Jag läste en gamal insändare här ang terassvärmare till färgborttagning, och tyckte att det lät lite knepigt, hur skulle det kunna funka- :-/ enligt Frico som tillverkar Terassvärmare och Speedheater System som tillverkar färgborttagaren Speedheater så är det inte samma våglängd på strålningen och det är inte värmen som smälter färgen utan strålningen som lösgör färgen, genom att få färgmaterialet att reagera och lyfta sig från underlaget.

Jag passade samtidigt på att fråga varför man inte ska använda varmluftspistol (VLP) den är ju också billigare. De svar jag fick var ett uppvaknande för mig eftersom jag inte hade en aning om att de flesta bränder som uppstått vi färgborttagning har varit med VLP och det är inte ytan som fattar eld utan den heta luften trycks in i sprickor i fasaden och får isolering & dyl att börja pyra och lagom till natten kommer börjar det att ta sig & vips så är tragedin ett faktum. :surprised: VLP smälter ner färgen med hög värme och lösgör inte balla färglager samtidigt utan man får gå tillbaka och göra en gång till.

Jag fick också lära mig att Speedheater torkar ut fukt och dödar många sorter av mögel och svamp. Hummm vi närmare eftertanke skulle man nog investera i en sådan om man är villa ägare med lite gör det själv intresse, 4 fasader, 18 fönster och fuktskador i garaget 4000-6000:- det tjänar man snabbt in ::) [smiley=thumbsup.gif]
 
Hur mycket får du i provision för detta då?
 
jag fick köpa maskinen för ordinarie pris så någon provis får jag inte men jag anser att det handlar om att jobba med säkra bra produkter, och ska man se till allt tidskrävande jobb dessa personer har eller kommer att göra för att tillverka något som redan finns så investerar dessa personer mer pengar än vad maskinen kostar!! så varsegod och mixtra och testa er fram, jag gör mitt hus rent istället. så kan de stå där med sina fönster. ;D
 
Sussikan skrev:
VLP smälter ner färgen med hög värme och lösgör inte balla färglager samtidigt utan man får gå tillbaka och göra en gång till.
Det måste bero på att de balla färglagren är så coola att de motstår värmen från varmluftspistolen... ;D ;D ;D
 
Det var roligt att min lilla bokstavsmiss kunde roa dig. :)
Jag var bara lite seriös men det kanske inte hör hemma här, nivån är ibland ruggit låg. Vissa fall här kan man säga är fantastiskt neggativa. :p
 
Sussikan skrev:
/ enligt Frico som tillverkar Terassvärmare och Speedheater System som tillverkar färgborttagaren Speedheater så är det inte samma våglängd på strålningen och det är inte värmen som smälter färgen utan strålningen som lösgör färgen, genom att få färgmaterialet att reagera och lyfta sig från underlaget.
Ett litet försök att verka vetenskaplig, och därmed vederhäftig?

Citatet ovan är naturligtvis rent nonsens. Eftersom det är i stort sett omöjligt att skriva formler på ett begripligt sätt i forumet, föreslår jag att du googlar på "Wien´s displacement law" och "Sefan-Boltzmann law" Båda behandlar svartkroppstrålning.

Det där med att färgmaterialet reagerar och lyfter sig tänker jag inte ens kommentera. Det låter som om det var påhittat av "ett schweiziskt forskningsinstitut", vilket egentligen betyder någon marknadsavdelning som tror att "folket i stugorna" i alla fall inget begriper.

Om du vill kan du högljutt klaga och säga att klimatet på forumet inte passar dig. Fine! Jag kan i alla fall vara utan skitprat från marknadsförare.
 
Ja jag kan ju ha fel om det är så, men jag var i alla fall inte otrevlig i sak utan gav bara min syn på det hela Förlåt mig :'(. Vad det gäller kommentarer ang speedheaterns teknik måste jag nog be dig prata med deras expertis jag är ju bara en glad och nöjd kund som gjort mycket bra jobb på mitt hus, men om jag inte minns helt fel så är ägaren av företaget även uppfinnaren av maskinen - han borde väl veta kan man tycka. Marknadsförare i all ära men teknisk kunnighet hade han. Eftersom du inte tror på hela grejen så borde du vara rätt person eller hur!
 
Det kan tyckas att det var mycket reklam för produkten men jag tycker faktiskt att den är så bra och den har gjort mig en stor tjänst´, eftersom min fasad vare sig var rötskadad eller dålig men något ljushuvud hade använt två olika icka samarbetsvilliga färgsystem kan man säga, det gjorde att det blev mycket billigare att skrapa rent min fasad än att byta all panel som var alternativet. jag fick i vilket fall som helst använda lika mycket färg i båda alternativen, och vad det gäller storleken har den ingen betydelse, eftersom det blev färdigt att skrapa på en minut eller nått.
 
Jag kör med julas terassvärmare för 198 kr och den gör sitt jobb som den skall och dessutom snabbt. Speedheatern har bättre fästen men det är nog enda skillnaden. Känns som att köpa hälsokost för 6000 kr kg när du kan köpa samma sak i säck hos lantmännen för 3,50/kg. Marknadsföring kontra okritiska konsumenter.
 
Jag har använt biltemas terassvärmare på ett ett par fönster nu. Skyddar glasen med aluminiumfolie på masonitskivor och lägger sen helt sonika terassvärmaren på fönsterkarmen i ca 30-45 sekunder.
Det funkar perfekt...
 
Kan bara ytterligare slå ett slag för färgborttagning med IR-strålning! Fick tag på en terrasvärmare på julas outlett med tre rör om totalt 2000 W. Det följde även med en ställning. Lite moddning krävdes; stativet kapades och svetsades i ny vinkel och infästningen i plast, som smälte på första försöket, fick bytas mot en i stål. Orginalreglaget i form av ett snöre byttes mot ett vred. Skyddet mot tiltning fick också kopplas förbi.
Mha stativet provade jag fram lagom höjd över underlaget som ska värmas och knåpade ihop distanser av plåt och vinkeljärn. Tanken är att använda stativet på fönsterbågar som är för smala för att värmaren ska kunna stå stadigt och använda värmaren lös bara med distanserna på fasad eller större ytor. En instruktionsfilm från speedheater gav bra underlag till hur det är tänkt att fungera, tid och avstånd mm. Provade på en gammal dörr och det funkar över förväntan :)
Modifierad terrasvärmare på verkstadsbänk med ny vinkel och stålinfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IR-strålare på modifierat stativ används för färgborttagning på en gammal dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moddade komponenter för IR-färgborttagare: vred, stålstativ och strömsnöre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IR-värmare används för färgborttagning på gammal dörr, modifierad med metallfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IR-värmare monterad på modifierat stativ använt för färgborttagning på gammal dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mamre65 och 7 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.