Hej,
Efter att själv drabbats av dyra reparationer, och därför "lusläst" detta förträffliga forum, undrar jag om dessa (oftast kostsamma) fel är vanliga på andra fabrikat.
Har dessa tillgång till en sakkunnig typ "Electroluxaren"?
Min frys modifierades efter att den fortsatte krångla efter en service på 4200:-! Konstruktionsfel ansåg jag, men fick inget svar. Att betala 1/3 av nypriset i reparation efter några år med minst sagt måttligt användande ter sig väl kraftigt.
 
A
Svårt att veta då statistiken hålls hemlig av resp. Tillverkare
Och elux har väldigt stor marknadsandel
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tänka som med bilar? Längst garanti vinner?
 
A
Jo tyvärr har det gått därhän
 
Har garantiservice på en rad olika vitvaru fabrikat och generellt så är ju kvaliten mycket sämre än tidigare. Betydligt fler dåliga konstruktioner av alla dess slag med dåligt genomtänkta lösningar. Men det är sällan att något är så dåligt konstruerat att en massa dyra modifieringar måste göras. Finns gott om exempel på dåliga produktionsserier av de flesta fabrikat.

Jag kan inte svara på om elux är värre än övriga, men jag skulle inte tro att skillnaderna är så stora. Alla fabrikat producerar problem serier nu och då.. jag har bytt kopiösa mängder med elektroniker på exempelvis diskmaskiner som legat bra till hos råd och rön för bara ett par år sedan. Så någon riktigt bra vägledning för konsumenter finns inte heller.

För något år sedan så presenterade råd och rön en lista över de bästa induktionshällarna just då, en häll av märker whirlpool hamnade ca 10 platser bättre än en av Ikeas hällar trots att just dessa modeller var identiska förutom glaset. Det borde säga en del... Detta forumet har dock visat sig vara ganska bra vägledning många gånger ;)
 
Ibland blir man överraskad av hur bra kvalitet billiga enkla produkter har. Lågt pris ställer krav på få komponenter som då gör det svårt att krångla till det i onödan.

Jag har en 500:- mikro från Ica som används varje dag i över 10 år och fungerar hur bra som helst, medans de nyare Samsung mikrovågsugnarna med autostart på jobbet går sönder lite då och då
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ibland blir man överraskad av hur bra kvalitet billiga enkla produkter har. Lågt pris ställer krav på få komponenter som då gör det svårt att krångla till det i onödan.

Jag har en 500:- mikro från Ica som används varje dag i över 10 år och fungerar hur bra som helst, medans de nyare Samsung mikrovågsugnarna med autostart på jobbet går sönder lite då och då
Har du koll på dina kamrater i pentryt? Slitaget på jobbet är säkert mycket större än hemma.
Men visst, ICA-micron kan ju oxå vara tillverkad i Korea.He,he.
 
Koll och koll, 10 år vs 3 månader.. Fast kvalitetsproblemen på den modellen är säkert åtgärdat vid det här laget? Fortfarande glappar dock 80% av alla vreden :p
 
A
det skall vara så det är produktspecifikt
 
N Nixon90 skrev:
Har garantiservice på en rad olika vitvaru fabrikat och generellt så är ju kvaliten mycket sämre än tidigare. Betydligt fler dåliga konstruktioner av alla dess slag med dåligt genomtänkta lösningar. Men det är sällan att något är så dåligt konstruerat att en massa dyra modifieringar måste göras. Finns gott om exempel på dåliga produktionsserier av de flesta fabrikat.

Jag kan inte svara på om elux är värre än övriga, men jag skulle inte tro att skillnaderna är så stora. Alla fabrikat producerar problem serier nu och då.. jag har bytt kopiösa mängder med elektroniker på exempelvis diskmaskiner som legat bra till hos råd och rön för bara ett par år sedan. Så någon riktigt bra vägledning för konsumenter finns inte heller.

För något år sedan så presenterade råd och rön en lista över de bästa induktionshällarna just då, en häll av märker whirlpool hamnade ca 10 platser bättre än en av Ikeas hällar trots att just dessa modeller var identiska förutom glaset. Det borde säga en del... Detta forumet har dock visat sig vara ganska bra vägledning många gånger ;)
..."detta forumet har dock visat sig vara ganska bra vägledning..." Jag tycker man får bättre kunskap på forumet än vad RoR någonsin kan erbjuda.:).
 
Köpte ungefär samtidigt ny kyl och frys till köket (Dyra Elux-grejer) samt en extra kyl/frys (kombiskåp) att ha i garaget (Billig Siemens). Nu efter några år så ångrar jag att jag inte köpte Siemens till köket också. Den känns betydligt mer stabil. Elux-grejerna känns sköra och bräckliga, man är livrädd att inredningen i frysen ska gå i tusen bitar varje gång man ska dra ut en låda eller vika ner en lucka. Så jag håller helt med, kvaliteten på Elux-grejerna har blivit mycket sämre på sistone.
 
A annanders skrev:
Köpte ungefär samtidigt ny kyl och frys till köket (Dyra Elux-grejer) samt en extra kyl/frys (kombiskåp) att ha i garaget (Billig Siemens). Nu efter några år så ångrar jag att jag inte köpte Siemens till köket också. Den känns betydligt mer stabil. Elux-grejerna känns sköra och bräckliga, man är livrädd att inredningen i frysen ska gå i tusen bitar varje gång man ska dra ut en låda eller vika ner en lucka. Så jag håller helt med, kvaliteten på Elux-grejerna har blivit mycket sämre på sistone.
Att inredningen "kan gå i tusen bitar" kan jag stå ut med men att konstruktionen verkar vara på "gräsklipparnivå", har jag lite svårare för. Ex.; fläkten och dess placering i mitt HQ skåp.
 
A
finns ingen HQ-serie i electroluxkoncernen
du kan välja Kina, Polen eller Ungern
 
electroluxaren skrev:
finns ingen HQ-serie i electroluxkoncernen
du kan välja Kina, Polen eller Ungern
Ha,ha. Jag bara förkortade Husqvarna med HQ. Skåpet som jag avser är mod. QT3150W. Tror att dessa är tillverkade i Sverige....Kvaliteten, driftsäkerheten är klart sämre än mitt gamla AEG iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.