Har köpt sista tomten i ett nybyggt villaområde och huset börjar byggas om ett par veckor. Nu har grannar "erkänt" för oss att de slängt alla stenar som de rensat från sin tomt, på vår tomt! Det blir ett "jäkla" jobb att få bort alla stenar. En grovplanerad tomt ingår.

Kan vi kräva att husleverantören rensar stenar pga övriga nybyggare använt vår tomt som soptipp?

Janita
 
Vad har husleverantören med dessa stenar att göra? ???
Det är ju de som dumpat stenarna där som skall städa upp efter sig....
 
Tomten ska väl vara i det skick ni köpt den, är där betydligt mer sten och svårplanerat (av en eller annan anledning) än övriga tomter så borde väl tomten vart billigare, har det däremot hamnat sten på tomten efter köpet så ska väl grannarna ställas till svars :-/

Är det en tomt som köpts av en husleverantör så borde väl stenproblemet vart uppenbart och vart uppe till diskussion redan vid köpet ?
 
Som nykomling och nybyggare kanske det inte var uppenbart med stenproblem för oss, vid tomtköpet. När vi sedan fick veta att grannarna dumpat sina stenar där, kändes det inte så kul. Det har säkert somliga förståelse för.

Man lär sig på vägen och kanske inte ska "peta" i allt.... : :-X :-[
 
Är det flera lastbilslass med sten eller är det sådant som de kört dit med skottkärran?

Några skottkärror gör varken till eller från när ni ändå skall börja köra bort ytavtäckning och sådant, men är det flera lastbilslass så är det till att börja med olagligt det som grannarna gjort och bör väl diskuteras med dessa.
 
Det är mycket sten men troligtvis inga lastbilslass. Några vänder med skottkärrorna har det nog varit.
 
Jaa...jag vet inte om det är värt att bråka om det med grannarna....jag skulle nog inte brytt mig utan tagit bort det samtidigt med avtäckningen....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.