Hej!
Vi har precis målat alla sovrummet och det luktar fortfarande väldigt mycket. Efter en vecka.
Hur länge luktar färgen? Jag tror och hoppas att det är vattenbaserad färg som målarn använt.
Är det farligt att sova i rum som luktar? Vi hsr två barn och vill ju inte att dem skall sova i rum som luktar.
 
Låter konstigt att det luktar efter en veckas tid, brukar lukta under tiden färgen inte torkat, efter det ingenting. Chansen att målaren målat med något annat än vattenbaserat är väldigt liten. Skulle frågat målaren.
 
Som artikeln i #2 tar upp:
De vattenbaserade färgerna är långt ifrån harmlösa om nån nu trodde det.
 
Knappast någon fara, målarna i dag lever ett helt liv i färglukten utan att ta någon större skada
 
Nu handlar ju den forskningen om hudkontakt och långvarig kontakt med ångorna och inte torkningen efter en målning!

Sluta skrämma människor i onödan!

Dock bör du kontakta målaren och fråga vad det är för färg och varför det fortfarande luktar. Normalt torkar vanliga vattenbaserade väggfärger på någon timme och luktar inte längre efter det.
 
Ni är väldigt optimistiska om hur kort tid färgen luktar. Visst luktar det några veckor även av vattenbaserad färg, även om lukten inte är kraftig. Eventuell farlighet vet jag inte så mycket om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Sluta skrämma människor i onödan!
Jag skräms inte.
Elmont skrev att målare lever ett helt liv i lukten utan att ta någon större skada.
Ett felaktigt påstående som jag tillät mig lyfta fram en annan välgrundad uppfattning om.
 
  • Gilla
Leifur och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När jag läste någon färgtillverkares informationsblad om miljöpåverkan och liknande i våras så stod det nog något om att deras utfästelse om värden under gränsvärdena gällde efter två veckor med god ventilation. Så @jenny_e det kan vara bra att kolla med målaren exakt vilken färg det var och sen leta reda på den färgen på färgtillverkarens webbplats.
 
Lukten avtar med tiden, efter en par veckor känner man den inte mera. Ångorna från färgen är väl knappast hälsosamma och när det är riktigt nymålat kan man få huvudvärk om man vistas för länge där. Efter en vecka är det nog inget att oroa sig för längre.
 
M MagHam skrev:
Jag skräms inte.
Elmont skrev att målare lever ett helt liv i lukten utan att ta någon större skada.
Ett felaktigt påstående som jag tillät mig lyfta fram en annan välgrundad uppfattning om.
Förvisso bra information men knappast i en tråd där TS funderar över hur lukten/färgen påverkar henne och hennes barn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.