Grundtanken är att klä vår, enligt vårt tycke fula, tegelfasad med lockläktpanel.

När vi väl ska göra detta slog det mig att vi kanske skulle passa på att isolera lite oxå.

Vill dock inte bygga på så att fasaden blir bullig med djupa hål runt fönster och dylikt.

Frågan är då om det kan vara en vettig tanke att nöja sig med att lägga in 30 mm cellplastskiva och och då lägga den direkt mot tegel samt smälla på vindpapp och panel direkt mot det?

Andra förslag till lösing som ger vettig isolering med låg påbyggnad?
 
Att klä en tegelfasad med trä tycker inte jag är någon bra idé. Du har ett bra underhållsfritt material idag. Ser det taskigt ut föreslår jag att ni putsar eller målar den istället.
Isolera gör ni bäst från insidan. ;)
 
Ok, Varför är det inte en bra ide att klä en tegelfasad med trä, vid sidan av ökat behov av underhåll. Finns det några byggtekniska problem det eller vad?

När det gäller isolering trodde jag att det var att föredra utvändigt på grund av risk för frostspänningar i den allt kallare yttre väggen vid invändig isolering.

Annars då, finns det problem med att lägga isolering och panel direkt mot teglet utan luftspalt eller andra åtgärder?
 
Hej

Jag skall till att göra samma sak, sätta panel och tilläggsisolera utanpå tegel. Dom som tidigare ägde mitt hus gjorde en tillbyggnad i tegel, ser både konstigt ut och teglet har en ful färg. Jag vill ha en enhetlig fasad och bättre isolerade väggar.

Har begärt in en offert på arbetet från en snickare jag känner. Skall fråga honom hur han tänker göra med luftspalter och dylikt.

Har hört att det kan bli problem med dubbla luftspalter och tegel som vittrar sönder.
 
Jag tänker också göra likadant !

Har ett hus med revrterad ytong "full med sprickor" som jag tänker isolera med 50mm cellplast och utanpå det sätter jag 28mm liggande reglar och stående panel.

Enligt tillverkare av fasad cellplast behövs ingen vindpapp eftersom cellplasten är vindtät men inte diffusions tät.

Enligt alla förståsigpåare skall man aldrig isolera en stenfasad innifrån, eftersom det blir risk för frostsprägning.
 
Jag har för avsikt att göra likadant. Hus i lättbetong med putsad fasad. Från Paroc fick jag följande
"min rekommendation är att inte mindre än en 50 mm Västkustskiva bör användas. Denna skiva är heltäckande och eftersom inga reglar finns och dessutom har denna skiva ett lägre lambda-värde vilket gör att den motsvarar en 70 mm skiva mellan reglar."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.