Ny sågklinga i förpackning med specifikationer visande att den är avsedd för kapning och inte klyvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag köpte en ny sågklinga till en bordssåg som enl. Proffsmagasinets beskrivning skulle gå att använda i kombinationssågar. Då tänkte jag att det borde gå att klyva med den men tittar jag på förpackningen så verkar den endast vara för kapning. Eggvinkel är +5 grader. Går den att använda i en bordssåg eller är det bara att köpa nytt? Vad sjutton ska man ha?
 
Klart det går att klyva med den där men den verkar ju inte direkt optimerad för det. 60 tänder skulle jag spontant säga är alldeles för många tänder för en klyvklinga till massivträ.

Jag gillar swedex klingor. Lite småluriga att få tag i för en privatperson dock.
 
  • Gilla
Bucken01
  • Laddar…
Klingor optimerade för kap- gersågar är väl inte så bra i andra typer av sågar? Är själv inte kunnig alls på klingor, men fick berättat för mig att just eggvinkeln är väldigt speciell på en kapsåg.
 
  • Gilla
flygaren1
  • Laddar…
Kap/gersågar brukar ha negativ tandvinkel.
Vad gäller att få tag i Swedex klingor så prata med Woodcontrol.
 
Jag tänkte på bilden med just en kap- gersåg på förpackningen.
 
Klingan går att använda i en kap/ger men ger ett aggressivare angrepp i materialet, så en klinga med negativ tandvinkel tycker jag är mycket trevligare i den typen av såg.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Var i landet bor du, har ni något sågverk i närheten, om det finns, hör med dem om du kan köpa via deras slipare, om de skickar på slipning och inte slipar själva.
Själv föredrar jag klingor från Micor, de kan jag få tillverkade efter de önskemål jag har, tandvinkel, ökad spånbrytning, skränkningen på tänderna...

Mvh P-A
 
Hehe, grejen för mig är ju att jag inte vet vad jag skall ha :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Hehe, grejen för mig är ju att jag inte vet vad jag skall ha :)
Ledsen, jag glömde att skriva att vitsen med de på slipstationerna, de har full koll på vad du skall ha, bara du talar om för dem vad ditt användningsområde är, samt vilken diameter/centrumhål du vill ha.
De kan mycket om klingor och vad som kan vara mest prisvärt för dig.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ring å prata med Woodcontrol så hjälper dom dig tillrätta:)
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
Klingan på bilden fungerar med största sannolikhet utmärkt i en bordssåg - men inte för klyvning. Klingorna jag använder i bordssåg för kapning och gerning motsvarar ungefär den du har på bilden. För generell klyvning i en liten bordssåg med 250mm klinga bör du leta efter en klinga med ca 12-20 tänder, raka tänder (eller atb, växelvis snedslipade), ca 20-22 graders spånvinkel.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.