Ventilation måste finnas i ett garage.
Kondens på enkelglas kommer från att det är varmare och fuktigare på insidan än utsidan. Även ett ouppvärmt utrymme är mestadels aningens varmare än ute. Fukt inne kommer från en blöt bil, och/eller att människor finns i byggnaden (andas och svettas => vattenånga), och/eller byggfukt t ex fr nygjuten betongplatta.

Ja, du kan kladda på massor av latex och hyfsat få undan vattnet fr fönsterbrädan, men det är inte att rekommendera. Det kommer att se bedrövligt fult ut, men framförallt kommer det att bli en mögelplats eftersom kondensvatten kommer att finnas där mest hela tiden, och latexfog är hopplöst att tvätta och hålla rent.

Temporärt kan du fixa "tvåglas" genom att tejpa fast byggplast på insidan av fönsterkarmen. Det måste förstås vara hermetiskt tät-tejpat så ingen luft/fukt kan smita in.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Ventilerna = ventilation gör att du får samma absoluta fuktighet inne som ute.Så när du kör in en blöt bil kondenserar det och torkar när fukten gått ner till samma nivå som ute. Oisolerat och fullt med luftläck= utomhusklimat hela tiden.

Isolerat och diffusionstätt= all fukt du inte tar hand om stannar kvar. MEN det betyder också att fukt utifrån inte kommer in! Detta är nyckeln till framgång om du vill slippa att saker i garaget rostar, dvs du vill hålla en lägre relativ fuktighet i garaget än vad du har ute. Det är nämligen väldigt ofta fuktigt ute i Sverige. Man tänker inte på det eftersom man i bostadshus alltid har 20 grader och ventilation, det håller luften torr (RH). Relativ fukt sjunker som en sten när man värmer upp luften.

Du kan välja om du vill värma+ventilera eller avfukta, eller en blandning av dessa två sätt. Ska du ha samma klimat (temperatur) som i huset är det bara att montera värmeanläggning och F eller FTX.

Jag kör en blandning:
På sommaren är ventilationen öppen, värmen av. Är det regnperiod (=varmare ute, du drar in mer fukt och mer ventilation hjälper ej) stänger jag ventilationen och avfuktaren startar vid 56% RH. Avfuktaren tycker det är jobbigt att avfukta hela kvarters fuktiga utomhusluft om ventilationen är öppen.

Höst/vår: Värme ca 15-17C, ventilation stängd, avfuktaren går automatiskt.

Vinter: Värme till 12C ,avfuktare automatiskt, ventilation alltid stängd. Det är billigare att köra avfuktaren (som även värmer lite) än att värma upp all luft man ventilerar ut.

"Men man måste ju ventilera massor och överallt annars möglar hela garaget?!"
Ja det måste man om det läcker in vatten i konstruktionen varje gång det regnar.

Om klimatskalet är OK och byggnaden tät/korrekt utförd med diffusionsspärren inåt innerväggen behöver byggnaden inte alls ventileras. Den avger ingen fukt efter att byggfukten försvunnit.

Däremot ska tillförd fukt bort. Människor som kanske jobbar i garaget behöver syre och och mänskliga avgaser samt ev. spraydimma och annat ska ut.
Är jag själv i garaget en kväll byts tillräckligt med luft ut när garageporten är öppen.
Ska man ha julbord med 20 pers behövs aktiv ventilation.

Vill man optimera kan man ha en frånluftsfläkt som bara arbetar när det är tillräckligt myckrt lägre absolut fukthalt ute än i garaget,och den är för hög i garaget. Det är bara då det är ekonomiskt att ventilera.All annan ventilation är "komfort" enl ovan.

Svaret på frågan är: Sluta köra in bilarna i garaget när det regnar, gör klart garaget/isoleringen inkl. ventilation och värme först. Ta sen garaget "i drift" även för blöta bilar om du vill.

Vill du ändå ha in blöta bilar innan du är klar måste du börja med ventilationen först. Men utan värme räcker inte en sketen ventil, det kommer ta ett tag att få ut fukten så det enda du åstadkommit är en bra rostkammare för bilen. ;)
 
  • Gilla
Henke1989 och 4 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Ventilerna = ventilation gör att du får samma absoluta fuktighet inne som ute.Så när du kör in en blöt bil kondenserar det och torkar när fukten gått ner till samma nivå som ute. Oisolerat och fullt med luftläck= utomhusklimat hela tiden.

Isolerat och diffusionstätt= all fukt du inte tar hand om stannar kvar. MEN det betyder också att fukt utifrån inte kommer in! Detta är nyckeln till framgång om du vill slippa att saker i garaget rostar, dvs du vill hålla en lägre relativ fuktighet i garaget än vad du har ute. Det är nämligen väldigt ofta fuktigt ute i Sverige. Man tänker inte på det eftersom man i bostadshus alltid har 20 grader och ventilation, det håller luften torr (RH). Relativ fukt sjunker som en sten när man värmer upp luften.

Du kan välja om du vill värma+ventilera eller avfukta, eller en blandning av dessa två sätt. Ska du ha samma klimat (temperatur) som i huset är det bara att montera värmeanläggning och F eller FTX.

Jag kör en blandning:
På sommaren är ventilationen öppen, värmen av. Är det regnperiod (=varmare ute, du drar in mer fukt och mer ventilation hjälper ej) stänger jag ventilationen och avfuktaren startar vid 56% RH. Avfuktaren tycker det är jobbigt att avfukta hela kvarters fuktiga utomhusluft om ventilationen är öppen.

Höst/vår: Värme ca 15-17C, ventilation stängd, avfuktaren går automatiskt.

Vinter: Värme till 12C ,avfuktare automatiskt, ventilation alltid stängd. Det är billigare att köra avfuktaren (som även värmer lite) än att värma upp all luft man ventilerar ut.

"Men man måste ju ventilera massor och överallt annars möglar hela garaget?!"
Ja det måste man om det läcker in vatten i konstruktionen varje gång det regnar.

Om klimatskalet är OK och byggnaden tät/korrekt utförd med diffusionsspärren inåt innerväggen behöver byggnaden inte alls ventileras. Den avger ingen fukt efter att byggfukten försvunnit.

Däremot ska tillförd fukt bort. Människor som kanske jobbar i garaget behöver syre och och mänskliga avgaser samt ev. spraydimma och annat ska ut.
Är jag själv i garaget en kväll byts tillräckligt med luft ut när garageporten är öppen.
Ska man ha julbord med 20 pers behövs aktiv ventilation.

Vill man optimera kan man ha en frånluftsfläkt som bara arbetar när det är tillräckligt myckrt lägre absolut fukthalt ute än i garaget,och den är för hög i garaget. Det är bara då det är ekonomiskt att ventilera.All annan ventilation är "komfort" enl ovan.

Svaret på frågan är: Sluta köra in bilarna i garaget när det regnar, gör klart garaget/isoleringen inkl. ventilation och värme först. Ta sen garaget "i drift" även för blöta bilar om du vill.

Vill du ändå ha in blöta bilar innan du är klar måste du börja med ventilationen först. Men utan värme räcker inte en sketen ventil, det kommer ta ett tag att få ut fukten så det enda du åstadkommit är en bra rostkammare för bilen. ;)
Oj oj tack snälla för utförliga svar!
Känns jobbigt att jag förmodligen gjort något ganska negativt ett bra tag framöver innan jag hunnit fixa resten.
Som tur är byter jag bilar efter 1-2 år hela tiden så rosten hinner kanske inte drabba mig :) men blir ju lite orolig över träet i bygget.
Inser att jag gjorde ett misstag då jag skar ut ett fönster i plasten innan hela isoleringem var klar. Får tejpa upp den igen.
 
martin43 martin43 skrev:
Ventilerna = ventilation gör att du får samma absoluta fuktighet inne som ute.Så när du kör in en blöt bil kondenserar det och torkar när fukten gått ner till samma nivå som ute. Oisolerat och fullt med luftläck= utomhusklimat hela tiden.

Isolerat och diffusionstätt= all fukt du inte tar hand om stannar kvar. MEN det betyder också att fukt utifrån inte kommer in! Detta är nyckeln till framgång om du vill slippa att saker i garaget rostar, dvs du vill hålla en lägre relativ fuktighet i garaget än vad du har ute. Det är nämligen väldigt ofta fuktigt ute i Sverige. Man tänker inte på det eftersom man i bostadshus alltid har 20 grader och ventilation, det håller luften torr (RH). Relativ fukt sjunker som en sten när man värmer upp luften.

Du kan välja om du vill värma+ventilera eller avfukta, eller en blandning av dessa två sätt. Ska du ha samma klimat (temperatur) som i huset är det bara att montera värmeanläggning och F eller FTX.

Jag kör en blandning:
På sommaren är ventilationen öppen, värmen av. Är det regnperiod (=varmare ute, du drar in mer fukt och mer ventilation hjälper ej) stänger jag ventilationen och avfuktaren startar vid 56% RH. Avfuktaren tycker det är jobbigt att avfukta hela kvarters fuktiga utomhusluft om ventilationen är öppen.

Höst/vår: Värme ca 15-17C, ventilation stängd, avfuktaren går automatiskt.

Vinter: Värme till 12C ,avfuktare automatiskt, ventilation alltid stängd. Det är billigare att köra avfuktaren (som även värmer lite) än att värma upp all luft man ventilerar ut.

"Men man måste ju ventilera massor och överallt annars möglar hela garaget?!"
Ja det måste man om det läcker in vatten i konstruktionen varje gång det regnar.

Om klimatskalet är OK och byggnaden tät/korrekt utförd med diffusionsspärren inåt innerväggen behöver byggnaden inte alls ventileras. Den avger ingen fukt efter att byggfukten försvunnit.

Däremot ska tillförd fukt bort. Människor som kanske jobbar i garaget behöver syre och och mänskliga avgaser samt ev. spraydimma och annat ska ut.
Är jag själv i garaget en kväll byts tillräckligt med luft ut när garageporten är öppen.
Ska man ha julbord med 20 pers behövs aktiv ventilation.

Vill man optimera kan man ha en frånluftsfläkt som bara arbetar när det är tillräckligt myckrt lägre absolut fukthalt ute än i garaget,och den är för hög i garaget. Det är bara då det är ekonomiskt att ventilera.All annan ventilation är "komfort" enl ovan.

Svaret på frågan är: Sluta köra in bilarna i garaget när det regnar, gör klart garaget/isoleringen inkl. ventilation och värme först. Ta sen garaget "i drift" även för blöta bilar om du vill.

Vill du ändå ha in blöta bilar innan du är klar måste du börja med ventilationen först. Men utan värme räcker inte en sketen ventil, det kommer ta ett tag att få ut fukten så det enda du åstadkommit är en bra rostkammare för bilen. ;)

Förresten. Mycket luft kommer in under garageporten som glipar (tror jag) och under takfoten där det är öppet exempelvis. Vad gör då ventiler för skillnad? Ärr de bättre på att transportera luften?
 
Nej, men dom ger en lite mer kontrollerad ventilation jämfört med golvdrag.
 
Bygg en lös innerbåge med plexiglas i och sätt som vinterfönster är mitt tips angående kodens.
Om du isolerar garaget är det för att enklare värma upp, avfuktare är också ett bra val. Med en luft/luftvärmepump värmer du lite billigare, se bara till att den kan hålla lägre temperaturer också, ifall du inte vill ha inomhusklimat i garaget vilket ofta är onödigt.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Börja med att isolera taket. Om du inte orkar med all isolering så iallafall lite. När vi byggde vårt hus så blev väggarna isolerade före taket som skulle få lösulls isolering när ventilationsrören var dragna. Men vi blev tvungna att ta dit isoleringsföretaget två gånger för att det formligen rann vatten från våra fönster. Kondensvatten som bildades på fönstrets insida och som sedan rann ner och in i väggen nedanför fönstret. Efter en blåsning av 10 cm lösull på vinden slutade kondenseringen av vatten på fönstren.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Bygg en lös innerbåge med plexiglas i och sätt som vinterfönster är mitt tips angående kodens.
Om du isolerar garaget är det för att enklare värma upp, avfuktare är också ett bra val. Med en luft/luftvärmepump värmer du lite billigare, se bara till att den kan hålla lägre temperaturer också, ifall du inte vill ha inomhusklimat i garaget vilket ofta är onödigt.
En annan fundering jag har är. I taket finns redan glespanel under takstolarna. Men har läst att plasten ska sitta ovanför denna glespanel(!). Stämmer detta?? Måste jag lägga detta enorma jobb och plocka ner glespanel, elrör som ligger i samma plan som glesen och garageporten och hela baletten eller kan man sätta plasten över denna gles?
Har ju tyvärr också satt osb-väggskivor upp mot taket mot glesen in mot väggarna..
 
Det går att lägga plasten under glesen. Var noga med tejpningen vid genomföringarna, och se till att klämma fast plasten ordentligt med gipsskivorna mot osbn.

Har du hyfsade glipor under garagedörrarna, samt öppningar mot takfoten så har du i stort sett utmärkt ventilation, men du kommer ju att lägga igen taket och antagligen även under garagedörrarna och då försvinner den ventilationen.

Jag har ett ouppvärmt garage som har just isolerade väggar men inte tak. Där är även stora glipor under garageportarna. Dock ingen frånluftsventilation bortsett från det som pyser upp på loftet genom råsponten. Har inga kondensproblem på mina tvåglasfönster, och använder garaget dagligdags med blöt/snöig bil.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Jag röstar på att problemet är just ett glas fönster. Jag har oxå plastat in väggarna samt taket. Taket o väggarna är isolerade. Garaget är än så länge ouppvärmt. Har inga problem med konsens. Fönstren är 2 glas. Ventilationen är inte mycket att hänga på en gran. En frånluftventil har jag. Men det var ingen kondens när jag inte hade ventilen heller. Vet inte om det gör nåt nytta.
Tycker plastat är ändå bättre om man har ouppvärmt garage eftersom om man vill nån gång värma upp garaget då finns möjligheten.
 
  • Gilla
Fibonacci
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.