Lustigt att i stort sett alla elektriker som satte dit skivan från begynnelsen blev så gamla att dom avled av åldersrelaterade besvär och inte av lungsjukdomar. Dom är i alla fall inte överrepresenterade TROTS att dom kanske har satt hundratals "skivor" i sina dar.
 
tommib
Har du några siffror på det?

Eftersom risken inte är linjär utan det kan räcka med enstaka exponering skulle jag ta det säkra före det osäkra och skydda mig. Risken kanske inte är så stor men det är jävligt tråkigt för individen att vara den där siffran i statistiken.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Jag baserar mitt antagande enbart på egna erfarenheter, och jag känner/känt nått hundratal personer (mest rörmokare samt elektriker) som upprepat hanterat större eller mindre mängder under årens lopp. Visst kan det vara skadligt men om man sätter det i perspektiv av andra "farligheter" så kanske det inte är det farligaste man utsätts för. Dock är väl riskerna flerfalt högre om man är tex rökare, men även då så är väl rökning i sig betydlig skadligare.
Jag tycker bara att rädslan hos vissa när det gäller asbest kanske är lite överdriven, lite sila mygg och svälja kameler.
 
Ngn form av skyddsåtgärder kan vara lämpligt. Att riva gamla beklädnader kan damma en del.

Däremot tycker jag att man kan vara lite realistisk i sin farobedömning också. Vanlig rökning och snusning, för att inte tala om att köra bil, eller att ha ett stressande arbete är oändligt mkt farligare för hälsan. Risken för att faktiskt bli sjuk av asbestsanering av 1 m2(?) asbestmtrl 1 ggn i livet måste vara så liten att nästan allt annat som vi gör dagligdags är farligare.
 
tommib
E elmont skrev:
Jag baserar mitt antagande enbart på egna erfarenheter, och jag känner/känt nått hundratal personer (mest rörmokare samt elektriker) som upprepat hanterat större eller mindre mängder under årens lopp. Visst kan det vara skadligt men om man sätter det i perspektiv av andra "farligheter" så kanske det inte är det farligaste man utsätts för. Dock är väl riskerna flerfalt högre om man är tex rökare, men även då så är väl rökning i sig betydlig skadligare.
Jag tycker bara att rädslan hos vissa när det gäller asbest kanske är lite överdriven, lite sila mygg och svälja kameler.
Jag orkar inte kolla upp grundforskningen själv men en snabb googling ger Arbetsmiljöverkets sida för asbest. Läs gärna just under mesoteliom. Jag baserar också min åsikt på något så anekdotiskt som ett uttalande från min moster. Nu är hon iofs disputerad ekotoxikolog och har arbetat extensivt som projektledare för saneringsprojekt av industrier så jag tillmäter hennes åsikt i frågan rätt stor tyngd.

Det är alltså inte bara lungcancer som är farligt, asbest kan orsaka annat elände också. Det är utmärkt att det är förbjudet och man bör vara försiktig när man arbetar med det. Lite som med el...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hej igen,

Står i huset o slipar, tapetserar och grejar och hör hur det plingar till hela tiden i den här tråden.

Det behöver inte bli ännu en tråd om hur farligt asbesthantering är.

Jag är nöjd med svaren. Nu vet jag att mina och elektrikerns misstanker stämde samt att min halvmask inte skyddar om jag river ut det.

Tack för alla tips o råd!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
imported_Benno imported_Benno skrev:
Här handlar det om ren asbest, dvs inte eternit som till största delen består av cement.
Varför startar inte ni som tycker det är ofarligt en saneringsfirma? Måste finnas hur mycket jobb som helst där övriga som undviker risker avstår.
Du har missat hela poängen!
Vid daglig kontakt med Asbest är det viktigt med skydd. Vi glada amatörer som tar ner lite Asbest tre ggr. i livet, behöver inte vara lika petiga.
 
Vill tillägga att jag tycker det är bra att det varnas för asbest emellanåt. Jag hade inte någon koll överhuvudtaget tidigare om att det innebar risker.

Nu så är man nybliven ägare till ett 40-talshus med mycket som är original. Har hittills stött på eternit/asbest 3 gånger på 2 veckor och jag har bara börjat renoveringen.

Så det är bra att kunskapen sprids, onödigt att slarva med skydd och hantering för sin och sin familjs skull.

Nu dags att sprutmåla innertak!

/nochl
 
O
S scim skrev:
Dammsugare med HEPA-filter, givetvis.
Nu kommer du nog svimma....
Men jag håller med dig fullständigt... :)
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
O
imported_Benno imported_Benno skrev:
Här handlar det om ren asbest, dvs inte eternit som till största delen består av cement.
Varför startar inte ni som tycker det är ofarligt en saneringsfirma? Måste finnas hur mycket jobb som helst där övriga som undviker risker avstår.
Tja... Jag tror att det finns ganska mycket pengar att tjäna på att sanera asbest och liknande.
Så egentligen borde man starta en firma.
Sen är det milsvid skillnad mot om man som privatperson tar bort kanske en vent kanal i asbest eller liknande och jobba professionellt. Viss skillnad i damm man utsätts för.
Men med rätt skydd så kan du själv sanera hela ditt hus om du vill. Det är ingen raketforskning. Se bara till att ha rätt verktyg.
 
O
N nochl skrev:
Vill tillägga att jag tycker det är bra att det varnas för asbest emellanåt. Jag hade inte någon koll överhuvudtaget tidigare om att det innebar risker.

Nu så är man nybliven ägare till ett 40-talshus med mycket som är original. Har hittills stött på eternit/asbest 3 gånger på 2 veckor och jag har bara börjat renoveringen.

Så det är bra att kunskapen sprids, onödigt att slarva med skydd och hantering för sin och sin familjs skull.

Nu dags att sprutmåla innertak!

/nochl
Glöm inte munskydd och skyddsglasögon då :)
 
Mikael_L
Ja det är väl P3 andningsfilter och hepa klass 13 på ev dammsugare som gäller om man vill skydda sig någorlunda OK.

Dammspridning ska man försöka minimera, våttorkning är bra, troligen bättre än dammsugning om man inte har väldigt bra utrustning.
Bryta, såga, osv så lite som möjligt i materialet.
Blockera ventilationen i rummet i fråga för att inte sprida ut det i huset.
Man kan även först måla asbestmaterialet för att binda damm.

Allt detta är ju helt klart på nojiga sidan av skalan för någon enstaka exponering som privatperson. Men det är ju vare sig krångligt eller dyrt att skydda sig lite basic åtminstone, så varför inte.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
S
imported_Benno imported_Benno skrev:
Här handlar det om ren asbest, dvs inte eternit som till största delen består av cement.
Varför startar inte ni som tycker det är ofarligt en saneringsfirma? Måste finnas hur mycket jobb som helst där övriga som undviker risker avstår.
För det första så gäller helt andra regler för företag än privatpersoner.

För det andra så utför du det som privatperson en eller ett par gånger i dit liv, medan ett företag gör det kanske varje dag. Lite som rökning, helt okej att prova ett par cigg, men röker du varje dag i 40 år så är det mindre bra.

Sen om man ska göra det själv så är det ju bara bra om gör det med skyddsutrustning och på rätt sätt, dvs man slipar inte bort det med slipmaskin samtidigt som man håller barnkalas åt ungarna.
 
W
Tror mitt "tips" kan jämföras med att ta med bästa högaffeln till fronten, vid ett kärnvapenkrig. :crysmile:

(Inget ont menat till nån, det var bara jag som inte tyckte det var så märkvärdigt;))
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.