Hej!

Vi har en sluttningstomt med stenig mark och har funderingar på att bygga källare under en del av huset för garage, bastu, tvättstuga mm ca 50 m2. Dräneringsförhållandena har bedömts av grävmaskinist som goda. Har letat på forumet, men få verkar bygga med källare.

Vilka är de optimala förhållandena för att bygga källare och vad bör man tänka på?

Vad är de ungefärliga kostnaderna per m2 av källaryta?

Mvh L
 
Tack för informationen Hammarn!

Vi är inte klara med ritningarna till huset ännu men källare verkar vara den bästa lösningen för oss då vi antagligen måste bygga enplans på grund av tomtens och omgivningens utseende. Även om det är dyrt att bygga källare sparar man ju in på boarea (förrådsutrymme, tvättstuga mm) och garage.

Mvh L
 
Vi byggde en källare (eller undervåning vill vi hellre kalla det). Den del som är under marknivå murades och den del som inte är under marken reglades och panelades för att få bort känslan av källare. Sedan ställde vi ett nyckelfärdigt hus ovanpå. Vips så fick vi 200 kvm hus.

Tyvärr har jag ingen kostnad att redovisa för detta då min farbror är snickare och gjorde hela undervåningen åt oss.
 
Vi bygger källare under hela huset, ca 125 m2. Vi hade ändå tänkt att spränga en del för att jämna till, vi kom fram till att merkostnaden för att bygga källare borde hamna på ca 100 000.
Det innefattar mer sprängning, mer schaktning, en del bortforsling samt källarväggar.

Jag har i och för sig inte räknat med kostnaden för ett extra bjälklag som en egen post utan det ingår i huspriset.

Det verkar faktiskt hålla men vi är inte färdiga ännu så vi får väl se vad det blev i slutänden.

Ska kanske tillägga att allt arbete med plattan och källarväggen sköter vi själva, vi har lite flyt då en släkting har byggt grunder i ca 30 års tid och just nu råkar han ha lite tid över för oss.

Sen är det ju så att man garanterat kommer att fylla källaren med en massa kul verksamhet som kommer att kosta kulor, men det är ju en helt annan historia ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.