Den enda plats du behöver är till fördelaren som du sätter under trappen. Nu mer finns det LV-pumpar som inte behöver någon inomhusdel eftersom allt sker i utomhusdelen. Alltså ingen värmebärare utan systemets vatten roterar ut till LV-pumpen i vanliga isolerade rör.
 
L
B Beemaster skrev:
Den enda plats du behöver är till fördelaren som du sätter under trappen. Nu mer finns det LV-pumpar som inte behöver någon inomhusdel eftersom allt sker i utomhusdelen. Alltså ingen värmebärare utan systemets vatten roterar ut till LV-pumpen i vanliga isolerade rör.
Under förutsättning att VP klara sig med underflöde ( minsta som kan vara ) annars storknar VP
den kan inte göra sig av med värmen om flödet är för litet , en inte alltför liten ekvation att beräkna
 
tensiden tensiden skrev:
Vill minnas jag har en Bosch 2-28 vilket innebär modesta 3,2J slagkraft, men det räckte gott för min oarmerade platta. Det var bara att gå med den och knacka i kanten på plattan och knäcka loss bitar löpande. Hade plattan varit tjockare hade jag nog hyrt en maskin. Men på en dag har du knäckt upp allt, med marginal.
Det kan man inte räkna med. Jag har en sådan liten borrhammare makita för att göra hål i betongvägg med. För det ändamålet är den utmärkt. För att bila isär plattan hade jag med samma framgång kunnat använda mina tänder. Hilti 1000avr var lika värdelöst. Först när man kom upp i 18-20J gick det bra. Då är min platta ca 20cm gjuten med sten, ingen armering.
 
  • Gilla
Badpojken89
  • Laddar…
Hoppas du ursäktar om jag lånar tråden Dallastower men det här var väldigt intressant. Jag har ett liknande hus, på ritningarna står det AB Standardhus, men det är väl samma företag fast namnet de bytte till senare? Huset är iaf byggt 1958. Som man ser på sektionsritningen verkar det vara samma lösning här, med skillnaden att jag har båda planen ovan mark, alltså ingen källare. Det verkar dock vara byggt på samma sätt. Hela nedervåningen är byggd i betonghålsten eller liknande.
Jag har i veckan gått i tankarna att gräva ut delar av nedervåningen för att få till bättre bostadsutrymme på bottenplanet. Hade bland annat tänkt flytta ner köket och göra ett nytt badrum. Lider inte direkt av låg takhöjd som det är nu då det håller 230, däremot skulle även jag behöva få plats med ordentligt med isolering då jag tänkt lägga in vattenburen golvvärme. Frågor:
1. Borde jag kunna gräva djupare utan risk i och med att jag inte har nåt tryck från mark på utsidan på samma sätt?
2. Hjärtväggen verkar dock inte vara gjuten på samma djup som ytterväggarna, bör man vara extra försiktig invid den då?
3. Som synes på bilden där jag rutat in ytan som ska grävas ut har jag även markerat ut några väggar jag skulle vilja slå ner. Den enda jag kan se som ett problem är hjärtväggen i mitten, men det borde väl gå att ersätta med en limträbalk eller dylikt? De andra väggarna går dels parallellt med golvbjälkarna och är dessutom i lättbetong så de kan knappast bära någon last.
4. I övrigt borde väl förfarandet vara samma här, att betongplattan inte är bärande?

Hade tänkt mig att köket ska ligga på ytan där hjärtväggen ska rivas och rummet i motsvarande ände av huset ska bli badrum. Befintligt kök på ovanvåning blir sovrum.
Fortsätt gärna lägga upp bilder på ditt projekt. Är otroligt intressant då jag själv står för nästan exakt samma jobb på ett nästan likadant hus :). Det är guld värt.

/Rikard
 
  • Sektionsritning av bottenplan för hus byggt 1958 med markerade ombyggnadsförslag, inklusive väggrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad sektionsritning av ett husvisande en planlösning utan källare och markeringar för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av äldre hus med markerade ytor för utgrävning och planerade väggförändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett hus med markerade områden för renovering, inklusive planlösning och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal sektionsritning av hus visar planlösning och mått, inrutad yta för ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går framåt så sakteliga här :) Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på isodrän och cellplast som skulle ligga på plats nu. Tyvärr upptäckte jag att jag har köpt fel isodränskivor :( Tänkte mig inte för och köpte de enda skivorna som fanns hemma i lokala bygghandeln, och det råkade förstås vara 60kpa skivor. När vi hade lagt hela lagret med isodrän och lade på första cellplasten så märkte vi att den gungade betänkligt på sina ställen. Tog bort cellplasten och rullade undan filterduken som ligger ovanpå isodränen, och några skivor var i princip krossade och hade tappat bärigheten. Så nu blir det till att ta bort all isodrän igen, köpa nya skivor (typ 95kpa) och lägga på. Skam den som ger sig :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
K
Även 95 kpa smulas lätt, mitt tips är att lägga ut OSB eller livärdigt över isodränen att gå på när man håller på att lägga ut cellplasten.

Lägga filterduk mellan isodrän och cellplast var något nytt, har nog inte sett någon här göra det.
Däremot om man skall gjuta direkt på isodrän så bör man ha duken för att inte få in betong i håligheterna.

Du bor ju i Stockholm, åk till Markvaruhuset, finns i Länna och Arninge. Dom har 95kpa på hyllan.
 
Hmm, nä det kanske inte behövs egentligen. Men jag hittade ingen rulle med 30kvm filterduk, så jag har väldigt mycket mer än jag behöver. Skadar väl inte att lägga lite extra tänker jag?
Åh, tack, Markvaruhuset hade jag missat. Jag har varit och handlat allt material på Beijer Bygg och Bauhaus i Länna :)
 
D Dallastower skrev:
Suez säger 916 ink moms. Vet inte om det är jättebilligt heller? :)
Billigaste jag har hittat är SRV, iaf om man ska ha två säckar eller mer.
[länk]

Det trevliga med t.ex. BigBag är ju att man inte behöver beställa säckar utan kan åka och köpa vid närmaste byggvaruhus.
Suez blir billigare om du väljer fler säckar och rätt materialtyp. Jag betalade precis 430kr säcken för fastpris storsäck inkl. hemleverans av säckarna med bud.
 
Jo, finns ganska många som är billigare om man köpa flera säckar. Alla verkar dock ha samma "problem", man måste beställa säckar i förväg. Knepigt om man inte vet hur många man behöver
 
J
D Dallastower skrev:
Det går framåt så sakteliga här :) Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på isodrän och cellplast som skulle ligga på plats nu. Tyvärr upptäckte jag att jag har köpt fel isodränskivor :( Tänkte mig inte för och köpte de enda skivorna som fanns hemma i lokala bygghandeln, och det råkade förstås vara 60kpa skivor. När vi hade lagt hela lagret med isodrän och lade på första cellplasten så märkte vi att den gungade betänkligt på sina ställen. Tog bort cellplasten och rullade undan filterduken som ligger ovanpå isodränen, och några skivor var i princip krossade och hade tappat bärigheten. Så nu blir det till att ta bort all isodrän igen, köpa nya skivor (typ 95kpa) och lägga på. Skam den som ger sig :)
Vi saknar bilder!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Oj vad jag har slarvat. Här kommer ett gäng! Förhoppningsvis gjutning imorgon
 
  • Förberedelse för gjutning med rivet golv, verktyg och byggmaterial i rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedelse för gjutning med makadam på golvet och person som arbetar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förarbetsyta med utlagda armeringsmattor klara för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med blottad golvyta och verktyg i väntan på gjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förberedd golvyta med installerad golvvärme före gjutning i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
Stiligt! Sitter i ångest vad man själv ska göra, om det är görbart etc. Räknade precis ut att det är 40kvm / ca 14kbm ner till underkant sula hos mig i den del av källaren jag skulle vilja göra om. Motsvarar väl ca 21 ton.

Kul att se att 13kvm/3kbm(?) verkar vara väldigt överkomligt. Hur lång tid tog det i arbetstimmar ca? Har du undersökt möjligheten att få in arbetare bara till grävmomentet? Känns inte som att normala byggföretag tar sig an grävuppdraget endast utan vill väl bygga upp också..
 
  • Gilla
steelbranch
  • Laddar…
Vi har allt som allt grävt ut lite drygt 7 kbm. Svårt att säga antal timmar, vi har varit två som har kört lördag och söndag några veckor för att gräva. Man ska inte lura sig själv, det är riktigt slitigt och jobbigt. Har inte kollat med någon firma faktiskt.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Fulkemisten
J Jotsat skrev:
Kul att se att 13kvm/3kbm(?) verkar vara väldigt överkomligt. Hur lång tid tog det i arbetstimmar ca?
Jag skulle av erfarenhet säga att bara grävjobbet tar 1-3 h/kbm beroende på omständigheter. Vad är det för massor? Sand, lera eller stora sprängstenar? Hur får man ut massorna? Upp för trappen i hinkar eller ut genom garageporen i hyrd motorskottkärra? Vart ska massorna? 40 meter bort och från skottkärra till storsäck eller till en container alldeles utanför som bara är att rulla in i?
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Bra poäng. En stor del av mitt jobb med grävningen var att köra skottkärran runt huset och tömma i storsäckar som stod på andra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.