Hej,

Jag har ett helt vanligt 70-tals hus med tegel och träpanel. Panelen börjar en meter ovan mark och går till tak. Resten är tegel.

Jag har funderat att flytta ut fönster för att på så sätt vinna en infälld fönsterbräda, istället för som idag en utanpåliggande.

Dock funderar jag lite på isoleringseffekterna. Fönstret är idag innanför tegel och luftspalt. Om jag flyttar ut fönstret till tegel då kommer luftspalten att slutas till.

Någon som har råkat ut för detta och har en lösning?

Skulle en bild hjälpa?
 
Tänk först på vad detta kommer att göra för husets exteriör - det är mycket möjligt att förändringen ger en förfulning som du inte tänkt på. Kolla med någon arkitekt. Det finns tex flera tidningar som har rådgivningsspalter där proffs tas in - frågan kan vara intressant inte bara för dig.
 
Flytta ut gammla fönster fasadliv är säkert ok.
Om man skall köpa nytt glöm inte att få med godkännande i garantin. Det är inte alla tillverkare som godkänner detta. Fick följande svar av en tillverkare
".......Våra fönster får inte monteras direkt ute i fasadliv och måste sitta helt lodrätt utan någon lutning...."
??? 8)
 
Hej igen,

Tack för synpunkter.

Men finns det några andra aspekter t ex luftspalt och isolering? Om jag flyttar ut fönstret, då är det enda som isolerar en fönsterbräda mellan luftspalt och inomhus.

::)

Jörgen
 
Om jag fattat rätt skall du bara skjuta fönstren utår i samma "vägghål" Då blir det ju ingen skillnad på avstånd mellan karm och vägg. Med andra ord samma volym med drevisolering. Eller?
 
Kan du göra en skiss as väggen, med fönster i snitt, före och efter och posta?
 
Jag tror inte det blir någon större skillnad ur isoleringssynpunkt, bara du tar med dig eventuell ångspärr "runt hörnet". Däremot tar fönsterbågarna betydligt mera stryk av väder&vind i utflyttat läge.
 
Vi flyttade ut på ett trähus som tilläggsisolerats. Största skillnaden för oss var att vi kunna isolera bättre kring fönsret och får nu in lite mindre buller. Mest märkbart i vardagen är att ljuset kommer in i rummet på tt mjukare sätt, och att rummet ser lite större ut. Dessutom snyggare från utsidan, eftersom det är så vårt hus borde se ut, med tanke på hustypen.

/P
 
Håller fullständigt med förra talaren, huset blev mycket trevligare både interiör och exteriör-mässigt.

//Anders
 
Hej igen,

Nu har jag äntligen fått tummen loss och gjort en liten skiss:

fönster.jpg

Till vänster som det ser ut idag, dvs, Tegel (gul) med plåt (röd) och sedan luftspalt. Asfaboard och isolering med fönster i hålet.

Min fråga är: om jag väljer att flytta ut fönster (enligt höger bild), då kommer ju luftspalten "inne" i huset. Det enda som isolerar är fönsterbrädan. Eller?

Med fönstret kommer jag även att flytta ut väggen (bröstet?) som idag ligger i linje med fönstret. Hur gör jag med luftspalten då? Vill ju inte täta den.

Tacksam för idéer.

Jörgen
 
så här borde det gå att bygga.

täta luftspalten & borra ny luftning på några ställen i fogen mellan tegelstanarna.
fo1.jpg
 
om du ändå ska flytta fönster för att få stor fönsterbräda så kan man ju göra som farsan gjorde, du behöver ju inte sätta dit större fönster, men det är snygt med en stor fönsterbräda.

pelarna sitter där väggen gick förut, dom behövs för bäringen.


IMG_0003-liten.jpg
IMG_0004-liten.jpg
 
Vet inte hur långt ut dina fönster skulle hamna men det finns ju större risk för kondens om du flyttar ut fönstrena.
 
" större risk för kondens om du flyttar ut fönstrena."

Sant. Men vi har över 20cm smygar och golvvärme och inte har vi kondens... Misstänker att de som har problem med kondens inte har koll på luftfuktigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.