Jag har ett pågående utbygge, tillbyggt på ett timmerhus, som nu ska kläs in. Jag funderar lite över själva konstruktionen, främst vad gäller vindduk.

Min plan är att använda en vindduk (den här) under spikläkt och panel. Valet föll på den duken för att jag har satt den när jag bytt panelen på befintligt timmerhus. Utbygget blir inte timmerstomme utan jag har hade tänkt mig konstruktionen utifrån och in som nedan:
lockläkt
panel
spikläkt
vindduk
Väggreglar&isolering
..men vad kommer sedan?

Jag har inte bestämt ytskikt än, troligen en träpanel eller tapet

i steg ett, ska man använda någon duk på insidan och spelar skivvalet någon roll där?
 
Personligen skulle jag sätta en fuktspärr och gips. På insidan, men jag vet att det finns de som kommer att ha andra åsikter.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag har använt Bison Vindskydd och tycker den är ok, se till att luftspalten mellan duk och panel är tillräcklig, spikläktens dimension avgör det, personligen vill jag ha 45x45 där. På insidan har du vanligtvis fuktspärr, Åldersbeständig plast, exempelvis denna https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/åldersbeständig-byggfolie-p21022

Men bara om huset står uppvärmt året om, med minst tio grader inomhustemp, om inte, skadar fuktspärren mer än den hjälper Gips/tapet eller panel/målad, spelar ingen roll, det är en smaksak tänker jag. Personligen tycker jag om att använda vanlig spånt, finsågad gran, ex 22x145 som jag vitmålar. Det ger stabilitet och blir vackert i mitt tycke.
 
Hur gör du anslutningen mot befintligt hus och hur blir det tätt där om man plastar? Vilken typ av isolering?
Ska också bygga ut timmerhus nästa år och är lite fundersam..
 
Du behöver definitivt inte ha 10grader kontinuerligt bara för att du har fuktspärr. Men det är en fördel om det alltid är varmare inne än ute.
 
Jag skulle följa byggsystemet och rekommendationen vid val av duk.
Dvs, har du tänkt dig mineralull så är väl en ångspärr rimlig. Har du tänkt att kallställa huset under längre perioder så skall du nog ej ha mer än 20cm isolering eller välja ett alternativt systen för isolering.

Det där med just 20cm är lite hörsagen (har dock själv problemfritt kallställt hus under många år med 15cm mineralull utan problem), ngn kanske har en bättre vetenskaplig grund för detta.
 
Tack för svar.
Jag kommer inte använda plast. Jag tänker dock någon form av duk som ångbroms?

Det är en blivande sommarstuga som med största sannolikhet kommer stå ouppvärmd under delar av året ( kommer dock bli året runt boende minst de första två-tre åren efter utbygget är klart)

Väggkonstruktionen är idag 145 vilket också blir isoleringens tjocklek.

Typen av isolering är tänkt att bli mineralull av något slag.

Anslutning mot timmerhuset har jag inte beslutat än men plast blir det som sagt inte.
 
Ska du inte ha någon fuktspärr är det nog lämpligt med en hygroskopisk isolering. Jag skulle som sagt kört med fuktspärr oavsett.
 
Du väljer då en icke hygroskopisk isolering men med ett hygroskopisk skikt. Bättre borde det vara att välja system om du nu vill göra det ordentligt.
Dvs antingen hygroskopiskt eller tätt.
Hygroskopisk är i dagsläget svindyrt, om vi talar om högkvalitativa skivmaterial, men det finns knappast ngn gratis lunch genom att bara välja en vinduk. Dessa är dessutom anpassade för respektive syatem och har olika genomsläpp baserat på vilken isolering du har.
 
Hygroskopiskt skikt? Hur får du ihop det?
 
D Daniel 109 skrev:
Hygroskopiskt skikt? Hur får du ihop det?
Inte missar du mkt.
Passar diffusionsöppen duk herrn bättre?
 
Ja, om det är det du menar. Den är i allmänhet inte hygroskopisk.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, om det är det du menar. Den är i allmänhet inte hygroskopisk.
Nej, den tar inte upp/buffrar fukt utan släpper igenom den.
Fast... Om du nu skall starta en sub-diakuasion kring ordval i denn ngt sömniga tråden...
Den borde vara det i de fall den iaf är av papp, tex isolinas, och de har väl inte en helt obetydande del av marknaden för diffusionsöppen isolering. Eller menar du att deras tre-skikts papp ej tar upp fukt?
Vad baserar du det på?
 
Jo en klassisk papp kan ta upp en del fukt. Men det är så liten massa att det saknar praktisk betydelse.
 
är inte riktigt med på vad ni menar, inte ens säker på om ni är överens eller inte

Vad innebär hygroskopisk isolering? Är en fuktspärr alltid en plast?

Ge gärna ett förslag på hur ni hade gjort med lite mer specade produkter. Nu förstår jag mest hur ni inte tycker man ska göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.