Jag hade samma problem med "lågförbrukare", även dubbelisolerade sådana, speciellt i ett uttag när vi monterat JFB.
Visade sig att placeringen av N och skyddsledaren var skiftade i detta uttag (och varit det i minst 10 år)....

Just det faktum att även (dubbelisolerade) lågförbrukare som inte har någon jordförbindelse slår ut tycker jag tyder på att det finns en överledning mellan N och skyddsledare som inte borde vara där.

Men visst kan en JFB gå sönder och bli helvild, precis som Bo.Siltberg skriver. Men jag tror att du sannolikt har ett annat fel någonstans....
 
  • Gilla
perola68 och 3 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag kom just på en fråga till: Man får ju ofta rekommendationen att man ska "motionera" JFBn någon gång varannan månad eller hur det nu är. Jag har än så länge gjort det 1-2 ggr per år. Plus att elektrikern som var här för en månad sen också gjorde det en gång för att påminna mig om det. Men jag kom på att jag frågade aldrig vad som kan hända med JFB om man inte motionerar den?
Det som händer då är tvärtom - att den inte löser. Så motion är ett sätt att säkerställa att den är i god form för att tjäna när den behöver det. Provning 1-2 ggr per ska vara fullt tillräckligt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Jag hade samma problem med "lågförbrukare", även dubbelisolerade sådana, speciellt i ett uttag när vi monterat JFB.
Visade sig att placeringen av N och skyddsledaren var skiftade i detta uttag (och varit det i minst 10 år)....

Just det faktum att även (dubbelisolerade) lågförbrukare som inte har någon jordförbindelse slår ut tycker jag tyder på att det finns en överledning mellan N och skyddsledare som inte borde vara där.

Men visst kan en JFB gå sönder och bli helvild, precis som Bo.Siltberg skriver. Men jag tror att du sannolikt har ett annat fel någonstans....
Tack för infon Ingper,
jag kommer köra en genomgång av centralen framöver. I och med att jag ändå har grejerna hemma så får jag försöka leta rätt på det.
Detta känns som ett så jäkla onödigt fel. Man måste ju vara helknasig om man inte ens kan hålla koll på tre kablar när man drar el.

En annan sak som jag funderat på. Finns det ingen trådlös sändare, gärna flera sändare, så man kan koppla in den på jordkabeln i elcentralen och sen gå runt med mottagaren i huset och kolla så jordkabeln har anslutning mot den. Typ en billig Kina-pryl. Eller svensk pryl fungerar också. Men jag skulle behöva ett namn på en sån. Anledningen är att jag annars behöver släpa med mig en lång sladd från elcentralen. Känns mkt smidigare att bara få en grön lampa att lysa på sändaren jag håller i att mottagaren har fått en signal.
Tänker mig alltså en ersättare till multimeterns zummer. Fast trådlös med en mottagare och en sändare.
 
Jag tror inte det finns trådlösa sändare för det här ändamålet. Risken känns uppenbar att du får ett falsk positivt utslag om det blir överhörning mellan två trådar som bara nästan har kontakt.

Men du behöver inte släpa med dig en sladd hela vägen från elcentralen. Ta en lång jordad skarvsladd (eller kanske en FK kopplad till jordstiftet i en lös kontakt) som du sätter i ett eluttag en bit bort. Har du kontakt mellan jordskenan i elcentralen och jordblecket på skarvsladden så vet du att just det uttaget fungerar. Sen kan du springa runt med skarvsladden och mäta kontinuiteten där du kommer åt. Och när du har konstaterat att ett nytt jordat uttag har kontinuitet med jorden så kan du flytta skarvsladden till dit och fortsätta mäta.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Din felbeskrivning är typisk för en spretande kardel någon stans i huset som rör vid plåten i en dosa eller skitig o fuktig förlängningskabel utomhus t.ex.julbelysning .
Det är först som du kommer upp i ett antal Ampere oavsikt vilken Fas som det blir en felström på > 30 mA .
Normalt går all ström ” tillbaka ” genom JFB men i ditt fall går en liten del en omväg från Nollskenan via en nollan ut i anläggningen och når jord för att återvända till jordskenan/eller till mark och därmed till nätets jordtag.
Skillnaden mellan 6-10 mm2 genom JFB och 0,21 mm2 + kabelmotstånd i omvägen via en kardel är samma som skillnaden mellan 30 mA och den ström som löser ut JFB
Är det bara damm o fukt så kan det bli många ampere innan skillnaden är 30 mA
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Som nämnts tidigare i tråden, om det är gamla dosor i plåt och pansar-rör så var dessa isolerade invändigt med tunn tjärpapp, det är rätt vanligt att den försvinner i dosorna när någon meckar där med vass och bar plåt i direkt kontakt med ledningshöljet, är dessutom ledningen gammal o spröd kan en nolla få kontakt med plåten.
I gamla fastigheter hade alla rör och dosor kontakt med varandra och ofta jordade eller ingjutna i mycket betong.
Dra och inspektera ledarna i den dosa du mekade i. Eller tråda om.
Lycka till. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Tack för infon Ingper,
jag kommer köra en genomgång av centralen framöver. I och med att jag ändå har grejerna hemma så får jag försöka leta rätt på det.
Detta känns som ett så jäkla onödigt fel. Man måste ju vara helknasig om man inte ens kan hålla koll på tre kablar när man drar el.

En annan sak som jag funderat på. Finns det ingen trådlös sändare, gärna flera sändare, så man kan koppla in den på jordkabeln i elcentralen och sen gå runt med mottagaren i huset och kolla så jordkabeln har anslutning mot den. Typ en billig Kina-pryl. Eller svensk pryl fungerar också. Men jag skulle behöva ett namn på en sån. Anledningen är att jag annars behöver släpa med mig en lång sladd från elcentralen. Känns mkt smidigare att bara få en grön lampa att lysa på sändaren jag håller i att mottagaren har fått en signal.
Tänker mig alltså en ersättare till multimeterns zummer. Fast trådlös med en mottagare och en sändare.
Du har säkert lite delar hemma redan så du kan fixa en sån funktion dock inte trådlös men det är inget problem snarare en fördel. Att kunna på ett vettigt sätt identifiera vilken som är vilken av typiskt tre ledare L N PE i en grupp är en bra början. Finns en del såna enkla testare att köpa men har du en liten trafo några motstånd, dioder och signallampor eller lysdioder gör du en själv enkelt och får det som man vill.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Skarvsladdstricket fungerar bara med JFB utlöst.

Protte
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det finns en utmärkt och pedagogisk film på Youtube om jord fel som löser JFB


Svanströms el o vvs.
Denna gången är det inte "chefen från fuskbyggarna" utan en riktig elektriker som "håller låda." :D
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Bittert att vara kunden som dels gjort en (olaglig?) installation, och dels missat att kabeln är avkörd :)
 
För lite återknytning till min "flytande nolla". Allt eftersom dagarna gick så kopplade jag på en grupp efter en annan. JFB:n slog inte ut. Och så förra helgen vågade jag mig på att även koppla tillbaka frysen innanför JFB:n (hade gjort en temporär koppling in på Fjärrvärmen som är utanför JFB:n.) och se på fan, allt fungerade igen. Så just nu är jag tillbaka på ruta noll... Alla grupper är på igen. Och så gömmer jag huvudet i sanden några år till tills barnen är så stora så att jag bara kan skratta dem i ansiktet när strömmen till datorerna/TV:n/Iphoneladdaren och annat de kan tänkas sitta och nörda med helt plötsligt inte fungerar längre när hela huset är strömlöst :)
 
Hej, har läst igenom "alla" trådar med jfp problem men hittar inte mitt fel.

Har bytt central i stugan och hittade först ett fel i en grupp som direkt fick jfb'n att lösa, så den har jag kopplat bort.

Det som händer nu är att allt lyser och det är kräm i uttagen, men så fort jag kopplar in något som belastar så löser jfb'n. Det är lite olika - typ ett element på låg effekt gick bra men när jag ökade effekten så gick jfb'n.

Vill veta lite hur/var man skall börja felsöka?

Finns en sak till som jag misstänker påverkar och det är en matning till en mindre friggebod. Dit skickas 3 faser o jord/skärm, så troligen är den jorden byglad till nolla i den undercentralen. Men kan det påverka hela systemet och få dessa konstiga beteenden?
 
Ja, om kabeln till friggeboden ligger efter JFB.
 
N NiBaBaD skrev:
Hej, har läst igenom "alla" trådar med jfp problem men hittar inte mitt fel.

Har bytt central i stugan och hittade först ett fel i en grupp som direkt fick jfb'n att lösa, så den har jag kopplat bort.

Det som händer nu är att allt lyser och det är kräm i uttagen, men så fort jag kopplar in något som belastar så löser jfb'n. Det är lite olika - typ ett element på låg effekt gick bra men när jag ökade effekten så gick jfb'n.

Vill veta lite hur/var man skall börja felsöka?

Finns en sak till som jag misstänker påverkar och det är en matning till en mindre friggebod. Dit skickas 3 faser o jord/skärm, så troligen är den jorden byglad till nolla i den undercentralen. Men kan det påverka hela systemet och få dessa konstiga beteenden?
Har du verkligen läst alla trådar? Låter som att du har viss överledning mellan neutral och jord, vilket avhandlas i flera trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.