Hej forumet!

Vi har precis köpt ett hus från -72.

Grundkonstruktionen är som följer underifrån Gjuten platta, någon form av plastfilm, isolering (såg ut som frigolit (cellplast)) ca 5-7cm, sedan står mellanväggarna på isoleringen.

Ingen konstig doft någonstans i huset som vi upptäckt (Har inte flyttat in än, tillträde den 8e december).

Vi är dock lite oroliga för att det kan finnas problem någon annanstans, och dessutom att golven möjligtvis blir kalla, vi skulle vilja öppna upp och byta ut isoleringen till något bättre så började därför läsa om detta, insåg att det va ett större projekt än jag först tänkt mig.

Skulle vilja veta ifall någon har erfarenhet av liknande ingrepp och har tips på hur man kan kontrollera om det är rimligt att genomföra kostnadsmässigt? Bör man köpa något för att mäta RF i grunden?
 
Ingen besiktning som gjordes?
 
Vanlig konstruktion för den tiden. Har du regelverk (tex 45x45) som ligger mellan cellplasten och innergolvet eller ligger innergolvet direkt kloss an mot cellplasten?
 
Jo det gjordes besiktning, kollades på ett ställe inne i en garderob så det är där jag också har tittat..

Golvet ligger direkt på cellplasten (tror jag), de är flytande golv, nån form av klickgolv från kährs
 
Så länge inget organiskt material (t.ex. trä) har direktkontakt med betongen (eller en plastfilm direkt ovanpå denna), utan finns ovanför isoleringen på den varma sidan är det inget problem. Syllen till ytterväggar och ev bärande mellanväggar är antagligen isolerade från betongen med syllpapp.
 
Så länge det inte luktar så brukar det inte vara några problem (eller större problem).
Tänk dock på att din näsa vänjer sig vid lukter på bara två tre andetag så ska du kontrollera olika delar av huset så gå in andra ingångar eller håll andan och gå in.
Du behöver sen vara utomhus i minst 10 minuter innan du går in igen.

Ett annat bra knep är att ta rena handdukar och lägga ut i huset. Fukta dem lätt med en blomspruta så de blir lite mjukare.
Låt dem ligga minst ett dygn och lägg ner dem i täta plastpåsar och märk påsarna med olika rum.
Gå ut och vänta minst 10 minuter eller ännu hellre, ta med dem till annat (friskt) hus eller bilen och lukta. Vänta igen mellan varje luktning och låt även någon som inte varit i huset lukta.

Man vänjer sig snabbt med "hemmalukt" om man vistats i huset en tid.
 
Så här ser det ut, kunde svurit på att det låg en plastfilm på plattan men det gör det inte nu
 
  • Närbild av ett hörn där golv möter vägg med synlig flagnad färg och misstänkt plastfilm vid en rund plattas kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frigoliten kommer ju troligen att hindra lukt/fukt att komma upp till en viss del men du kan räkna med att plattan är fuktig och det lär kunna ställa till med problem om där någon finns organiskt material mot plattan.
Reglarna lär stå på plattan men har då förhoppningsvis plast eller filt mot plattan...
 
Om det är original från när huset byggdes, och inga problem detekterats, så hade inte jag rört det. Om det har klarat sig i nästan 50 år så är det sannolikt att klara sig minst lika länge till utan problem.

Det är precis som du säger ett stort jobb. Jag tolkar det som att du gärna vill ha mer isolering. Det betyder att du måste höja golvnivån, vilket betyder att samtliga dörrar/dörrhål måste flyttas upp. Detta mer eller mindre kräver att hela huset samtidigt görs vid.

Dessutom, ju tjockare isolering, desto större risk. (Plattan blir kallare med mer isolering, och därmed större risk för fukt/mögel.)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.