Hej,

Jag har gjort lite ritningar inför att elektrikern kommer i nästa vecka. Ni, kära forumvänner får gärna slänga ett getöga och komma med synpunkter.

- 12v och 220v går inte i samma kanaler och dosorna är separat för de olika systemen.

- dragningen kommer delvis vara infräst i flexslang, tex från överskåp och ner till underskåpen förbi diskbänken

Synpunkter?
 
Jag har kyl, frys samt diskmaskin på egna säkringar och då kyl och frys på annan jordfelsbrytare.
Sen gillar jag att dra alla rör/slangar rakt för att lätt veta var dom går i framtiden.
En sista sak är att jag föredrar hörnboxar under skåpen.
 
Tack!

Jo jag vet att kyl/frys borde gå på egen jordfelsbrytare, vi får se vad elektrikern säger. Jag har inte haft ett strömavbrott på 12 år.

Har försökt att dra rören i så räta vinklar som möjligt. Nu är det mest 12v som är draget diagonalt. Det finns regler för detta men jag tror att fast förläggning i flexrör får dras närmaste vägen dvs diagonalt.

Hörnboxar kommer inte bli snyggt i mitt fall så jag får göra det extrajobbet att fräsa in kabeln diagonalt över köksbänken. I gengäld har jag extremt lågt byggande uttag i 1,5 apparatdosor.
 
Jag tror att du ska vara rätt så "flexibel" när det gäller hur det ska dras, jag är övertygad om att elektrikern har egna åsikter om allt. Och får han inte göra "på sitt sätt" kan han kanske bli lite "kinkig".
 
Absolut, känns ju rimligt men blir han allt för kinkig så får han gå hem.

Jag ska ju bara få ok på min fräsning sen får han komma och koppla in det.

Jag kan bjuda på lite kaffe också :)
 
Prata med honom INNAN fräsningen, han kan ju ha lite vettiga idéer om både det ena och det andra. För oftast har ju yrkesmän lite erfarenhet i bagaget ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Absolut, det är det jag ska göra MEN jag tänkte låta er kika på det hela innan utifall det är något som inte går eller följer reglementet. Då kan jag ju ändra det innan han kommer.
 
Räcker det med en grupp till vägguttagen i köket? I så fall kan du inte köra vattenkokare och kaffebryggare samtidigt t. ex. Jag hade försökt dela upp det i två grupper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.