Säker Vatten-intyg.
Bomljud ska du inte acceptera inte heller om brunnen inte är ordentligt fastsatt.
Den våtrumsgodkända snickare/plattsättare jag använde sist avrådde starkt från liknande brunnar då det är svårt att ansluta tätskikt bra mot dessa brunnar då de inte har manschetter som vanliga golvbrunnar.
Om jag förstod rätt så sa han att om jag vill att allt ska uppfylla säker vatten så måste jag välja en annan golvbrunn.

Övriga anmärkningar kommer företaget undan genom att skriva om dokumentationen, tråkigt om du inte blivit informerad.
 
Såhär tänker jag som villaägare som renoverat fem badrum:
A, Om leverantören gör om badrummet - är detta i så fall helt utan kostnad för er (inkl material?) Har ni fått spec på exakt vad de kommer att åtgärda/göra annorlunda och inom vilken tidsram? (lätt att erbjuda och sedan skjuta på framtiden)
B, Är det en villa ni bor i? Dvs om det blir fuktskador - drabbas fler än ni?
C, Vilket avdrag är det som erbjudits om ni tar risken att behålla badrummet i nuvarande utförande? Talar vi om 10% eller 90% rabatt på arbetet?

För en ekonomisk kompensation i häradet av 90% hade jag, om det är en villa, övervägt att behålla i befintligt skick och acceptera ekonomisk kompensation, hellre än att genomlida ännu en renovering. Var sedan uppmärksamma på brunnen och andra kritiska punkter. Detta förstås under förutsättning att ni planerar att bo kvar - är ju inte så attraktivt med fuskbadrum vid försäljning.

Självklart viktigt att våtrum utförs enligt regler men om firman inte varit kompetent att göra detta första gången skulle jag känna mig lite tveksam om de gör korrekt andra gången.

Lycka till!
/Caroline
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Hade värmerören varit längre från duschen så hade jag spontant tyckt att det var ok. Nu är den rätt nära, jag skulle inte vilja ha det så. Värmen är dessutom ok att skarva dolt.
Finns tillräcklig isolering i yttervägg för att hindra frysning av vattenledningar?
 
Kanske okänsligt att kommentera utseendet på golvet men ska plattorna vara lagda sådär? Ska det inte vara någon mönsterpassning, jag tycker det ser planlöst ut...
 
Spyr faktiskt på alla som ursäktar dessa slarviga hantverkare med att "det funkar ändå".

De ska göra jobbet korrekt - PUNKT. Har de gjort dessa seriösa fel som anmärka på besiktning så ska jobbet göras om, och det 100% korrekt. Blir så jävla förbannad ärligt talat på hur alla dessa slarviga, jäktande hantverkare skor sig på Svenssons som inte orkar bråka. Trots att badrummen kostar 100-300k. Hur jäkla sjukt får det bli?

Ja, vissa lösningar kanske "funkar". Men det är inte ens poängen. Det finns tydliga regler och de ska FÖLJAS. Man ska dessutom utöver detta sätta kakel snyggt, sätta rör snyggt Mm. Det är även en stor estetisk faktor i badrumsbyggande.

Nej, sluta ursäkta slarviga hantverkare så kanske vi en vacker dag lyckas rensa upp denna totalt genomruttna bransch.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gullan J och 4 till
  • Laddar…
C Cijsie skrev:
Försäkringsbolaget säger att de följer Säker vattens regler och att ett fel runt denna genomföring inte skulle täckas av dem. Däremot har vi 10 års reklamationsrätt mot företaget som utförde det om problem skulle uppstå.
Vill ni verkligen stå där och behöva bråka med dessa skojare ang. reklamation när ni står där med vattenskador som försäkringen inte täcker? Bygg om och kräv en opartisk besiktning av ombygget!
 
  • Gilla
GHP
  • Laddar…
S Sezzi skrev:
Spyr faktiskt på alla som ursäktar dessa slarviga hantverkare med att "det funkar ändå".

De ska göra jobbet korrekt - PUNKT. Har de gjort dessa seriösa fel som anmärka på besiktning så ska jobbet göras om, och det 100% korrekt. Blir så jävla förbannad ärligt talat på hur alla dessa slarviga, jäktande hantverkare skor sig på Svenssons som inte orkar bråka. Trots att badrummen kostar 100-300k. Hur jäkla sjukt får det bli?

Ja, vissa lösningar kanske "funkar". Men det är inte ens poängen. Det finns tydliga regler och de ska FÖLJAS. Man ska dessutom utöver detta sätta kakel snyggt, sätta rör snyggt Mm. Det är även en stor estetisk faktor i badrumsbyggande.

Nej, sluta ursäkta slarviga hantverkare så kanske vi en vacker dag lyckas rensa upp denna totalt genomruttna bransch.
Håller med.
Det finns många duktiga också, anser mig själv tillhöra den bättre kategorin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.