Hejsan,

Har ni lite tips o ge mig om placering av innerdel för en luftvärmpump.
(Ska hjälpa en bekant)
Ett mindre hus (80 kvm?) där det är stor öppning mellan vardagsrum och sovrum, även öppning mellan sovrum och kök.

Har två förslag själv, röda markeringarna, sovrum eller vardagsrum.
Pumpen blir en enklare Jula-pump, men som flera menar på ändå är hyfsat tyst.
Om man placerar innedelen i sovrum så kan man ju ställa ner fläkten när man ska sova tänker jag.
Gott på sommaren med om man vill köra AC och få lite svalt i sovrummet.

Med placering i sovrum kanske den lyckas trycka ut lite värme ända mot Toa/Duschrum längst bort med, svårt att få med värmen dit om man placerar den i vardagsrummet?

Ritning av mindre hus med två markerade förslag för placering av luftvärmepump i sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Plats 1 verkar smartast
 
T tomson skrev:
som flera menar på ändå är hyfsat tyst.
Om man placerar innedelen i sovrum så kan man ju ställa ner fläkten när man ska sova tänker jag.
Hyfsat tyst för vissa kan upplevas som ett mindre jetplan av andra. Ni vet väl själva hur pass känsliga ni är för ljud men personligen skulle jag ha väldigt svårt att sova med en "fläkt" i sovrummet. Sen vill man ju ofta ha lite svalare i sovrummet och då känns det lite fel att ha en "central värmekälla" där. Köper dock poängen med AC på sommaren.
 
Vi köpte en s.k. kvalitetspump (Mitsubishi FH35) och den är allt annat än tyst. Knäpper och har sig i plasten i innerdelen vid temperaturväxlingar. Fick byta ut pumpen en gång men har fortsatta problem. Nu har vi säkert fått ett måndagsex men jag hade aldrig satt den i sovrummet, även om ni han leva med fläktljudet kommer ni att störa er på avfrostningarna (lite pys och gurgel ljud) som kommer cirka en gång i timmen.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Tackar för svar,

Håller med Åsa om att 1 i sovrummet känns smartast som placering.
Men ljudet är kanske för stor risk, för det ändå. Helst när den ska avfrosta som SSSS påpekar ja, hade nästan förträngt det, det är klart jobbigt när ljudet varierar istället för ett konstant sus/surrande.

Optimalt kanske hade varit att placera den vid 1, och skiftar användning av rummen så vardagsrummet får bli sovrummet o vice versa. Om det nu kan vara intressant...

/tomson
 
Om det finns plats skulle jag sätta den i hallen ovanför dörröppningen mot tvättstuga/badrum, i annat fall i köket på väggen mot hallen.

Som du själv säger sprider den dåligt till resten av huset i vardagsrummet, där kan man dessutom värma med brasan, som ju i allmänhet lämnar resten av huset utkylt.

Och i sovrummet ger den trist ljudnivå. Visst, det är bara ett sovrum, men att vakna med huset kallt för att man vill ha tyst i sovrummet är ju inte kul.

Allra bäst vore att bygga om huset, så att sovrummet inte är genomgångsrum, men det blir ju lite dyrare :geek:

Isåfall skulle hall+tvätt/bad bli sovrum och nytt badrum/tvättstuga där sovrummet är. Nuvarande vägg mellan sovrum och badrum tas bort, så att vardagsrummet blir större. Entré direkt i hörnet kök/vardagsrum.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om det finns plats skulle jag sätta den i hallen ovanför dörröppningen mot tvättstuga/badrum, i annat fall i köket på väggen mot hallen.

Som du själv säger sprider den dåligt till resten av huset i vardagsrummet, där kan man dessutom värma med brasan, som ju i allmänhet lämnar resten av huset utkylt.

Och i sovrummet ger den trist ljudnivå. Visst, det är bara ett sovrum, men att vakna med huset kallt för att man vill ha tyst i sovrummet är ju inte kul.

Allra bäst vore att bygga om huset, så att sovrummet inte är genomgångsrum, men det blir ju lite dyrare :geek:

Isåfall skulle hall+tvätt/bad bli sovrum och nytt badrum/tvättstuga där sovrummet är. Nuvarande vägg mellan sovrum och badrum tas bort, så att vardagsrummet blir större. Entré direkt i hörnet kök/vardagsrum.

Ja montera den i den änden är oxå ett alternativ, fast dra om VVS är trist, tror pumpen sitter i det utrymmet med :sweat:
Hade det varit till mig hade jag nog använt vardagsrum som sovrum istället och satt den vid 1, då borde det kunnat bli rätt bra tror jag, får ta det med husägarn där :)
 
Beror ju på hur fönstren sitter. Sovrummet ligger mot norr, så det kan blir lite mörkt och trist att byta plats på dem rätt upp och ner.
 
Som 1, fast i vardagsrummet, på andra sidan den skiljande väggen alltså.

Jag har själv marknadens tystaste innerdel, men jag skulle inte vilja ha den i sovrummet.
 
Många bra synpunkter och ide'er, tackar.
Att placera den i sovrum ska man nog akta sig för ändå, tar med mig det.
Dröjer nån nån vecka till installation tror jag, så får se.

Tack för tipsen o synpunkterna här så länge ;):ok:
 
Kom ihåg att stänga av kylfunktionen i VMP när det eldas i vedkaminen, annars är risken att VMP försöker kyla till ställt börvärde vid vedeldning.

Håller med övriga om att man bör undvika placering i sovrummet.
 
G Goodiie skrev:
Kom ihåg att stänga av kylfunktionen i VMP när det eldas i vedkaminen, annars är risken att VMP försöker kyla till ställt börvärde vid vedeldning.

Håller med övriga om att man bör undvika placering i sovrummet.
Jo det är sant, inget Autoläge, får köras i Heat på vintern, så den inte jobbar åt bägge hållen.
 
  • Gilla
Goodiie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.