Hur lång tid har det tagit för era elnätsföretag att byta elmätare så att man kan leverera sol el? Jag har väntat över en månad utan att det hänt något.. det enda dom skyller på är att dom har mycket att göra.
Finns det inga krav på hur lång tid dom får på sig?
 
Fick nog vänta 3 veckor, Kraftringen.
 
Eon har inte ens gjort en arbetsorder på mer än en månad. Nu har jag en anläggning färdig som inte gett något.
 
Du är en konkurrent till EON. EON och andra elnätsbolag har fått monopol av svenska regeringen och vet att utnyttja det, och säkert ingen brådska att hjälpa en konkurrent.
Det finns de som väntat i 6 månader på att deras monopol-elnätsägare ska byta elmätaren.

Nu i nov och dec är det så litet ljus så du förlorar inte något mycket solström, om det kan vara en tröst.
 
A Arnodt skrev:
Du är en konkurrent till EON. EON och andra elnätsbolag har fått monopol av svenska regeringen och vet att utnyttja det, och säkert ingen brådska att hjälpa en konkurrent.
Det finns de som väntat i 6 månader på att deras monopol-elnätsägare ska byta elmätaren.

Nu i nov och dec är det så litet ljus så du förlorar inte något mycket solström, om det kan vara en tröst.
Jag vet att jag inte förlorar jättemycket, men det är ju ändå extremt dåligt. Jag väntar också på att dom skall färdigställa ett byte från luftledning till jordkabel. Dom grävde först fram ledningen till skåpet, sedan tog det en månad, under tiden så kom det ett flertal bilar och körde förbi och tittade på skåpet, sedan kom det faktiskt en som kopplade in kabeln och kopplade ur luftledningen. Nu har det gått en månad igen och dom har fortfarande inte fyllt igen hålet eller plockat med sig alla grejer dom spridit ut lite varstans, men det kommer förbi en bil i veckan och tittar på det där stackars skåpet.. Inte konstigt att det kostar pengar med ledningsnätet.
 
Vattenfall utlovar mätarbyte på 14 dagar efter inkommen färdiganmälan. Vilket känns skäligt. Men man brukar dock få ligga på och tjata lite..
 
A
Ca 5 dagar med Karlstad elnät.
 
Nu har jag i alla fall att dom har tre månader på sig. Du är ju surt om man installerar solenergi I typ maj och får vänta till slutet på Augusti.
 
Jag förstår inte varför man behöver en färdig anmälan först? Det vore ju bra om dom la in jobbet direkt.
 
EON utför inte själva bytet av elmätaren, utan det gör ett annat företag, tror jag. Jag såg nämligen när en elmätare i ett enfamiljshus i EONs elnät byttes, och det var en firmabil med ONE på. Det tog ca 5 minuter att byta elmätaren till en ny som mäter både import och export. Det är alltså mycket snabbt gjort.

Har man ett elnätsbolag som ägs av kommunen, då är det nog mycket snabbare och tillmötesgående eftersom ett kommunägt bolag är särskilt vänligt inställda till sina egna kommuninnevånare, till skillnad mot t.ex. EON. EON har under de tre senaste åren höjt sina elnätsavgifter med hela 20 %, och skäms inte det minsta. De vet att utnyttja sitt monopol. De har samtidigt sänkt ersättningen för nätnytta till solelsproducenter med ca 10 %. Men om kostnader för elöverföring skulle ha ökat med 20 %, då borde också nätnyttoersättningen öka lika mycket.
 
Redigerat:
Ja, att eon vill pressa ut så mycket som möjligt är ju ingen överraskning. Man blir ju deprimerad när man hör vad dom som har det lokala elnätsbolaget betalar i stället.. Det som stör mig mest är alla dessa bilar som bara åker förbi och ställer sig och tittar på grejerna någon minut och sedan åker igen, vad tillför det för nytta egentligen?
 
Samma tillvägagångssätt hos med med Ellevio som har hållt på snart ett helt år med att byta ut luftledning mot markförlagd kabel hos oss. Det är många och olika underentreprenörer inblandade med varierande resultat, nu har dock arbetet stått still även här sen semestern i somras med uppgrävda gropar nedtagna staket i hagar osv...
 
Nu tröttnade dom nog på mitt tjat och kom hit och fyllde groparna samt fällde stolparna.
Grävmaskinen lyckades på något sätt slita iväg hela skåpet där mätaren sitter så nu är det sönder, ihopbundet med spännband samtidigt som regnet forsar in genom hålen. Undrar hur länge det fungerar. ...
I alla fall så vore det ju bli ett ypperligt tillfälle att byta mätaren.
 
Ringde återigen under fredagen för att få besked om mätaren. Dom har inte ens gjort en arbetsorder av det så det byts förmodligen inte ens i år.
 
Är du säker på att elinstallatören har lämnat in sin färdiganmälan? Och låt elinstallatören "trycka på" det tar betydlig bättre än om en "privatperson" trycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.